Volvo on ollut turvallisuustekniikan edelläkävijä. Uusi XC90 vakuuttaa tekniikallaan, mutta siitä on maksettava pitkä penni.

Lumisade on yllättänyt Etelä-Suomen. Sakean pyryn takia liikenne matelee, eikä moottoritielläkään vauhti nouse yli kuudenkympin. Keli harmittaisi – ehkä jännittäisikin – mutta nyt keskityn nauttimaan hifilaitteiston mainiosta äänentoistosta. Uusi Volvo XC90 on juuri nyt parhaimmillaan.

Turvallisuus

Volvo on jo vuosikymmenien ajan erikoistunut autojen turvallisuustekniikkaan. Se onkin erinomainen kilpailuvaltti, kukapa ei haluaisi ajaa turvallisella autolla. Tutkimukset osoittavat, että Volvon panostus on kannattanut: Törmäystestien perusteella yli 10 vuotta vanha Volvo päihittää monet uudet autot.

Lasikatto on lisävaruste. Se lisää tilan tuntua entisestään.
Lasikatto on lisävaruste. Se lisää tilan tuntua entisestään.

XC90 on ruotsalaisen turvallisuusajattelun kirkkain helmi. Se on saanut törmäystestistä täydet pisteet, mutta sen lisäksi auto on ladattu täyteen tekniikkaa, jonka tehtävänä on estää törmäys. Auto on tehty jalankulkijoillekin mahdollisimman turvalliseksi. XC90 on kuin neljällä pyörällä liikkuva huomioliivi, jolla on kypärä päässä.

Palataan moottoritielle. 

Olen säätänyt vakionopeudensäätimen suurimpaan sallittuun nopeuteen. Jono edessä etenee paljon verkkaisemmin, mutta auto osaa automaattisesti pitää reilun turvavälin edellä ajavaan, myös kiivaissa jarrutuksissa. Mukautuva vakionopeudensäädin on lisävaruste, mutta sen hankkimista uskaltaa suositella. 

Vaikka turvallisuustekniikan varaan ei saisi liikaa luottaa, niin valitettavan helposti käy. Keskittymisen herpaantuessa alkavat ajatukset harhailla, samoin auto. Silloin kaistavahti puuttuu lempeästi peliin ja ohjaa varovaisesti auton takaisin omalle kaistalle. Tieto kaistavahdin valppaudesta lisää osaltaan turvallisuuden tunnetta.

Tavaratilaan mahtuu esimerkiksi keskikokoinen koirahäkki, vaikka kolmas penkkirivi on käytössä.
Tavaratilaan mahtuu esimerkiksi keskikokoinen koirahäkki, vaikka kolmas penkkirivi on käytössä.

Tilat

XC90 on iso auto, suorastaan häpeilemättömän iso. Ei mikään ujon ihmisen valinta.

Koeajetussa autossa oli seitsemän istuinpaikkaa. Viimeisen penkkirivin istuimet taittuvat helposti tavaratilan pohjalle. Istuimet ylhäälläkin autossa on vielä kohtuullisesti tavaratilaa. Lisäksi penkit voi nostaa ja laskea yksitellen, joten kuuden hengen porukalla on tilaa matkatavoille jo aika paljon. 

Keskiriville mahtuu kolme aikuista hyvin, kaksi loisteliaasti. Ylellistä tunnelmaa voi lisätä valitsemalla lisävarustelistalta reunapaikoille istuinlämmityksen ja ilmastoinnin. 

Takapenkkejä voi liikuttaa pituussuunnassa, kutakin erikseen.
Takapenkkejä voi liikuttaa pituussuunnassa, kutakin erikseen.

Etupenkkiläisten tilat ovat useimmissa autoissa hyvät. XC90:ssä ne hipovat täydellistä. Penkki säätyy sähköllä useampaan suuntaan kuin hammaslääkärin tuoli. Olo vain on paljon mukavampi. Selkänoja tosin tuntui aluksi liian kovalta, mutta pitkä ajomatka osoitti, että penkissä kestää pitkäkin matkan ilman selkävaivoja, 

Lyhytjalkaiselle autoon nousu ja sieltä poistuminen voi käydä urheilusta. Sen verran korkealla autossa istutaan.

Ohjaamon yleisilme on äveriäs mutta pröystäilemätön. Tunnelma on kuin tukholmalaisella yksityisklubilla, jonne vanhan rahan edustajat pakenevat arjen huolia.

Tekniikka

XC90:n turvallisuutta on helppo hehkuttaa, mutta kehuja ansaitsee muukin tekniikka. Koeajoautossa oli kaksilitrainen dieselmoottori, väkivahva mutta taloudellinen. Yli 2000 kiloa painava auto kiihtyy sadan kilometrin nopeuteen noin kahdeksassa sekunnissa. Vielä tärkeämpää on, että myös ohituskiihtyvyys on ripeää. Siitä kuuluu osakiitos kahdeksanvaihteiselle automaattivaihteistolle, joka reagoi nopeasti kiihdytyksissä ja osaa pitää moottorin kierrokset matalalla tasaisessa ajossa.

Auton keskikulutukseksi luvataan alle kuusi litraa sadalla kilometrillä. Lukuun voisi päästä, jos ajaisi vain tasaista maantietä, mielellään myötätuulessa. Todellinen kulutus sekalaisessa ajossa oli hiukan alle yhdeksän litraa. Sekään ei ole paljon isolle autolle, mutta roimasti yli ilmoitetun.

Kuski saa säädettyä esimerkiksi reisitukea ja istuimen pituutta.
Kuski saa säädettyä esimerkiksi reisitukea ja istuimen pituutta.

Vaan on autossa menty metsäänkin. Likipitäen kaikkia auton toimintoja ohjataan ison kosketusnäytön kautta. Esimerkiksi istuinlämmittimille tai ilmastoinnille ei ole omia painikkeitaan. Näytön käyttö on kyllä kätevää parkissa, mutta liikenteessä ei. Tunnustan kironneeni, kun kolmannen kerran tökkäsin penkinlämmiten sijaan päälle penkinviilennyksen (kyllä, Volvossa on sellainen!). Aamuvilakka nahkapenkki ei muutu mukavammaksi, jos se puhkuu kylmää ilmaan suoraan takalistoon. 

Kosketusnäyttöä voi käyttää hanskat kädessä. Liikenteessä näyttöä on välillä hankala painella.
Kosketusnäyttöä voi käyttää hanskat kädessä. Liikenteessä näyttöä on välillä hankala painella.

Talous

Raha. Sitä XC90:n ostaja tarvitsee. Koeajetun auton lähtöhinta on 88 721 euroa. Kun lisävarustelistaa oli ruksittu 23 000 euron edestä, saadaan hintalappuun loppusummaksi hiukan yli 112 000 euroa. 

Onko auto sitten kaiken tuon rahan väärti? 

Kysymystä pitää lähestyä oikeaan kahta kautta. Ensinnäkin XC90 on niin kallis auto, että sen ostajalla on oltava paljon rahaa. Tätä autoa varten ei oteta pikavippiä. Ja kun rahaa on, sitä voi käyttää vaikka mukavaan ja tehokkaaseen katumaasturiin.

Yli 100 000 euron auton pitäisi sykähdyttää.

Toisaalta sadan tuhannen euron autot ovat kaikki erinomaisia, ja silloin niiltä odottaa jotain erikoista. Auton pitää sykähdyttää, herättää pientä värinää. Siihen XC90 ei pystynyt.

XC90 sopii totisempaankin käyttöön: maavara on 27 senttiä ja vetokyky 2700 kiloa.
XC90 sopii totisempaankin käyttöön: maavara on 27 senttiä ja vetokyky 2700 kiloa.

Tieto

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Lukujen valossa

Mitat (mm): pituus 4950, leveys 2008, korkeus 1776, akseliväli 2984, raideleveys edessä 1668, takana 1671, maavara 238, kääntöympyrä 11,8 m.
Painot (kg): omamassa 2130, kantavuus 620, perävaunu jarruin 2700.
Tavaratila (l): 671, laajennettuna 1868.
Moottori: iskutilavuus 1969cm³, teho 165kW (225hv)/4250r/min, vääntö 470Nm/1750-2500r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,8 sekuntia, huippunopeus 220 km/h.
Kulutus: 5,8 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 152 g/km.
Hinta: 88 721 euroa (lisävarustein 112 292 e).

Arvio

XC90 on korskeankomea auto, jota helppo ajaa niin kaupungissa kuin maantiellä. Automaattivaihteisto, tehokas moottori ja kehittynyt neliveto tekniikka mahdollistivat etenemisen hankalissakin keleissä. Autossa on hyvin tilaa jopa 7 matkustajalle. 

Plussat

Vakaa ja helppo ajettava
Hyvät tilat
Turvavarusteet

Miinukset

Kosketusnäyttö
Lisävarusteiden hinta

Isompi kori pyyhkeille ja pikkukori pesuaineille. Erikokoisia koreja on helppo virkata trikookuteesta paksulla koukulla.

Koreihin tarvitset:

  • Iso kori: Miniontelokudetta, beigeä 360 g ja reunaan vähän pinkkiä
  • Pieni kori: Miniontelokudetta, beigeä 140 g ja 40 g pinkkiä
  • Pohjaan: Nahkaa tai huopaa, pyörylän halkaisija 16 cm
  • Virkkuukoukku nro 5
  • Sakset
  • Paksu neula

Ohjeissa käytetyt lyhenteet: kjs = ketjusilmukka, ks = kiinteä silmukka, ps = piilosilmukka (eli kiinteä ketjusilmukka), krs = kerros, s = silmukka. Huom! Kiinteät s:t virkataan aina edellisen krs:n s:n takareunaan.

Näin virkkaat korit

Iso kori:

Virkkaa 6 kjs ja yhdistä s:t renkaaksi 1 ps:lla (kuva 1). Kuvassa pohjaa on virkattu malliksi pinkillä, mutta iso kori on tehty kokonaan beigellä värillä.

Virkkaa beigellä 1. kerroksella 2 ks jokaiseen s:aan = 12 ks. Siirry spiraalimaisesti seuraavalle kerrokselle ja virkkaa 2. kerroksella 2 ks joka s:aan = 24 ks. Virkkaa 3. kerroksella 1 ks joka s:aan, mutta lisää tasaisesti 10 s = 34 ks (lisäys tehdään virkkaamalla 2 ks samaan s:aan). Virkkaa 4. krs kuten 3. krs = 44 ks ja jatka näin, kunnes työssä on 9 krs ja 94 ks. (Kuva 2)

Virkkaa nyt reunaa lisäämättä beigellä 18 krs.

Virkkaa kahva: 17 ks, n12 kjs (jätä 12 s väliin, kahvan kohta), 35 ks, 12 kjs (kahva), 18 ks = yht. 94 s. Virkkaa beigellä 1 krs ja virkkaa joka kjs:aan nyt 1 ks. Vaihda pinkkiin ja virkkaa 2 krs ks = reuna. (Kuva 3)

Pieni kori:

Luo beigellä n60 kjs ja yhdistä s:t renkaaksi 1 ps:lla. Virkkaa pyörönä ks ensin beigellä 8 krs, sitten pinkillä 4 krs ja beigellä 2 krs. Jatka beigellä, mutta tee ripustuslenkki virkkaamalla 6 kjs (jätä n6 s väliin), jatka krs loppuun beigellä. Virkkaa vielä n1 krs beigellä ja nyt 1 ks joka kjs:aan.

Pohja: Leikkaa pieneen koriin nahasta tai huovasta sopiva pyörylä, tee reiät reikäsaksilla tai naulalla (lyö reikä naulalla pehmeällä alustalla) ja ompele pohja reikien kautta reunaan. (Kuva 4)

Hans ja Jackie Lindmark pyörittävät maalaisromanttista aamiaismajoitusta kodissaan Ahvenanmaalla. Millainen on vanhan talon tarina?

Kiemurainen hiekkatie halkoo peltoja ja mäntymetsiköitä Eckerön saarella 35 kilometrin päässä Maarianhaminasta. Puiden välissä pilkahtaa meri.

Mäennyppylän päällä seisoo talo, söpö kuin karamelli. Se on Jackie ja Hans Lindmarkin koti.

Vuonna 1894 rakennettu Björnhofvda Gård on ollut pitkään saman suvun omistuksessa. Hans peri sen isoisänsä sisarelta Jennyltä, joka oli kunnostanut taloa 1960-luvulla. Ennen Jennyä talossa asui Emma-täti puolisoineen.

– Äitini asuu kymmenen kilometrin päässä, ja vietin täällä kaikki lapsuuteni kesät. Ei tullut mieleenkään, että talo olisi joskus minun. Sukuni on Ahvenanmaalta, mutta itse olen asunut lähes koko ikäni Ruotsissa, Hans kertoo.

Brunello-koira pitää vieraista, vaikka haukkuu heidät ensi kohtaamisella.
Brunello-koira pitää vieraista, vaikka haukkuu heidät ensi kohtaamisella.

Puusepästä opettajaksi ja takaisin

Kaksikymmentäviisi vuotta sitten talosta tuli Hansin, hänen vaimonsa Jackien ja heidän lastensa Kallen, Adamin ja Mathildan kesämökki. Hansin mukaan kukaan muu suvusta ei halunnut huonokuntoista taloa riesakseen.

Hans on alkuperäiseltä ammatiltaan puuseppä, ja hän on rakentanut talon lähes kokonaan uusiksi, mutta vanhan näköiseksi.

– Aloitimme remontin kuusi vuotta sitten, ja valmista tuli parissa vuodessa. Minulla oli välillä apunani kirvesmies, sähkömies ja putkimies.

Remontin ohella Lindmarkit aloittivat kodissaan bed & breakfast -majoituksen. Hans lopetti opettajantyönsä tukholmalaisessa lukiossa muutama vuosi sitten, mutta Jackie opettaa Tukholmassa edelleen englantia ja ruotsia. Hän viettää Ahvenanmaalla viikonloput ja loma-ajat.

Eteisestä näkee kokin valtakunnan.
Eteisestä näkee kokin valtakunnan.

Harrastuksena huutokaupat

Talon pinta-ala oli alun perin 75 neliömetriä ja lisänä kylmä vintti. Hans lisäsi alakertaan kaksi makuuhuonetta ja ison kuistimaisen ruokasalin. Alakerran neliömäärä nousi 220:een.

– Kun aloimme sisustaa, meillä oli jo varastossa paljon kivaa vanhaa tavaraa. Pidämme talon tunnelman niin alkuperäisenä kuin mahdollista, Hans sanoo.

"Tyylejä kannattaa sekoittaa, niin on aina tehty."

Jackie harrastaa keräilyä ja käy usein kirpputoreilla ja huutokaupoissa sekä kiipeilee roskalavoille. Talossa on monia roskakatoksesta pelastettuja huonekaluja, kuten kolme ruokapöydän tuolia.

– Jackie hankkii, minä korjaan, Hans sanoo ja esittelee vihreän huoneen ranskalaisen metallivuoteen.

– Tämä on Jackien löytö jätelavalta Tukholmasta. Uuden patjan ja painavien, laadukkaiden täkkien kanssa sänky on täydellinen.

Vihreää huonetta vuokrataan. Vanha sänky löytyi roskalavalta.
Vihreää huonetta vuokrataan. Vanha sänky löytyi roskalavalta.

Vaikutteita idästä ja lännestä

Moni luulee, että talo on remontoitu 1890-luvun asuun, mutta näin ei ole.

– Meidän mielestämme kannattaa sekoittaa eri tyylejä. Ei entisaikaankaan noudatettu tarkasti vain yhtä tyylisuuntaa. Meillä on venäläisiä, ahvenanmaalaisia, ruotsalaisia ja englantilaisia vaikutteita. Olemme tarkkoja väreistä ja tapeteista. Ne ovat vanhanaikaisen näköisiä, mutta silti käytännöllisiä, Hans toteaa.

Koko yläkerta on uusittu. Siellä on Lindmarkien yksityistilat: kaksi avaraa ja kekseliäästi sisustettua huonetta.

– Sohvapöytänä on vanha matka-arkku, jonka isoisäni Verner Henriksson toi 1930-luvulla New Yorkista. Hän oli siellä muutaman vuoden rakennustöissä.

Jos majoitustarve on suuri, Lindmarkit vuokraavat myös omat huoneensa.

– Olen nikkaroinut portaikon komeroon kolme sänkyä. Joskus nukumme niissä Jackien kanssa, Hans kertoo.

Sali on tapetoitu William Morrisin tyyliin. Emma-tädin kuva on kehystetty seinälle.
Sali on tapetoitu William Morrisin tyyliin. Emma-tädin kuva on kehystetty seinälle.

Emma-täti tapetilla

Kaikki talon huoneet ovat erilaisia. On puulattiat ja antiikkihuonekaluja. Punaista ja vihreää huonetta yhdistää pieni sali, jossa on takka. Seinällä olevassa kuvassa Emma-täti valvoo talon touhuja. Kuvan alla on englantilaista William Morris -tapettia, josta Lindmarkit pitävät erityisesti.

– Epäilimme aluksi tummaa sävyä, mutta se osoittautui hyväksi valinnaksi, Hans toteaa.

Talon keittiö on isäntäväen lempipaikka. Hans on nikkaroinut sinne talonpoikaiset kaapit ja hyllyt lautasia ja kuppeja varten. Hyllyissä olevat lautaset ja mukit ovat kaikki erilaisia. Ne eivät ole vain koristeita, vaan asiakas voi niistä valita mieleisensä kahvipöytään.

Vanhat astiat luovat tunnelmaa.
Vanhat astiat luovat tunnelmaa.

"Suomalaiset lämmittävät saunan itse, mutta ruotsalaisille se pitää lämmittää."

Aamiaiseksi talo tarjoaa paistettuja munia, pekonia, kahvia, leipää, kotitekoista mysliä ja tuoreita hedelmiä.

– Suurin osa vieraistamme tilaa myös 34 euron illallisen. Siihen kuuluu kolme kotiruokalajia, esimerkiksi tuorepastaa salviavoin ja parmesaanin kanssa, lohta valkosipuliperunoiden kera ja jälkiruuaksi Toblerone-jäädykettä. Viiniäkin myymme.

Keittiö on Lindmarkien lempipaikka.
Keittiö on Lindmarkien lempipaikka.

Kukin saunoo tavallaan

Tunnelmallinen pihasauna on vähemmässä käytössä kuin Lindmarkit olettivat.

– Suomalaiset lämmittävät saunan itse, mutta ruotsalaisille se pitää lämmittää. Suomalaiset myös osaavat peseytyä vatia käyttäen, ilman vesijohtoa, mutta ruotsalaiset tulevat taloon suihkuun, Hans nauraa.

Björnhofvda Gårdissa käy vieraita ympäri maailmaa. Yleensä he kertovat löytäneensä paikan internetin avulla. Petipaikkoja talossa on parillekymmenelle vieraalle.

Omenapuun alle on mukavaa istua kahville.
Omenapuun alle on mukavaa istua kahville.

Viime keväänä pihapiiriin valmistui 340-neliöinen rakennus. Sen valmistumista Ahvenanmaan maakuntahallinto tuki 60000 eurolla.

– Yritämme pitää sellaista majataloa, jossa itsekin haluaisimme lomailla. Emme tähtää luksukseen, mutta haluamme tarjota tunnelmallisen majoituksen ja hyvää palvelua. Tykkään jutella turistien kanssa ja kertoa Ahvenanmaasta ja talosta, Hans sanoo.

Jos viikonloppuna ei ole vieraita, pariskunta nauttii kahvit terassilla. Sen jälkeen voi harkita ajelua vuoden 1964 Mercedes Benzillä, jota pari vuokraa vieraillekin."

  • Fjärdvägen 14, Eckerö, 04573447727.
  • bjornhofvda.com

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 14/2017.

 

Ahvenanmaan saariryhmä koostuu yli 20 000 saaresta ja luodosta. Niistä 6 700 on nimetty ja 60 asutettu.

Asukkaita maakunnassa on vajaat 30 000. Heistä 11 000 asuu saariryhmän ainoassa kaupungissa Maarianhaminassa.

Ahvenanmaan ainoa virallinen kieli on ruotsi. Väestöstä 88 prosenttia puhuu äidinkielenään ruotsia, 5 prosenttia suomea ja loput jotakin muuta.

Sää suosii ahvenanmaalaisia. Touko-elokuussa maakunta on Pohjoismaiden aurinkoisin paikka.

Majakoiden ystäville riittää koluttavaa Ahvenanmaan vesillä. Suomen läntisimmälle – ja myrskyisimmälle – paikalle Märketin majakalle pääsee keskiviikkoisin ja lauantaisin Eckeröstä. Retken hinta 67 e, sisältää opastuksen. Myös Sälskarin majakkasaarelle tehdään opastettuja veneretkiä elokuussa keskiviikkoisin, lähtö Skarpnåtön kylästä. Aikuiset 45 e.

  • aland.com/skarpnato
  • visitåland.com