1970-luvulla suomalaismies tempaisi viikonloppuna pään täyteen. Nyt myös naiset lipittelevät viiniä ja olutta harva se päivä – ja kännikulttuurikin kukoistaa. Nämä kahdeksan vinkkiä auttavat, jos tahdot vähentää.

1970-luvulla alkoholi kuului juhliin. Uuden viisipäiväisen työviikon ansiosta perjantaipullosta tuli käsite. Miesten viikonloppuryyppäämisistä koitui sosiaalisia haittoja, väkivaltaa ja onnettomuuksia.

Naiset eivät vielä lipitelleet viiniä yhdessä vaan järjestivät kahvikekkereitä leipomuksineen. ”Libis”, valkoviini Liebfraumilch, ja ”Erkin pikakivääri”, punaviini Egri Bikaver, liitettiin opiskelijoiden ja kulttuuripiirien illanistujaisiin. Viini maistui niin karvaalta, että sitä juotiin sokeripala suussa.

Ravintolassa nainen saattoi tilata drinkin, Ampiaisen tai Tom Collinsin, ja jälkiruuan kanssa aprikoosiliköörin, kun miesseuralainen puolestaan kumosi konjakin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Naisille määrättiin lääkekonjakkia keskenmenon ehkäisemiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nuoriso vietti 1970-luvulla huoltoasemien baareissa kaljahuuruisia iltoja, ellei sitten humaltunut kotibileissä Marlin Helmeilevällä omenaviinillä.

Viiniä maanantaista alkaen

Nyt alkoholi on tullut arkeen. Kokonaiskulutus sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna nousi 1970-luvun alun 6 litrasta korkeimmillaan 12 litraan. Tuoreimmat tilastot kertovat kulutuksen kääntyneen laskuun ja olleen vuonna 2015 jokaista 15 vuotta täyttänyttä kohti 10,8 litraa.
Raittiiden osuus vähentyi vuodesta 1982 kuluvan vuosituhannen alkuun, mutta on sittemmin pysynyt samalla tasolla.

Noin joko kymmenes suomalainen on raitis.

Humalahakuinen juominen on haluttu korvata niin sanotulla eurooppalaisella kulttuurilla, jossa kertakulutus on vähäistä. Viinistä on tullut monelle mieluisa harrastus. Mietojen juomien suosiminen on tuonut alkoholin osaksi seurustelukulttuuria.

Humalahakuinen viikonloppuryyppääminen ei silti ole vähentynyt, ja nuorten biletyskulttuuri on voimissaan.

Alkoholin aiheuttamat maksasairaudet, myrkytykset ja psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet. Viinasta on tullut yhä enemmän terveydellinen ja kansanterveydellinen kysymys. Suomalaismiehet alkoholisoituvat yhä enemmän juomalla olutta, naiset juomalla viiniä. Samaan aikaan Euroopan suurissa viinimaissa alkoholin kulutus on vähentynyt.

Näin opit vähentämään

Jos tissuttelu tuntuu karkaavan käsistä, kokeile näitä:

  • 1. Pidä paussi. Tissuttelu jää helposti tavaksi ja jokapäiväistyy. Lasillinen, pari silloin tällöin ei vielä kaada maailmaa, mutta kokeile silti pitää paussia. Huomaat olossasi ehkä virkistäviä muutoksia.

  • 2. Juo välivettä. Jos tissuttelu tahtoo nousta hattuun, vähennä hiljalleen ja muista juoda välillä vain vettä. Myös alkoholittomat tuotteet alkavat olla maultaan miellyttäviä vaihtoehtoja.

  • 3.Vähennä määriä. Mitä vanhemmaksi tulet, sitä voimakkaammin alkoholi vaikuttaa mieleen ja kehoon. Sietokyky heikkenee ja alkoholin haittavaikutukset lisääntyvät.

  • 4. Aloita juomapäiväkirja. Kirjaa ylös nauttimasi alkoholit: mitä joit, milloin ja paljonko. Kokeile laskureita. Jos kulutuksesi ylittää suositukset, on juomatapoja syytä tervehdyttää.

  • 5.Tarkista lääkitys. Lääkitys saattaa vahvistaa alkoholin haittoja. Joidenkin lääkkeiden tehokkuus kärsii, jos otat ryypyn.

  • 6. Puhu alkoholinkulutuksestasi. Lääkärit eivät suoraan kysy alkoholista, jos vastaanottokäynnin syynä on jokin muu vaiva, mutta mikä estää sinua ottamasta asiaa itse esille?

  • 7. Lähde kävelylle tai soita kaverille. Jos mielesi tekee ottaa lasillinen joka ilta, keksi tilalle jotain muuta mieluisaa tekemistä.

  • 8. Palkitse itsesi. Kokeile alkoholin sijaan muita keinoja: lue kiva kirja tai katso hyvä elokuva.

Artikkeli on koottu ET-lehdessä n:o 8/2015 ja ET Terveys -lehdessä n:o 6/2015 ilmestyneistä artikkeleista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla