Vuosi sitten Marja-Leena Inkinen halusi hoitaa terveysongelmiaan. Ammattilaiset eli ET-lehden terveystiimi evästi hänet muutoksen tielle. Millaisia tuloksia Marja-Leena sai?

MARJA-LEENA INKINEN, 66

  • eläkkeellä lehtorin virasta
  • päätavoite vuosi sitten: vyötäröltä kahdeksan senttiä pois

Sääksmäellä asuva Marja-Leena Inkinen vaikeroi, että kaikki ihanat asiat, kuten kesä, Italia ja joulu tuovat aina senttejä hänen vyötärölleen.

–Kyllähän ne kahdeksan senttiä lähtivät viime keväänä, mutta tulivat taas kesän ja talven mittaan takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Marja-Leena aloittaa uuden elämän aina keväällä. Vuosi sitten hän sai keskivartaloaan soukemmaksi netissä olevan Kiloklubin painonhallintaohjelman avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

–Olen taas ruvennut pyörittämään hommaa ja saanut kilon pois painosta ja vyötäröltä viisi senttiä kahdessa kuukaudessa, hän kertoo.

Hän käy vaa’alla joka aamu, varsinkin keväällä vyötärönmetsästysviikoilla.

Liikunta monipuolistui

Ravitsemusterapeutti Teija Ylönen neuvoi Marja-Leenaa syömään 1600–1700 kilokaloria päivässä. Kiloklubin kontrollissa hän ei lipeäkään syömään enempää, mutta ounastelee, että jaksaa taas kirjata syömisiään enintään kolme kuukautta.

– Ei sellaista kukaan lopun ikäänsä viitsi tehdä. Tarkoitukseni on tottua automaattisesti tekemään oikeita valintoja.

Marja-Leena ihmetteli vuosi sitten, miksi hänen kuntonsa ei nouse, vaikka hän sauvailee seitsemänä päivänä viikossa.

Personal trainer Pia Siekkinen neuvoi häntä vaihtelemaan kevyttä, keskiraskasta ja raskasta liikuntaa, ja pitämään vapaapäiviä. Lihasvoiman ja tasapainon harjoittamista tulisi sisältyä viikkoihin.

Marja-Leena toteaa kävelevänsä taas samaa vauhtia kuin ennenkin, melko kovaa. Hän onnistui kuitenkin monipuolistamaan liikuntaansa.

Viime syksystä lähtien hän on käynyt jumpassa kaksi kertaa viikossa. Toukokuusta syyskuuhun hän vetää itsekin jumppaa, mikä on vyötärönmetsästystä parhaasta päästä.

Hei.

nuo venytykset ja voimistelut ovat tosi hyviä, ja sitten kun puristaa niissä liikkeissä
mahaa sisään ja ulos niin että jotain tuntuu syvissä vatsalihaksissa.

Yksi hyvä keino on voimistella sellaisen jumppapallon, vai mikä se nimeltään, sellainen
iso pumpattava pallo (?), kanssa.
Siinä kun yrittää tasapainoilla vatsallaan tai istualtaan, niin kyllä tuntuu
vatsalihaksissa. Ja siinä ne voimistuu.

'Sama Vika Tahvanaisella'

En ole itse onnistunut säilyttämään ampiaisvyötäröä, niin että en ole hyvä asiantuntija. Silloin kun vielä jaksoin harrastaa joogaa ja Putkisto-liikkeitä, pysyi pallomaha poissa. Tällaisia olen itse tehnyt: vyötäröstä lähteviä venytyksiä kaikkiin suuntiin: eteen, taakse ja molemmille sivuille. Tai selällään maaten jalkojen nostelua kattoa kohti ja siitä yli pään, varovasti tietenkin aluksi jos ei ole tottunut, kunnes varpaat koskettavat lattiaa. - Olen päättänyt syksyllä ruveta käymään jumpparyhmissä taas. Olen päästänyt itseni viime vuosina huonoon kuntoon. Samaten otan itseäni niskasta kiinni ja alan taas jumpata enemmän kotona. Sitten sopii toivoa, etten niin helposti liukastuisi talvikeleillä.
Terveisin: "Kadonneen vyötärön metsästäjä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla