Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava ET:n lukija kysyy, mikä olisi hänelle terveellisin ruokavalio. Ravitsemusterapeutti vastaa. 

"Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa parikymmentä vuotta. Mikä olisi terveellisin ruokavalio? Mitkä ravintoaineet ovat erityisen tärkeitä? Moni sanoo, että hiilareita ja alkoholin käyttöä kannattaisi vähentää. Pitääkö se paikkansa?"
– Ire

Ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo vastaa:

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle sopii sydänystävällinen ruokavalio, joka auttaa pitämään painonnousun kurissa. Reseptejä voit etsiä vaikka Diabetesliiton tai Sydänliiton keittokirjoista. Ruokaostosten tekemistä voit helpottaa, kun valitset Sydänmerkki-tuotteita. Niissä on vähemmän rasvaa kuin vastaavissa muissa tuotteissa, ja rasva on enimmäkseen hyvälaatuista, pehmeää rasvaa. Myös suolan määrään on kiinnitetty huomiota.

Suosi täysjyväviljaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä. Vähennä puhdistetun, valkoisen viljan ja sokerin käyttöä. Huolehdi riittävästä D-vitamiinin ja jodin saannista. Syö kalaa ja D-vitaminoituja maitovalmisteita ja valitse ruuanlaittoon jodioitu suola. Vältä runsasta alkoholin käyttöä. 

Lue lisää kilpirauhaspotilaan ruokavaliosta tästä.