Vuosi sitten Tapio Havasto halusi hoitaa terveysongelmiaan. Ammattilaiset eli ET-lehden terveystiimi evästi hänet muutoksen tielle. Millaisia tuloksia Tapio sai?


TAPIO HAVASTO, 57

  • julkisten ja hyvinvointialojen liiton Helsingin yhteisjärjestön JHL:n puheenjohtaja
  • päätavoite vuosi sitten: saada huolia vähemmäksi ja selvitä rankasta elämäntilanteesta

Tapio Havasto puhkuu toimintatarmoa ja iloista mieltä. Ylipainosta, tis­suttelusta, unettomuudesta ja stressistä kärsinyt mies on kuin uudestisyntynyt.

– Järkytyn, kun katson vuo­den takaisia valokuvia. Kuinka olin päästänyt itseni tuohon kuntoon?

Hän kelaa tuntojaan vuoden taakse, jolloin oli juuri eronnut ja jäänyt kolmen teini-ikäisen tytön yksinhuoltajaksi.

– Elin aikamoista helvettiä. Mutta nyt menee hyvin. Olen ollut reilun vuoden kokonaan ilman alkoholia, ja paino on pudonnut 30 kiloa. Terveystar­kastuksessa sokerit, kolestero­lit ja verenpaineet olivat kaikki ok, hän sanoo tyytyväisenä.

Tapio pohtii, että alkoholi oli yksi selvä syy liikapainoon.

– Kun oli istunut kuppilassa iltaa, tuli ahmittua hampurilai­sia ja ranskalaisia. Olen karsi­nut roskaruoan kokonaan pois. Pizza ei mene enää alas, hän kertoo.

Entinen roskaruokailija syö nykyään kanaa, kalaa, kasviksia, 15-prosent­tisia juustoja, täysjy­väleipää ja rasvatonta raejuustoa.

Elämänhalu palasi

Tapio sanoo, että omalta osaltaan hä­nen terveystiiminsä, työterveyshuollon erikoislääkäri Vesa Nurmen­niemi ja fysioterapeutti Anu Parantainen sysäsivät muu­tosta liikkeelle. Työntöä uuteen suuntaan tuli myös hyviltä ka­vereilta ja työterveyshuollosta.

– Sanoivat, että surullista, kun hyvä mies pilaa itsensä ja elämänsä.

Sairausloma vauhditti muu­tosta. Työpaikkalääkäri lähetti hänet psykiatrille, ja hän jäi kahdeksi kuukaudeksi sairaus­lomalle diagnoosina keskivai­kea masennus. Hän pysähtyi miettimään, millaista elämää haluaa.

– Olin kyllästynyt vanhaan minääni, siihen möhkäleeseen, omaan surkeuteeni. Halu­sin ruveta katsomaan elämää eteenpäin. Myönsin, että al­koholinkäyttö oli riistäytynyt käsistä. Sen jälkeen piti ruveta tahtomaan ja tahtoa tarpeeksi.

Tapio kiittelee A-klinikan te­rapiaa, jossa kävi puoli vuotta. Sinne hän voi ottaa yhteyttä koska tahansa, jos tarve tulee.

Nykyään tuttavat ja työka­verit kehuvat Tapion uutta ole­musta ja kyselevät, mitä hänel­le on tapahtunut.

– Pidän nykyisestä elämän­tavastani. Kannustan jokaista liikaa juovaa harkitsemaan lo­pettamista. Se parantaa elä­mää, Tapio hehkuttaa.

Hän kertoo, että kulttuurin harrastaminen on lisääntynyt entisestään ja paljastaa, että myös vastakkaisen sukupuo­len kanssa on virinnyt vipinää. Töissä tulee edelleen tehtyä pitkää päivää ja kotona odottaa toinen työpäivä: kaupassakäyn­nit, ruoanlaitot, siivoukset.

– Mutta olen aina halunnut­kin täyttä elämää. Ei sen tarvit­se helppoa olla!

Vierailija

Terveystiimi: Tapiolla viina vaihtui vipinään

Hieno asia, että Tapio jätti viinan, nostan hänelle hattua. On todella surullista kun monet ihmiset pilaavat elämänsä viinalla ja myös läheistensä. Olen itse kärsinyt mieheni juomisesta. Koen se kauheena painajaisena, kun hän on ryyppy päällä...eli "päätoiminen ryyppääjä". Koen häpeän tunnetta ja yksinäisyyttä, eikä voi suunitella mitään pidemmällä jaksolla, kun ei tiedä milloin ryyppyvaihe iskee. Hän juo kaksi-kolmeviikkoa yhtäkyytiä. Onko kenelläkään muulla vastaava kokemusta ja kuinka te...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto