Miten toisen ihmisen kehotus täydellisestä rentoutumisesta, oikeastaan antautumisesta, voikin saada aikaan näin voimakkaan helpotuksen tunteen! Juuri nyt ei ole mitään paineita, ei velvoitteita, ei huolia. On vain tässä ja nyt.

On taas keskivikkoaamu ja makaan jumppasalin lattialla maton päällä. Kaikki huolet ja muut ajatukset unohtuvat, katoavat kokonaan. Olen täysin levollinen itseni kanssa. Lupa ja kehotus omaan maailmaan uppoutumiseen tuli ohjaajalta, joka on käynnistänyt joogatunnin.

Miten toisen ihmisen kehotus täydellisestä rentoutumisesta, oikeastaan antautumisesta, voikin saada aikaan näin voimakkaan helpotuksen tunteen! Juuri nyt ei ole mitään paineita, ei velvoitteita, ei huolia. On vain tässä ja nyt.

Sitten alkaa joogan harjoitusten tekeminen. Keskittymiskyvyn ja hengityksen harjaantumisen lisäksi eri lihasryhmät ja nivelet kukin saavat vuorollaan oman treeninsä. Hiki nousee pintaan, vaikka ulkopuolisen katsojan näkökulmasta ei mitään kovin rasittavaa näyttäisi olevan tekeillä.

Parhaimmillaan jooga antaa energiaa, vapauttaa stressistä ja tuottaa lempeällä tavalla voimaa ja kestävyyttä. Ihan aloitusvaihe saattaa keveydessään tuntua siltä, kuin harjoituksella ei olisi mitään vaikutuksia.

Kun on käynyt tunnilla pari kolme kertaa ja suhtautuu treeniin vastaanottavaisella mielellä, huomaa pian, kuinka uutta energiaa ja jaksamista alkaa löytyä. Jokainen tunti myös päättyy rentoutumiseen ja keskittymiseen.

Minä olen vasta vuoden treenanneena aloittelija, mutta tiedän, että haastetta riittää eteenpäin vaikka kuinka vaativiin harjoituksiin. Voin itse valita, miten suuren osuuden ajastani ja fysiikastani joogaharjoitus vie. Joogassa on myös eri tyyppisiä koulukuntia. Minun hathajoogani on fyysisiä harjoituksia lempeimmästä päästä eikä sitä harjoittaessa tarvitse paneutua henkimaailman asioihin tai ideologiaan. Hyvin helppoa ja vapauttavaa.

Raija, 6-kymppinen