Kuvat Manu Tuppurainen
Kuvat Manu Tuppurainen

Suomen markkinoille ilmestyi autouutuus, jonka kilpailuvaltiksi kerrotaan halpa hinta. Kannattaako tämä ostaa eläkevuosiksi?

Eteläkorealainen SsangYong on tuore tulokas Suomen automarkkinoilla. Merkki on kuitenkin ehtinyt valmistaa autoja vuodesta 1954, ja koeajetun Korando-mallin tuotantokin alkoi jo vuonna 1983. Nyt myynnissä on Korandon kolmas sukupolvi, joka esiteltiin maailmalla vuonna 2010.

Tilat

Korando on tyypillisen keskikokoisen katumaasturin mitoissa. Se tarkoittaa yleensä sitä, että eteen saadaan kunnon tilat, mutta takapenkillä vähän ahtaampaa. Tällainen tilanne on Korandossakin.

Kuskin paikalla tunnelma on kuin lentokoneen ohjaamossa istuisi. Kojelaudan kaarevat muodot ja erilaisten nappuloiden moderni ulkonäkö tekevät kokonaisuudesta persoonallisen. Ajoasennosta saa hyvän ratin ja penkin reilujen säätöjen ansiosta.

Korando ansaitsee erityiskiitokset hiljaisesta matkustamosta. Sekä moottorin murinat että rengasmelu on saatu vaimennettua miellyttävästi.

Takapenkin selkänoja on lähes tasainen, joten keskipaikallakin on tavallista parempi istua. Useinhan reunapaikkojen selkänojat on muotoiltu sen verran kaarevasti, että keskimmäisen matkustajan olo on hiukan tukala. Korandon takapenkin istuinosa on valitettavan matalalla, ja sen takia penkillä istutaan polvet koukussa.

Tavaratila on reilun kokoinen ja selkeän muotoinen. Pohjan alla on erillinen lokerikko, jossa voi kuljettaa pikkutavaroita. 

Lue lisää: Skoda Fabian takakontin koko mykistää.

Turvallisuus

Korandossa on periaatteessa kaikki kunnossa: ajonvakautusjärjestelmä löytyy, samoin turvatyynyjä etu- ja takamatkustajille sekä isofix-kiinnikkeet lastenistuimille. Neliveto helpottaa ajamista hankalissa ajo-olosuhteissa, ja automaattivaihteiston ansiosta kuski voi keskittyä paremmin liikenteen seuraamiseen.

Pari asiaa kaipaisi kuitenkin parannettavaa. Ajovalojen teho ei ole kovin kummoinen. Lisäksi Korandoon ei saa edes lisärahalla ksenonvaloja. Vielä isompi ongelma on se, että auton jarrut toimivat verraten huonosti. Jo ensimmäinen jarrutus paljastaa, että jarrupoljinta pitää survoa reilusti ennen kuin vauhti alkaa hidastua. Ja vaikka poljinta kuinka painaisi, vaatii Korandon pysähtyminen tavallista enemmän aikaa. Auton pysähtymismatkaksi sadan kilometrin vauhdista on mitattu 50 metriä, kun nykyautot stoppaavat yleensä noin 40 metrissä.

Talous

SsangYongin kilpailuvaltiksi kerrotaan tavallista edullisempi hinta. Korando onkin kilpailijoitaan jonkin verran edullisempi, mutta koeajetun version hinta nousee silti melko korkeaksi, sillä automaattivaihteiston ja dieselmoottorin saa vain yhdessä parhaan varustetason kanssa. Auton hinta on tällöin yli 35 000 euroa. Metalliväri ja nahkaverhoilu nostavat koeajoauton hintaa vielä entisestään.

On jokaisen oma asia arvioida, voiko 35 000 euron autoa pitää edullisena. Tuossa hintaluokassa valinnanvaraa on kuitenkin niin paljon, että kilpailu on väkisin kovaa.

Lue lisää: Etkö kehtaa ajaa maasturilla?

Automaattivaihteisto nostaa kulutuslukemia. Virallinen keskikulutus on 7,3 litraa dieseliä sadalla, mutta käytännössä polttoainetta kuluu tuotakin enemmän. Hiilidioksidipäästöt ovat nykymittapuulla suuret, 194 grammaa kilometrillä. Se taas nostaa autoveron määrää.

Tekniikka

Koeajossa oli malliston huipulle sijoittuva versio, jossa on kaksilitrainen dieselmoottori. Hevosvoimia dieselmallissa on 149 ja vääntöä mukavat 360 newtonmetriä. Voima ei siis lopu heti kesken. Sen ansiosta autolla saa hinata jopa 2000 kiloa painavaa peräkärryä tai asuntovaunua. Moottorista on olemassa tuotakin tehokkaampi versio, mutta sitä ei ainakaan tällä hetkellä Suomeen tuoda.

Lue lisää: Riittäisikö pienempikin moottori?

Auto on normaalitilanteessa etuvetoinen, mutta liukkaalla auto muuttuu nelivetoiseksi. Tarvittaessa nelivedon voi lukita päälle. Kun maavaraakin on 18 senttiä, pärjää Korandolla keskivertoa hankalammissa olosuhteissa – ominaisuus jota moni mökkeilijä voi arvostaa.

Lue lisää: Vuoden auto on mökkeilijän kaveri.

SsangYong Korando D20 AWD 6AT QUARTZ

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4410, leveys 1830, korkeus 1675, akseliväli 2650, raideleveys edessä 1573, takana 1558, maavara 180. Kääntöympyrä 10,8 m.
Painot (kg): omamassa 1747, kantavuus 513, perävaunu jarruin 2000 ja jarruitta 750.
Tavaratila (l): 486, laajennettuna 1312.
Moottori: iskutilavuus 1998 cm³, teho 110 kW (149 hv)/3400–4000 r/min, vääntö 360 Nm/1500–2800 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,2 sekuntia, huippunopeus 180 km/h.
Kulutus: 7,3 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 194 g/km.
Hinta: 35 390 euroa (hinta lisävarustein 37 236 e)

ARVIO

SsangYong Korando on monia kilpailijoitaan edullisempi auto, vaikka koeajetun auton hinta nouseekin korkeaksi. Tuhti moottori, neliveto ja reilu maavara ovat auton parhaita puolia. Jarruissa ja valoissa taas olisi parannettavaa.

PLUSSAT

Matkustamon hiljaisuus
Vetokyky

MIINUKSET

Kulutus ja hiilidioksidipäästöt
Jarrujen toiminta

Helsinkiläinen Minerva Krohn, 49, vuokraa asuntoaan Airbnb-majoituspalvelun kautta ympäri maailmaa saapuville matkailijoille. Kokemukset ovat olleet hyviä. 

Minerva Krohn, 49:

"Olen vuokrannut Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevaa 87 neliön asuntoani Airbnb:n kautta noin puolitoista vuotta.

Ajatus syttyi yksittäisestä tapauksesta. Sisareni anopin sisko tuli Ruotsista sukujuhliin, ja annoin kotini hänen käyttöönsä. Itse menin itse muualle yöksi. Airbnb löi siihen aikaan läpi Suomessa, ja koska minulla oli hyviä kokemuksia kodinvaihdoista, ajattelin koettaa systeemiä. Siinä nousevat esiin samat asiat kuin kodinvaihdoissa: luottamus ja tarkka sopiminen asumisen käytännöistä.

Viimeisen puolen vuoden aikana minulla on ollut vuokralaisia kymmenkunta kertaa, ja tuleva kesä vaikuttaa vilkkaalta.

"Ihmiset ovat luotettavia"

Koska asun yksin, voin päättää itse vuokraamisen ajankohdasta. Yhden ihmisen on helppo siirtyä muualle. Vuokraan asuntoani paitsi loma-aikoina, myös silloin, kun olen itse kaupungissa. Silloin voin yöpyä sisareni luona.

En piilottele tavaroita enkä sulje niitä kassakaappiin. Minulla ei ole esimerkiksi arvokkaita koruja. Tavallisen kodin käyttöesineet ovat halpoja, joten ei haittaa, jos jotakin menee rikki. Ehkä olen tyhmänrohkea, mutta kokemukseni mukaan ihmiset ovat luotettavia eivätkä tuhoa paikkoja.

Olen huvittuneena huomannut, että vaikka siivoan ennen vieraiden tuloa, kotini on vielä siistimpi heidän lähdettyään. Lakanat täytyy tietenkin pestä.

Airbnb:ssa pitää toki katsoa, kenelle vuokraa, mutta minulle ei ole tullut epäilyttäviä pyyntöjä. Ainoa vähän huonompi kokemus oli kaksi nuorta miestä, jotka tekivät lähtöä vielä iltapäivällä kotiin tullessani, vaikka olimme sopineet toisin. He olivat varmaan pelanneet nettipokeria koko yön, koska unohtivat jälkeensä alan oppaan.

"Hyvä tapa tienata"

Vuokra-aikani on vaihdellut yhdestä yöstä viikkoon. Vierailta on tullut enimmäkseen Euroopasta, mutta myös esimerkiksi USA:sta ja Etelä-Koreasta. Mieleen jäivät kaksi viisikymppistä it-alan ammattilaista Seattlesta. He tulivat Helsinkiin metallimusiikin Tuska-festivaalille kuuntelemaan "kunnon bändejä, joita ei kotipuolessa näe".

Monet vieraani ovat olleet Skandinavian tai Baltian kiertomatkalla, joko menossa Tukholmasta Pietariin tai Tallinnaan - tai päinvastoin. He ovat varmaan valinneet minun kotini osin siksi, että se sijaitsee lähellä laivarantaa.

"Joustan tulo- ja lähtöajoissa."

Airbnb-majoittaminen on hyvä tapa tienata. Säästän rahaa Yhdysvaltain-matkaan, jonka aion tehdä sisareni ja hänen perheensä kanssa. Meitä on seitsemän, joten lisätienestiä tarvitaan.

Pidän vuokran kohtuullisena ja olen joustava tulo- ja lähtöaikojen suhteen. Joku voi tulla oven taakse aamukahdeksalta suoraan kentältä. Hotelliin ei pääse ennen kuin kello 14. Vieraani voi myös lähteä vaikka vasta illansuussa.

Toiminnassa on myös vahva sosiaalinen puoli. Tapaan mielelläni uusia ihmisiä, kuuntelen heidän kokemuksiaan ja annan heille neuvoja ja vinkkejä. Kyselen aina, miksi he tulevat Suomeen. Sehän meitä suomalaisia kiinnostaa.

"Kannattaa itsekin käyttää Airbnb-majoitusta"

Jos haluaa aloittaa majoittamisen Airbnb:n kautta, kannattaa pyytää neuvoa kokeneemmilta. Palvelua on periaatteessa helppo käyttää, mutta siinä on omat niksinsä.

Ei esimerkiksi kannata suostua Airbnb:n ehdottamaan pikavarausjärjestelmään. Sen valitessaan joutuu jatkuvasti vahtimaan tilannettaan. Tosin ilmoituksen näkyvyys paranisi.

Majoittajan kannattaa itsekin käyttää Airbnb-majoitusta. Silloin näkee homman molemmat puolet ja huomaa, mitä itse vaatii majoittajalta ja mitä arvostaa. Itse olen käyttänyt Airbnb-majoitusta muun muassa Tallinnassa, Kroatiassa ja Montenegrossa.

Aion ehdottomasti jatkaa toimintaa. Haluan jakaa vieraanvaraisuutta, jota olen itse kohdannut majoittujana."

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 10/2017.

Tulevaisuus on sähköautojen – tai näin ainakaan puhutaan. Testasimme olisiko sähköautosta jo nyt jokapäiväiseksi kulkupeliksi.

Päältä päin e-Golf on kuin mikä tahansa viisiovinen perheauto.
Päältä päin e-Golf on kuin mikä tahansa viisiovinen perheauto.

Maanantai

Siinä se seisoo parkkiruudussa, sähköauto. Volkswagen e-Golf tosin näyttää äkkiseltään ihan tavalliselta Golfilta, siis mitä tavallisemmalta keskikokoiselta perheautolta.

Kuskin penkillä sentään tajuaa istuvansa hiukan erikoisemmassa autossa, sillä mittaristo on digitaalinen. Kierroslukumittarin on korvannut lataustehon ja -määrän näyttävä pyörä mittari, jonka alareunasta näkyy, kuinka pitkä matka autolla on ajettavissa ennen seuravaa latausta. Lukema on nyt aika mairitteleva: 280 kilometriä. Se on aika lähellä valmistajan lupaamaa 300 kilometrin toimintamatkaa.

Kierroslukumittarin on korvannut lataustilasta kertova mittari. Sen alla olevaa toimintamatkalukemaa oppii nopeasti vahtimaan tarkkaan.
Kierroslukumittarin on korvannut lataustilasta kertova mittari. Sen alla olevaa toimintamatkalukemaa oppii nopeasti vahtimaan tarkkaan.

Auton käynnistäminen on jännittävä kokemus. Mitään ei nimittäin kuulu. Kun automaattivaihteen tuuppaa D-asentoon, auto lähtee lipumaan äänettömästi eteenpäin. Pärisevien polttomoottoreiden jälkeen tunne on outo mutta miellyttävä.

Päivän aikana matkamittariin kertyy vajaat 20 kilometriä. Illalla auto ilmoittaa jäljellä olevaksi toimintamatkaksi 260 kilometriä.

Tiistai

Aamulla tulee vastaan ensimmäinen auton äänettömyydestä johtuva ongelma, kun naapuri ei huomaa autoa, vaan astelee tyynesti keskellä pihatietä. Töötätäkään ei oikein kehtaa, joten matka etenee kävelyvauhtia. 

15 kilometrin ruuhkaisella työmatkalla e-Golf näyttää parhaita puoliaan. Automaattivaihteet tekevät matelusta helppoa, mutta tarvittaessa auto ampaisee sähkömoottorin voimin rivakasti liikkeelle. Jalankulkijoita pitää tosin tarkkailla erityisen huolella, sillä moni heistä tuntuu kulkevan lepakkojen tapaan kuuloaistin ohjaamana.

Ajoasetuksilla voi vaikuttaa moottoritehoon ja eniten sähköä kuluttavien laitteiden toimintaan.
Ajoasetuksilla voi vaikuttaa moottoritehoon ja eniten sähköä kuluttavien laitteiden toimintaan.

Liikennevaloissa on aikaa näprätä auton asetuksia ison kosketusnäytön avulla. Kiinnostavinta on vaihdella ajotilaa normaalin, econ ja eco+:n välillä. Kaksi jälkimmäistä pienentää moottorin tehoa ja vähentää ilmastoinnin ja lämmityslaitteen höökiä. Koska tarkoitus oli ajaa mahdollisimman normaalisti, ekotiloijen käyttö jäi satunnaisiin kokeiluihin.

Illalla matkamittarissa on 50 kilometriä. Toimintamatkaa jäljellä 190 kilometriä.

Keskiviikko

Päivän ajot alkoivat taas työmatkalla. Tällä kertaa vaihdevipu oli B-asennossa, mikä lisää moottorijarrutuksen tehoa ja energian talteenottoa. Ajaminen vaati hiukan totuttelua, sillä moottorijarrutus on todella voimakasta. Muutaman kerran vauhti hiipui jo hyvissä ajoin ennen jonon päätä tai liikennevaloja, ja väli piti ajaa kiinni kiihdyttämällä auto uudelleen liikkeelle, mikä ei ole järin energiatehokasta.

Pienellä harjoittelulla moottorijarrutuksen tehoa oppii kyllä arvioimaan, mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa, että äkäinen jarruttelu ei tunnu kovin hyvältä kuskista saati sitten matkustajista. Sen takia vaihdevipu tuli useimmiten tökättyä D-asentoon.

Takakontin tilavuus on 340 litraa. Takapenkin selkänojat kaatuvat kahdessa osassa.
Takakontin tilavuus on 340 litraa. Takapenkin selkänojat kaatuvat kahdessa osassa.

Illalla auto täyttyi urheilevista nuorista treenikamppeineen. Takapenkille sopii hyvin kolme hoikkaa jumpparia, mutta normaalikokoisille aikuisille tila käy pitemmällä matkalla ahtaaksi. Etupenkillä sen sijaan on tilaa reilusti. Penkin ja ratin säädöt ovat sen verran monipuoliset, että hyvinkin erimittaiset kuskit saavat ajoasennon itselleen sopivaksi. 

Matkamittarissa 120 kilometriä. Toimintamatkaa jäljellä 100 kilometriä.

Torstai

Sähköautoilusta on muutamassa päivässä hävinnyt kaikki eksotiikka. Esimerkiksi taajamanopeuksissa liki äänetön eteneminen tuntuu nopeasti aivan normaalilta. Tällaistahan ajamisen pitäisi olla aina! 

Tekisi mieli laittaa auto latautumaan.

Automaattivaihteiston ja tehokkaan moottorin yhdistelmä taas jaksaa ilahduttaa, vaikkei moottorin sähkötoimisuutta ajattelisi lainkaan. Moottoritielle kiihdyttäminen sujuu rivakasti. Moottoritiellä auto kulkee kuin Golfin pitääkin: tasaisesti ja mukavasti. Isotkin routatöyssyt ylittyvät ilman isompia heilahduksia tai turhia kolinoita.

Illalla toimintamatkaa on jäljellä vajaat 70 kilometriä. Tekisi mieli laittaa auto latautumaan, mutta jos nyt vielä huomiseen malttaisi.

Mittariin on kertynyt 160 kilometriä, ajomatkaa jäljellä 65 kilometriä.

Perjantai

Nyt pistetään Golf koetukselle! Aamulla töihin ja sieltä Ikeaan. 

Viileän yön jäljiltä tuulilasi on huurussa, mutta äkkiäkös sähköauto sen kuivattaa. Samaa tahtia huurun kanssa hupenee myös toimintamatka. Tämähän alkaa mennä jännäksi.

Vantaan Ikean parkkipaikan latauspisteistä vain yksi on varattu. Golf pitää pakittaa parkkiruutuun, sillä latauspiuha tökätään samaan paikkaan kuin bensa- ja dieselautoissa polttoainemittarin pistooli. 

Tehokkaita latauspisteitä löytyy jo monen kaupan parkkipaikalta. Valitettavan usein niiden eteen on pysäköinyt auto, joka ei ole latauksessa.
Tehokkaita latauspisteitä löytyy jo monen kaupan parkkipaikalta. Valitettavan usein niiden eteen on pysäköinyt auto, joka ei ole latauksessa.

Isoin haaste on valita kahdesta takakontista löytyvästä piuhasta oikea. Toinen niistä on tarkoitettu tavalliseen kotilataukseen, toinen tehokkaammille latureille. Muuten lataaminen on helppoa: johdon toinen pää kiinni latausasemaan ja toinen autoon. Kun ovet naksauttaa lukkoon, lukittuu myös latausjohto, joten satunnainen ohikulkija ei saa sitä napattua mukaansa.

Parin tuntia myöhemmin autoon on pakattu muutama Ikean pahvilaatikko. Auton lastaaminen on helppoa, sillä tavaratilaa on helppo laajentaa takapenkit kippaamalla. Perhekäytössä tilaa voisi olla enemmänkin. Monessa sähköautossa on säilytystilaa myös "konepellin" alla, sillä sähkömoottoritekniikka vie paljon vähemmän tilaa kuin perinteinen polttomoottori. Golfissa tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan ole hyödynnetty.

Tavallisesta töpselistä lataaminen vie paljon aikaa.

Auton mittari lupaa toimintamatkan kasvaneen reiluun sataan kilometriin. Kotimatkalle uskaltaa lähteä turvallisin mielin. 

Kotona auto pääsee vielä uudelleen lataukseen. Tällä kertaa latausvirtaa antaa tavallinen ulkopistorasia, mikä tekee lataamisesta hidasta puuhaa: tyhjän akun lataaminen täydeksi vie tällä keinoin parikymmentä tuntia.

Matkamittarissa 230 kilometriä, toimintamatka 100 kilometriä. Latausaika reilut 2 tuntia.

Lauantai

Aamu voisi alkaa paremminkin. Latauspistooli ei suostu irtoamaan autosta, ei sitten millään. Ei auta kuin ottaa ohjekirja käteen ja tutkia latausohjeet vielä kerran. Syy johdon temppuiluun selviää onneksi nopeaksi. Vika oli kuskissa, kuinkas muuten. Ensin avataan keskuslukitus, sitten otetaan johto irti. Toisin päin homma ei toimi.

Sähköauton ostajan kannattaa hankkia kotiin tehokkaampi latauspiste.
Sähköauton ostajan kannattaa hankkia kotiin tehokkaampi latauspiste.

Kun johto on irti, vilkaisu mittaristoon paljastaa kotilatauksen hitauden. Toimintamatkaa on tarjolla vasta parisataa kilometriä.

Päivän ohjelmaan kuuluu paljon turhaa ajoa. Golfia on ihan pakko päästä kokeilemaan moottoritiellä ja mutkaisemmalla maantiellä. Hupiajelua tekisi mieli perustella sähköauton päästöttömyydellä, vaikkei asia ihan niin olekaan. Keskimäärin sähköauton hiilidioksidipäästöt ovat 28 grammaa kilometriltä. Se on silti verrattaen vähän: vuonna 2017 myytyjen uusien autojen keskimääräinen päästö oli 118,8 gramaa kilometriltä.

Yhtä kaikki, hurvittelu vahvistaa sen, että e-Golf on kaikenlaisilla teillä tavattoman mukava auto.

Illalla auto on taas tökättävä lataukseen.

Matkamittarissa 330 kilometriä, toimintamatkaa 30 kilometriä.

Sunnuntai

Lepopäivä se on autoillakin. Golf saa olla koko päivän rauhassa latautumassa.

Miten meni?

Viikon arkiajot sujuivat sähköautolla vallan mainiosti. Valtaosa kilometreistä kertyi rauhallisessa kaupunkiajossa ja verraten lämpimällä kelillä. Pakkassäällä latausjohdon olisi saanut kaivaa esiin huomattavasti useammin. 

Hajamielisen kuskin pelastus on, että autolla ei voi lähteä ajamaan, jos latausjohto on kiinni.
Hajamielisen kuskin pelastus on, että autolla ei voi lähteä ajamaan, jos latausjohto on kiinni.

Testin perusteella e-Golfilla uskaltaa lähteä pitemmällekin reissulle – ainakin sään ollessa plussan puolella. Reilun 200 kilometrin ajomatka onnistuu ilman välilatauksia, jos malttaa pitää nopeuden kurissa. 120 kilometrin moottoritienopeus lisää kulutusta jo niin paljon, että toimintamatka jää noin 150 kilometriin.

Yli 200 kilometrin matkat pitää suunnitella pikalatausasemien sijainnin mukaan. Tunnin paussin aikana auto ehtii ladata akun suurin piirtein täyteen, jos latausasema puskee 40 kW:n tehoista latausta. 

Koeajon energiakustannuksia alensi Ikean ilmainen latausasema. Kotilataus vei sähköä karkeasti arvioiden 45 kilowattituntia. Sähkö- ja siirtomaksun kanssa lataamisen hinnaksi kertyi kuutisen euroa. Vertailun vuoksi: oman dieselauton polttoainekulut olisivat samalla ajomäärällä olleet noin 25 euroa.

Sähkö-Golfin hinta on reilut 40 000 euroa.
Sähkö-Golfin hinta on reilut 40 000 euroa.

 

  • 136 hevosvoiman sähkömoottori, 35,8 kWh akku, automaattivaihteet
  • Toimintamatka 300 km (valmistajan ilmoitus)
  • Vakiovarusteena mm.: ajonvakautusjärjestelmä, ennakoiva turvajärjestelmä ja jalankulkijoiden tunnistus, lämmitettävä tuulilasi, mukautuva vakionopeudensäädin
  • Tärkeimmät lisävarusteet: led-ajovalot, kaistavahti, peruutuskamera, digitaalinen mittaristo ja 12,3" värinäyttö
  • Autoveroton hinta 40 770 e + lisävarusteet 4045 e. Verollinen kokonaishinta 46 478 e