Volvo on ollut turvallisuustekniikan edelläkävijä. Uusi XC90 vakuuttaa tekniikallaan, mutta siitä on maksettava pitkä penni.

Lumisade on yllättänyt Etelä-Suomen. Sakean pyryn takia liikenne matelee, eikä moottoritielläkään vauhti nouse yli kuudenkympin. Keli harmittaisi – ehkä jännittäisikin – mutta nyt keskityn nauttimaan hifilaitteiston mainiosta äänentoistosta. Uusi Volvo XC90 on juuri nyt parhaimmillaan.

Turvallisuus

Volvo on jo vuosikymmenien ajan erikoistunut autojen turvallisuustekniikkaan. Se onkin erinomainen kilpailuvaltti, kukapa ei haluaisi ajaa turvallisella autolla. Tutkimukset osoittavat, että Volvon panostus on kannattanut: Törmäystestien perusteella yli 10 vuotta vanha Volvo päihittää monet uudet autot.

Lasikatto on lisävaruste. Se lisää tilan tuntua entisestään.
Lasikatto on lisävaruste. Se lisää tilan tuntua entisestään.

XC90 on ruotsalaisen turvallisuusajattelun kirkkain helmi. Se on saanut törmäystestistä täydet pisteet, mutta sen lisäksi auto on ladattu täyteen tekniikkaa, jonka tehtävänä on estää törmäys. Auto on tehty jalankulkijoillekin mahdollisimman turvalliseksi. XC90 on kuin neljällä pyörällä liikkuva huomioliivi, jolla on kypärä päässä.

Palataan moottoritielle. 

Olen säätänyt vakionopeudensäätimen suurimpaan sallittuun nopeuteen. Jono edessä etenee paljon verkkaisemmin, mutta auto osaa automaattisesti pitää reilun turvavälin edellä ajavaan, myös kiivaissa jarrutuksissa. Mukautuva vakionopeudensäädin on lisävaruste, mutta sen hankkimista uskaltaa suositella. 

Vaikka turvallisuustekniikan varaan ei saisi liikaa luottaa, niin valitettavan helposti käy. Keskittymisen herpaantuessa alkavat ajatukset harhailla, samoin auto. Silloin kaistavahti puuttuu lempeästi peliin ja ohjaa varovaisesti auton takaisin omalle kaistalle. Tieto kaistavahdin valppaudesta lisää osaltaan turvallisuuden tunnetta.

Tavaratilaan mahtuu esimerkiksi keskikokoinen koirahäkki, vaikka kolmas penkkirivi on käytössä.
Tavaratilaan mahtuu esimerkiksi keskikokoinen koirahäkki, vaikka kolmas penkkirivi on käytössä.

Tilat

XC90 on iso auto, suorastaan häpeilemättömän iso. Ei mikään ujon ihmisen valinta.

Koeajetussa autossa oli seitsemän istuinpaikkaa. Viimeisen penkkirivin istuimet taittuvat helposti tavaratilan pohjalle. Istuimet ylhäälläkin autossa on vielä kohtuullisesti tavaratilaa. Lisäksi penkit voi nostaa ja laskea yksitellen, joten kuuden hengen porukalla on tilaa matkatavoille jo aika paljon. 

Keskiriville mahtuu kolme aikuista hyvin, kaksi loisteliaasti. Ylellistä tunnelmaa voi lisätä valitsemalla lisävarustelistalta reunapaikoille istuinlämmityksen ja ilmastoinnin. 

Takapenkkejä voi liikuttaa pituussuunnassa, kutakin erikseen.
Takapenkkejä voi liikuttaa pituussuunnassa, kutakin erikseen.

Etupenkkiläisten tilat ovat useimmissa autoissa hyvät. XC90:ssä ne hipovat täydellistä. Penkki säätyy sähköllä useampaan suuntaan kuin hammaslääkärin tuoli. Olo vain on paljon mukavampi. Selkänoja tosin tuntui aluksi liian kovalta, mutta pitkä ajomatka osoitti, että penkissä kestää pitkäkin matkan ilman selkävaivoja, 

Lyhytjalkaiselle autoon nousu ja sieltä poistuminen voi käydä urheilusta. Sen verran korkealla autossa istutaan.

Ohjaamon yleisilme on äveriäs mutta pröystäilemätön. Tunnelma on kuin tukholmalaisella yksityisklubilla, jonne vanhan rahan edustajat pakenevat arjen huolia.

Tekniikka

XC90:n turvallisuutta on helppo hehkuttaa, mutta kehuja ansaitsee muukin tekniikka. Koeajoautossa oli kaksilitrainen dieselmoottori, väkivahva mutta taloudellinen. Yli 2000 kiloa painava auto kiihtyy sadan kilometrin nopeuteen noin kahdeksassa sekunnissa. Vielä tärkeämpää on, että myös ohituskiihtyvyys on ripeää. Siitä kuuluu osakiitos kahdeksanvaihteiselle automaattivaihteistolle, joka reagoi nopeasti kiihdytyksissä ja osaa pitää moottorin kierrokset matalalla tasaisessa ajossa.

Auton keskikulutukseksi luvataan alle kuusi litraa sadalla kilometrillä. Lukuun voisi päästä, jos ajaisi vain tasaista maantietä, mielellään myötätuulessa. Todellinen kulutus sekalaisessa ajossa oli hiukan alle yhdeksän litraa. Sekään ei ole paljon isolle autolle, mutta roimasti yli ilmoitetun.

Kuski saa säädettyä esimerkiksi reisitukea ja istuimen pituutta.
Kuski saa säädettyä esimerkiksi reisitukea ja istuimen pituutta.

Vaan on autossa menty metsäänkin. Likipitäen kaikkia auton toimintoja ohjataan ison kosketusnäytön kautta. Esimerkiksi istuinlämmittimille tai ilmastoinnille ei ole omia painikkeitaan. Näytön käyttö on kyllä kätevää parkissa, mutta liikenteessä ei. Tunnustan kironneeni, kun kolmannen kerran tökkäsin penkinlämmiten sijaan päälle penkinviilennyksen (kyllä, Volvossa on sellainen!). Aamuvilakka nahkapenkki ei muutu mukavammaksi, jos se puhkuu kylmää ilmaan suoraan takalistoon. 

Kosketusnäyttöä voi käyttää hanskat kädessä. Liikenteessä näyttöä on välillä hankala painella.
Kosketusnäyttöä voi käyttää hanskat kädessä. Liikenteessä näyttöä on välillä hankala painella.

Talous

Raha. Sitä XC90:n ostaja tarvitsee. Koeajetun auton lähtöhinta on 88 721 euroa. Kun lisävarustelistaa oli ruksittu 23 000 euron edestä, saadaan hintalappuun loppusummaksi hiukan yli 112 000 euroa. 

Onko auto sitten kaiken tuon rahan väärti? 

Kysymystä pitää lähestyä oikeaan kahta kautta. Ensinnäkin XC90 on niin kallis auto, että sen ostajalla on oltava paljon rahaa. Tätä autoa varten ei oteta pikavippiä. Ja kun rahaa on, sitä voi käyttää vaikka mukavaan ja tehokkaaseen katumaasturiin.

Yli 100 000 euron auton pitäisi sykähdyttää.

Toisaalta sadan tuhannen euron autot ovat kaikki erinomaisia, ja silloin niiltä odottaa jotain erikoista. Auton pitää sykähdyttää, herättää pientä värinää. Siihen XC90 ei pystynyt.

XC90 sopii totisempaankin käyttöön: maavara on 27 senttiä ja vetokyky 2700 kiloa.
XC90 sopii totisempaankin käyttöön: maavara on 27 senttiä ja vetokyky 2700 kiloa.

Tieto

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Lukujen valossa

Mitat (mm): pituus 4950, leveys 2008, korkeus 1776, akseliväli 2984, raideleveys edessä 1668, takana 1671, maavara 238, kääntöympyrä 11,8 m.
Painot (kg): omamassa 2130, kantavuus 620, perävaunu jarruin 2700.
Tavaratila (l): 671, laajennettuna 1868.
Moottori: iskutilavuus 1969cm³, teho 165kW (225hv)/4250r/min, vääntö 470Nm/1750-2500r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,8 sekuntia, huippunopeus 220 km/h.
Kulutus: 5,8 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 152 g/km.
Hinta: 88 721 euroa (lisävarustein 112 292 e).

Arvio

XC90 on korskeankomea auto, jota helppo ajaa niin kaupungissa kuin maantiellä. Automaattivaihteisto, tehokas moottori ja kehittynyt neliveto tekniikka mahdollistivat etenemisen hankalissakin keleissä. Autossa on hyvin tilaa jopa 7 matkustajalle. 

Plussat

Vakaa ja helppo ajettava
Hyvät tilat
Turvavarusteet

Miinukset

Kosketusnäyttö
Lisävarusteiden hinta