Mielenhallinnasta saattaa olla apua jopa masennuksen ehkäisyssä. Opettele eroon ikävistä tunteista psykologin vinkeillä.

1. Älä haudo.

Tavalliset pettymyksen tunteet voivat hautoessa pinttyä ikäviksi emootioiksi, tunnetaakoiksi, jotka vaikuttavat pitkän päälle mielialaasi ja siihen, miten suhtaudut elämäntilanteisiin.

2. Tee mielensiivous.

Keskity negatiivisiin tunteisiisi, esimerkiksi pettymyksiin säännöllisesti vähintään kerran viikossa, mieluummin kerran päivässä, märehdi ja murehdi ja lopuksi päätä unohtaa ne.

3. Pidä murehtimisvapaata.

Kun kohtaat ikäviä tilanteita tai tunteita, varaa niissä vellomiseen vaikkapa erityinen itsesäälivartti tai vellomistunti. Sen saat, mutta et enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Kirjoita mielialapäiväkirjaa.

Silloin tunteesi tulevat näkyviksi. Lopuksi voit vaikka yliviivata ajattelemasi ja kirjaamasi ikävät tunteet. Ne on käsitelty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Ole terveesti itsekäs.

Sinulla on rajasi. Sinät saat haluta asioita. Sinä saat myös sanoa ei.

6. Kehu itseäsi ääneen.

Harjoittele peilin edessä ääneen lauseita, joissa kehut itseäsi ja kerrot omista tunteistasi itsellesi. Se on yksi tapa käsitellä mielessä vellovia ikäviä tunteita.

 7. Herää aamulla säännölliseen aikaan.

Tee niin myös silloin, kun et ole lähdössä minnekään. Rutiinit ovat tärkeitä kehyksiä päivälle.

8. Hajota negatiivisuuden kasat.

Älä päästä tunteita kasautumaan, parempi on sanoa heti, mikä mieltä painaa.

9. Hyväksy epäonnistuminen.

Virheitä tekevät kaikki. Kukaan ei suoriudu elämästä täydellisesti. Mitä edes on täydellisyys? Vertaatko itseäsi epärealistiseen mielikuvaan?

10. Listaa haaveesi.

Kuka tietää, mitä elämässä voi tapahtua. Hyviäkin asioita tapahtuu.

Artikkeli perustuu ET Terveys -lehdessä 2/14 julkaistuun artikkeliin. Asiantuntija psykologi Tony Dunderfelt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla