Moni fibromyalgiasta kärsivä saa kipuihinsa mielialalääkkeitä, mutta tehokkaampikin hoitomuoto on olemassa.

Kaikista paras tutkimusnäyttö eri hoitomuodoista on kuntoilulla. Kun fyysinen kunto paranee, fibromyalgian oireet helpottuvat. Säännöllinen kävely, pyöräily, hiihto tai uinti, elleivät niska-hartiaseudun ongelmat ole esteenä sille, nostavat aerobista suorituskykyä. Myös lihasharjoitteiden hyödystä oireyhtymän hoidossa on saatu melko hyvää näyttöä.

Lääkkeistä paras tutkimusnäyttö on amitriptyliini-nimisestä mielialalääkkeestä. Lääkkeen nauttimista tulisi jatkaa mahdollisista haittavaikutuksista huolimatta, sillä se alkaa helpottaa oireita vasta viikon parin kuluttua lääkityksen aloittamisesta.

Tulehduskipulääke ei auta 

Sen sijaan tulehduskipulääkkeillä, opioideilla, lihasrelaksanteilla ja  selektiivisen serotoniinin takaisinoton tai monoamiinioksidaasin estoon perustuvat masennuslääkkeet eivät tehoa fibromyalgiakipuun.

www.terveysportti.fi

Vierailija

Tämä keino tepsii fibromyalgiaan

Olen diabeetikko ja vähähiilihydraattinen vegaani. Syön perunaa, leipää ja makaronia harvoin, pullaa en ollenkaan. Fibromyalgia nyt 20 vuotta myös ja ainut mikä auttaa on Cymbalta. Illalla melatoniinia. Amitriptyliini teki vain uniseksi ja tokkuraiseksi. Liikunnan on oltava hellää ja mieluisaa, muuten oireet pahenee.
Lue kommentti
Vierailija

Tämä keino tepsii fibromyalgiaan

Tuohon toimituksen kommenttiin vain sen verran, että mitähän ne ovat ne tieteelliset tutkimukset, joihin vedotaan.Taitaa oireyhtymä olla sen verran monimuotoinen ja yksilöllisesti ongelmallinen, että siitä on vaikea tehdä yleispäteviä päätelmiä. Ja kyllähän yhden lääkeaineen ylistäminen johtaa selkeästi tutkimuksen maksajan jäljille. . . . . kyllä kai nykymaailmassa jo jokainen tuon ymmärtää. Eli sanoisi että räikeä 0-tutkimus! Ja jos sillä jotain vaikutusta on, niin ainakin hallaa se tekee...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: