Kerää metsästä vain sellaisia sieniä, jotka tunnistat varmasti.
Kerää metsästä vain sellaisia sieniä, jotka tunnistat varmasti.

Ravinteikkaat ja vähäkaloriset sienet sopivat kaikkien lautaselle.

1. Sinkkiä ja rautaa

Sienissä on paljon kaliumia, seleeniä, sinkkiä ja rautaa. Myös D-vitamiinia on runsaasti, erityisesti kantarelleissa sekä suppilo- ja kosteikkovahveroissa. Sienten proteiini on hyvälaatuista ja sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja, joten ne sopivat hyvin myös lihan korvikkeeksi.

Kuidut auttavat ehkäisemään paksusuolensyöpää.

2. Superruokaa suolistolle

Siitakkeissa, lampaankäävissä ja kantarellin sukuisissa sienissä on kuituja jopa puolet kuivapainosta, herkkusienissä ja -tateissa noin 30 prosenttia. Kuidut pitävät olon kylläisenä pitkään ja tasoittavat verensokerin heilahteluja. Lisäksi ne edistävät suoliston hyvinvointiaja auttavat ehkäisemään muun muassa paksusuolensyöpää.

Rasvaa on minimaalisesti, ja sekin on hyvälaatuista.

3. Niukasti energiaa

Sienet ovat muiden kasvisten tavoin kevyttä syötävää: niiden tuorepainosta 85–95 prosenttia on vettä. Rasvaa on minimaalisesti, ja sekin on hyvälaatuista. Energiapitoisuus kasvaa kuitenkin reippaasti, jos sienet paistaa rasvassa ja kuorruttaa kermalla tai juustoraasteella.

 

Tiesitkö?

20 minuutin lempeä kypsennys auttaa vähentämään vatsahaittoja.

  • Sieniä voi kerätä huoletta ruuaksi, sillä tavanomaisessa käytössä niistä ei suuremmin kerry säteilyannosta. Sienistä saatavasta cesiumista aiheutuva säteilyannos on Säteilyturvakeskuksen mukaan keskimäärin alle 0,01 millisievertiä vuodessa, kun säteilyannos kaikista lähteistä on noin 3,2 millisievertiä vuodessa.
  • Sienten sisältämän sienisokerin, trehaloosin, hajottamiseen tarvitaan erityistä ruuansulatusentsyymiä, trehalaasia. Tämä entsyymi puuttuu osalta ihmisistä, jolloin sienisokeri ei imeydy, vaan kulkeutuu paksusuoleen ja voi aiheuttaa laktoosi-intoleranssin kaltaisia vatsavaivoja. Eniten trehaloosia on kantarelleissa, herkkutateissa sekä vaalea- ja rusko-orakkaissa. 20 minuutin lempeä kypsennys auttaa vähentämään vatsahaittoja.

Asiantuntijana keruutuotealan opettaja, sienineuvoja Kirsti Eskelinen. Tutkittu juttu -sarjassa tarkastelemme, mitä hyvää ja hyödyllistä tutut ruuat ja raaka-aineet sisältävät.

Lue myös: