Autokuumeeseen on nykyään monenlaisia lääkkeitä, mutta mikä tropeista tulee halvimmaksi? Kokosimme yhteen ajankohtaisen tietopaketin auton ostamista miettivälle.
1. Mikä autoilussa maksaa?
Auton omistaminen on kallista. Karkeasti jakaen kustannukset koostuvat kahdesta osasta. Muuttuvat kustannukset riippuvat ajomäärästä. Sellaisia ovat esimerkiksi polttoaine-, rengas- ja huoltokustannukset.
Kiinteät kulut taas juoksevat, vaikka auton mittariin kertyisi muutama hassu kilometri. Vakuutukset, verot ja katsastukset pitää maksaa ajallaan, oli ajomäärä mikä tahansa. Kiinteisiin menoihin kuuluvat myös pääomakulut ja auton arvon aleneminen, joka tosin riippuu myös ajokilometreistä.
Kohtuuhintainen perusmalli säilyttää arvonsa paremmin kuin tehokas, kallis auto.
Uuden auton kuluiksi on arvioitu keskimäärin 500 euroa kuukaudessa. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa kustannuksiin paljon. Jos ostaa halvan käytetyn auton ja huoltaa sitä itse, kustannukset saa pidettyä pieninä. Kalliin uuden auton hankkinut taas voi menettää pelkkänä arvon alenemisena tuhat euroa kuukaudessa.
Kohtuuhintainen ja vähän kuluttava perusmalli säilyttää yleensä arvonsa paremmin kuin tehokkaalla moottorilla ja arvokkailla lisävarusteilla lastattu versio.
2. Kannattaako auto ostaa lainalla?
Korkotaso on tällä hetkellä matala, ja autokaupat tarjoavat edullisia rahoitusratkaisuja. Halvimmillaan luoton todellinen vuosikorko voi olla vain prosentin luokkaa. Lainaa ottaessa pitää kuitenkin olla tarkkana, ettei edullisen koron oheen ole piilotettu kalliita kuukausi- tai käsittelymaksuja. Ne voivat nostaa lainan hintaa merkittävästi. Jos todellista vuosikorkoa ei ole selkeästi ilmoitettu, kannattaa jättää laina ottamatta.
Viime vuonna noin joka kolmas uuden auton ostaja maksoi ostoksen käteisellä, mutta yli puolet käytti autoliikkeen tarjoamaa rahoitusta. Näissä kaupoissa vaihtoautosta saatava hyvitys on usein merkittävä osa kauppasummaa.
3. Mitä vaihtoehtoja auton ostamiselle on?
Viime aikoina auto- ja rahoitusliikkeet ovat alkaneet markkinoida erilaisia uusia autonhankintatapoja. Esimerkiksi aiemmin lähinnä vain yrityksille tarkoitettuja leasing-sopimuksia voivat tehdä nykyään myös yksityishenkilöt.
Leasing-sopimuksen etu on, ettei yllättäviä lisämenoja tule.
Leasingin ohella tarjolla on muitakin kuukausihintaisia rahoitusmalleja, joiden ansiosta uuden auton rattiin voi päästä ilman käsirahaa. Pohjimmiltaan sopimuksissa on kuitenkin kyse samasta asiasta.
4. Mitä tarkoittaa leasing-sopimus?
Leasing tarkoittaa määräaikaista vuokraamista. Yleensä vuokra-aika on pitkä, tavallisesti kahdesta neljään vuotta. Auton omistaa koko ajan autokauppa tai leasing-yritys. Asiakas maksaa autosta kuukausimaksun, joka sisältää usein myös huollot, renkaanvaihdon ja -säilytyksen sekä vakuutusmaksut.
Leasing-sopimuksen etuna on, että autoilun kustannukset ovat selvillä koko sopimuskauden ajan, eikä yllättäviä lisämenoja tule – sillä edellytyksellä, että sopimus sisältää määräaikaishuoltojen lisäksi muutkin korjaukset. Toisaalta auto ei missään vaiheessa siirry asiakkaan omistukseen, ellei sopimuksessa ole erikseen mainittu mahdollisuutta lunastaa auto ikiomaksi.
Uusista autopalveluista voi saada auton minuuttihinnalla.
5. Entä jos en halua omaa autoa?
Suurimmissa kaupungeissa toimii jo useita uudenlaisia autopalveluita tarjoavia yrityksiä. Joissain yrityksissä auton voi vuokrata minuuttihinnalla lyhyitä ajoja varten, toisissa maksu on kuukausikohtainen. Toisten yritysten toiminta taas perustuu siihen, että yksityiset autonomistajat voivat vuokrata autoaan muiden käyttöön.
Jos autoa ei tarvitse joka päivä, voi tällaisten palveluiden käyttö olla omaa autoa edullisempi vaihtoehto. Palvelut tuskin jatkossakaan laajenevat pienempiin kaupunkeihin tai harvemmin asutuille alueille.
Perinteinen vuokra-autokin voi olla järkevä vaihtoehto, jos autoa tarvitsee vain harvakseltaan. Ainakin Veho ja OP tarjoavat mahdollisuutta tehdä pidempi määräaikainen sopimus vuokra-autosta, mutta silloin kuukausihinta nousee jo yli 500 euroon.
Halvinta on ostaa auto käteisellä.
6. Mikä on halvin vaihtoehto?
Erilaisista autonhankintatavoista on tehty jonkin verran laskelmia. Niiden perusteella edullisinta on edelleen ostaa auto käteisellä. Seuraavaksi halvin vaihtoehto on ostaa auto luotolla, tosin sillä edellytyksellä, että vaihtoautosta saa kunnon hyvityksen ja lainan korkoprosentti on alhainen.
Ero erilaisiin rahoitusmalleihin voi kuitenkin olla pieni. Esimerkiksi Autoverkkokaupan Uusi auto vuodeksi -kampanjassa kuukausimaksu on ollut alle 200 euroa, jolloin kustannus on voinut olla halvempi kuin ostettaessa auto osamaksulla. Vuoden jälkeen auton on voinut lunastaa omaksi tai palauttaa autoliikkeeseen. Sopimushinta ei ole sisältänyt vakuutuksia, veroja tai huoltoja.
Yksityisleasing on jonkin verran kalliimpaa, mutta kaikkein kalleimpia ovat vuokrasopimukset. Kolmen vuoden aikana vuokra-auto voi tulla tuplaten kalliimmaksi kuin auton ostaminen käteisellä.
Lähteet: Autotuojat ja -teollisuus ry, Moottori, Tekniikan Maailma
Juttu on julkaistu myös ET-lehden numerossa 8/2018.
Kaikki paitsi lentoliput
Taksi vai raitiovaunu? Juna vai vuokra-auto? Viime vuonna aloittaneen Whim-palvelun käyttäjät voivat valita minkä tahansa vaihtoehdoista.
Suomalainen palvelu yhdistää eri liikkumismuodot kuukausimaksulliseksi palveluksi. 500 eurolla saa rajattoman määrän julkisen liikenteen kertalippuja ja ajella vapaasti lyhyitä taksimatkoja. Sen lisäksi hintaan kuuluu pieni vuokra-auto vaikka joka päiväksi. Lisämaksusta vuokra-auton voi vaihtaa isompaan ja kaupunkien sisäiset liput kalliimpiin seutulippuihin.
Reilusti halvempi 50 euron paketti sisältää rajattoman määrän joukkoliikennelippuja, mutta taksimatkoista ja auton vuokraamisesta pitää maksaa ekstraa. Hinnat ovat tosin kohtuulliset: alle viiden kilometrin taksimatka maksaa korkeintaan kympin ja pienen vuokra-auton 49 eurolla
päivässä.
Whim toimii toistaiseksi vain pääkaupunkiseudulla. Palvelun käyttö vaatii
älypuhelinsovelluksen, joka toimii iPhone- ja Android-puhelimissa.
whimapp.com