Vähähiilarinen, veriryhmädieetti, hormonidieetti - muotiruokavaliot joutuvat yleensä aina ravitsemusterapeuttein lyttäämiksi. Yhdelle niistä asiantuntijat näyttävät kuitenkin varovaista vihreää valoa.

Muutama vuosi sitten Suomeen rantautui Yhdysvalloissa kehitetty niin sanottu paleoruokavalio. Sen sanotaan jäljittelevän kivikautena eläneen ihmisen ruokavaliota, johon kuului paljon kasviksia ja vihanneksia sekä lihaa, mutta ei maitotuotteita eikä viljaa. Paleoruokavaliossa ei myöskään syödä ruokajalosteita, vaan ateriat valmistetaan mahdollisimman paljon itse alusta loppuun.

Monet, jotka ovat ottaneet mallia kivikautisesta ruokailusta, ovat päässeet eroon toiminnallisista vatsavaivoista: turvotuksesta ja kivuista.

Esimerkiksi vantaalainen Pekka Savolahti, 63, aloitti paleoruokavalion noin neljä vuotta sitten ja vuosikausia vaivannut närästys loppui siihen. Lisäksi hänen painonsa putosi puolessa vuodessa noin neljä kiloa. Lue tästä Pekka Savolahden tarina.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Mutta miltä ruokavalio kuulostaa ravitsemuksen ammattilaisesta? Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen mukaan paleossa on paljon hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- Ruokavaliossa syödään runsaasti paljon hedelmiä ja kasviksia. Ruoka on luonnollista ja tuoretta, mikä on aina eduksi. Tyydyttynyttä rasvaa siinä ei ole ylenmäärin, ja suolansaanti jää todella pieneksi, mikä on verenpaineen kannalta tärkeä asia, Reijo Laatikainen luettelee. 

Hiilihydraatteja paleossa syödään niukasti, mutta niiden saanti on suunnilleen sama kuin niin sanotussa hyväkarppauksessa, jossa suositaan täysjyväviljaa ja vältellään valkoisia viljatuotteita ja sokeria.

- Venhä, ruis ja ohra aiheuttavat monelle toiminnallisia vatsavaivoja, ja silloin voi olla aiheellista rajoittaa näiden viljojen saantia ja joskus lopettaa niiden syöminen kokonaan. Paleoruokavalio voi sopia näille henkilöille hyvin, Reijo Laatikainen sanoo.

- Hyvä tuloksia tuoneissa tutkimuksissa punaisen lihan määrä on vähäisempi kuin tyypillisissä netissä ja kirjoissa olevissa paleo-ohjeissa. Lisäksi suolaa on vähennetty radikaalisti ja rasva on ollut joko oliivi- tai rypsiöljyä. Kookosöljyä ei ole tutkimuksissa suosittu, toisin kuin netissä olevissa paleoaiheisissa blogeissa, Laatikainen jatkaa.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan jäsen Mikael Fogelholm on suhtautunut paleoruokavalioon varauksella. Siinä käytetään lihaa huomattavasti suosituksia  enemmän. Maitoa ja viljatuotteita ei ruokavalioon ei juurikaan kuulu, ja kuitenkin väestötutkimusten mukaan ne, jotka syövät reilusti maitotalous- ja  viljatuotteita, ovat terveempiä kuin ne jotka eivät niitä syö ollenkaan tai syövät niukasti. 

Paleosta on tehty korkealaatuista tutkimusta jonkin verran.

- Niiden perusteella voi sanoa, että kivikauden ruokavalio se on hitusen parempi laihdutuksen ja triglyseridien kannalta kuin ”yleisterveellinen” ruokavalio ja fiksusti toteutettuna ihan ok dieetti. Pitkäaikaistuloksia ei kuitenkaan vielä tunneta, itse en usko runsaan punaisen lihan syömisen olevan pitkällä aikavälillä terveellistä, Reijo Laatikainen sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla