Kaamos, väsymys ja kiire – siinä kolme syytä iskeä kiinni perjantaiherkkuihin. Lue kuitenkin ensin tämä juttu: sinäkin voit päästä irti makeasta.

Hyvän olon tunne. Sellaisen aiheuttaa makean syöminen, ja jo aivan pieninä lapsina meillä on mieltymys makeaan. Osittain kyse on geeneistä: toiset himoitsevat herkkuja herkemmin.

Voiko tästä päästä mitenkään eroon?

Kyllä. Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia, 45, tietää, että makeanhimosta voi päästä eroon – vaikka ihan kokonaa makeasta ei tarvitse luopua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • Mikä synnyttää makeanhimon, ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia?

Yleisin syy on epätasainen verensokeritaso, joka heittelee päivän aikana vuoristoradan tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksittäiset ateriat on usein koostettu väärin ja ruoka on sisältänyt liian vähän kuituja. Kuitupitoinen ruoka tasaa verensokeria ja auttaa irti makeanhimosta.

  • Miten makenahimoinen voi oppia terveesti herkuttelevaksi?

Kaikki tai ei mitään -ajattelu toimii harvoin. Varmemmin onnistuu, kun muuttaa käyttäytymistään asteittain, eikä vaadi itseltään liikoja. Salli itsellesi herkkuja vaikka kerran, kaksi viikossa päivittäisen herkuttelun sijaan.

Älä syö makeaa nälkääsi. Nauti kuituja ja syö säännöllisesti. Jos olet tunnesyöjä, opettele syömiselle vaihtoehto, jolla täytät tunnetyhjiön. Toista auttaa uusi harrastus, toista uusi, kiinnostava ystävyyssuhde.

Lähde: Pirjo Saarnia: Irti Makeanhimosta. Otava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla