Makeanhimon tainnuttamiseen ei tarvita äkkimakeaa. Herkuttele tuoremustikkapuurolla, sokerittomalla jäätelöllä tai maustekakulla, johon on raastettu reilusti omenaa.

Suklaapala, keksi tai leivonnainen sujahtaa huomaamatta suuhun. Runsaasti sokeria sisältävä välipala nostaa verensokeritason hetkeksi huippuunsa, mutta pian voimat ovat taas vähissä. Pitkäkestoista energiaa sokeri ei anna.

Sokeri on hiilihydraatti, jota saamme muun muassa hedelmistä, vihanneksista, perunoista ja maitotuotteista. Sen enempää  sokeria emme tarvitse, mutta päivän makea-annos kasvaa, jos käytämme sokeria, hunajaa tai makusiirappia kuumissa juomissa, popsimme päivän mittaan karamelleja ja makeita leivonnaisia tai juomme virvoitusjuomia.

Ravitsemussuositusten mukaan sokerin osuus ei saisi olla yli kymmentä prosenttia päivittäisestä energiansaannistamme. Määrä ylittyy helposti tietämättämme, sillä monissa välipaloissa, kuten maustetuissa jogurteissa, vanukkaissa ja mehuissa, on runsaasti piilosokeria. Tuotetietoja kannattaa siis tutkia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
  1. Mausteinen omena-myslikakku

  2. Puolukkajäätelö

  3. Avokadojäätelö

  4. Mustikkapuuro

  5. Hedelmäinen salaatti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla