Jalkojen takaosan lihakset muodostavat ketjun, joka vaikuttaa kaikkeen liikkumiseen.

Eteentaivutus testaa alaselän, pakaroiden, takareisien ja pohkeiden liikkuvuutta. Jos tässä niin sanotussa alaraajojen takaketjussa on kireyksiä, lantio kääntyy helposti väärään asentoon ja alaselkä alkaa kuormittua.

Näin saat lisää liikkuvuutta takaketjuun: Nosta jalka tuolin päälle. Vedä nilkkaa koukkuun ja kierrä lonkkaa hitaasti auki- ja sisäkiertoon. Tarvittaessa kallista lantiota taakse ja nojaa kohotetun jalan puoleen.
Näin saat lisää liikkuvuutta takaketjuun: Nosta jalka tuolin päälle. Vedä nilkkaa koukkuun ja kierrä lonkkaa hitaasti auki- ja sisäkiertoon. Tarvittaessa kallista lantiota taakse ja nojaa kohotetun jalan puoleen.

Takalinjaan tarvitaan liikkuvuutta ja voimaa, koska se pitää yllä hyvää pystyasentoa ja sujuvoittaa arkista liikkumista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Pakaran heikkous aiheuttaa usein selkäkipuja.

Alaselkäkipujen juurisyy on usein muualla kuin selässä. Takaketjun ja pakaran heikkous ja kireys aiheuttavat usein selkäkipuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Takaninja alkaa jalkapohjista. Sen kireyttä voi helpottaa rullaamalla palloa kevyesti jalkapohjan alla. Pyörittele palloa minuutin ajan molempien jalkapohjien alla ja tee testi uudestaan. Venytkö pitemmälle?
Takaninja alkaa jalkapohjista. Sen kireyttä voi helpottaa rullaamalla palloa kevyesti jalkapohjan alla. Pyörittele palloa minuutin ajan molempien jalkapohjien alla ja tee testi uudestaan. Venytkö pitemmälle?

Tee testi

Ota halutessasi jakkara avuksi ja välitavoitteeksi taivutukseen.

Seiso kapeassa haara-asennossa. Taivu lantiosta ja vie käsiä kohti lattiaa. Mihin asti yletyt?

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 18/2021.

 

 

 

Testaa turvallisesti

Lämmittele

Älä tee testiliikettä kylmiltään, vaan liikuskele ja lämmittele hieman ennen eteentaivutusta.

Napa sisään

Tee testi ryhdikkäässä asennossa ja aktivoi keskivartalo ennen eteentaivutusta.

 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla