Autovero aleni tammikuun alussa. Sama ihme tapahtuu seuraavien kolmen vuoden aikana aina vuodenvaihteessa.

Suomessa alettiin kantaa autoveroa 1. tammikuuta vuonna 1958. Eduskunta edellytti tuolloin, että vero on vain tilapäinen. Valitettavasti kansanedustajat unohtivat tarkentaa, mitä tilapäisyydellä tarkoittivat, sillä veroa on nyt peritty reilun 50 vuoden ajan.

Veroa alettiin kantaa valtion huonon taloudellisen tilanteen takia. Hyvä se ei ole nytkään, mutta silti autovero aleni tammikuun alussa. Eikä tässä vielä kaikki: hallituksen suunnitelmissa on alentaa autoveroa vielä kolmeen otteeseen vuosien 2017-2019 alussa.

Ympäristö edellä

Veronalennus koskee sellaisia autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat enintään 140 grammaa kilometrillä.  Raja on kohtuullisen korkea, sillä lähes kaikilla automerkeillä useampikin malli pääsee sen alle.  Esimerkiksi Citroenilla ja Peugeotilla koko henkilöautomallisto hyötyy uudesta veromallista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Verohuojennus on sitä suurempi mitä pienemmät auton hiilidioksidipäästöt ovat. Suurimmillaan alennus on autoilla, joiden päästöt jäävät 82 grammaan kilometrillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Arvoautoissa säästää eniten

Tämänkertainen alennus laski tavallisten perheautojen veroa korkeintaan joitain satasia. Polttoainepihin luksusauton hinnasta taas voi hävitä useampi tonni, jos veronalennus siirretään suoraan myyntihintoihin. Jos niin ei käy, valuu verohyöty autokauppiaan taskuun.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla