Vuosi sitten Marja-Leena Inkinen halusi hoitaa terveysongelmiaan. Ammattilaiset eli ET-lehden terveystiimi evästi hänet muutoksen tielle. Millaisia tuloksia Marja-Leena sai?

MARJA-LEENA INKINEN, 66

  • eläkkeellä lehtorin virasta
  • päätavoite vuosi sitten: vyötäröltä kahdeksan senttiä pois

Sääksmäellä asuva Marja-Leena Inkinen vaikeroi, että kaikki ihanat asiat, kuten kesä, Italia ja joulu tuovat aina senttejä hänen vyötärölleen.

–Kyllähän ne kahdeksan senttiä lähtivät viime keväänä, mutta tulivat taas kesän ja talven mittaan takaisin.

Marja-Leena aloittaa uuden elämän aina keväällä. Vuosi sitten hän sai keskivartaloaan soukemmaksi netissä olevan Kiloklubin painonhallintaohjelman avulla.

–Olen taas ruvennut pyörittämään hommaa ja saanut kilon pois painosta ja vyötäröltä viisi senttiä kahdessa kuukaudessa, hän kertoo.

Hän käy vaa’alla joka aamu, varsinkin keväällä vyötärönmetsästysviikoilla.

Liikunta monipuolistui

Ravitsemusterapeutti Teija Ylönen neuvoi Marja-Leenaa syömään 1600–1700 kilokaloria päivässä. Kiloklubin kontrollissa hän ei lipeäkään syömään enempää, mutta ounastelee, että jaksaa taas kirjata syömisiään enintään kolme kuukautta.

– Ei sellaista kukaan lopun ikäänsä viitsi tehdä. Tarkoitukseni on tottua automaattisesti tekemään oikeita valintoja.

Marja-Leena ihmetteli vuosi sitten, miksi hänen kuntonsa ei nouse, vaikka hän sauvailee seitsemänä päivänä viikossa.

Personal trainer Pia Siekkinen neuvoi häntä vaihtelemaan kevyttä, keskiraskasta ja raskasta liikuntaa, ja pitämään vapaapäiviä. Lihasvoiman ja tasapainon harjoittamista tulisi sisältyä viikkoihin.

Marja-Leena toteaa kävelevänsä taas samaa vauhtia kuin ennenkin, melko kovaa. Hän onnistui kuitenkin monipuolistamaan liikuntaansa.

Viime syksystä lähtien hän on käynyt jumpassa kaksi kertaa viikossa. Toukokuusta syyskuuhun hän vetää itsekin jumppaa, mikä on vyötärönmetsästystä parhaasta päästä.

Vierailija

Terveystiimi: Marja-Leenan tavoitteena ikuinen kevätvyötärö

Hei. nuo venytykset ja voimistelut ovat tosi hyviä, ja sitten kun puristaa niissä liikkeissä mahaa sisään ja ulos niin että jotain tuntuu syvissä vatsalihaksissa. Yksi hyvä keino on voimistella sellaisen jumppapallon, vai mikä se nimeltään, sellainen iso pumpattava pallo (?), kanssa. Siinä kun yrittää tasapainoilla vatsallaan tai istualtaan, niin kyllä tuntuu vatsalihaksissa. Ja siinä ne voimistuu. 'Sama Vika Tahvanaisella'
Lue kommentti
Vierailija

Terveystiimi: Marja-Leenan tavoitteena ikuinen kevätvyötärö

En ole itse onnistunut säilyttämään ampiaisvyötäröä, niin että en ole hyvä asiantuntija. Silloin kun vielä jaksoin harrastaa joogaa ja Putkisto-liikkeitä, pysyi pallomaha poissa. Tällaisia olen itse tehnyt: vyötäröstä lähteviä venytyksiä kaikkiin suuntiin: eteen, taakse ja molemmille sivuille. Tai selällään maaten jalkojen nostelua kattoa kohti ja siitä yli pään, varovasti tietenkin aluksi jos ei ole tottunut, kunnes varpaat koskettavat lattiaa. - Olen päättänyt syksyllä ruveta käymään...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju