Riihimäen lasin valmistama koriste-esine askarruttaa lukijaa. Mitä esineen tarinasta sanoo antiikin ja keräilyn asiantuntija Pentti Avomaa?

Kuvan lasi on mummoni peruja. Lasista en löytänyt kaiverruksia tai puumerkkejä. Hienohan tuo hyllyssä on, mutta hieman kiinnostaisi, että onko tuolla mitään muuta arvoa. Korkeus on 15 cm, halkaisija 20 cm ja painoa 7,9 kg. Eli varsin painava ollakseen ontto. Muistan isäni kutsuneen lasia nimeltään Timantiksi.

Kiitos

Lasimalja on tosi upea koriste-esine. Se muistuttaa tosiaankin niin jalokivi timanttia kuin Nanny Stillin suunnittelemaa Timanttiakin, ja epäilemättä se on kotimaista design-lasia – tehty Riihimäen Lasi Oy:ssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tehtaan kuvastoista sellaista ei kuitenkaan löydy, ja kun signeeraus yms. tunnisteet puuttuvat, tarkempia tietoja täytyi kysyä Riihimäeltä Suomen lasimuseon esinetunnistuksesta, jossa on aiemminkin nähnyt vastaavanlainen esine – tosin väriltään kirkas. Esine on pyörittäen puhallettua ja leikkaushiottua kristallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisätietoja löytyi Riihimäen Lasissa hiojana työskennelleeltä henkilöltä, joka muisteli, että kysyjän esine on hiottu samasta aihiosta kuin Nanny Stillin suunnittelema Rubiini (jota siis myös kutsutaan nimellä Timantti). Rubiini oli tuotannossa 1967-1975. 

Riihimäen Lasi Oy lopetti puhalletun lasin valmistuksen vuonna 1976, mutta koska valmiita aihioita oli vielä paljon jäljellä, hiontaa jatkettiin. 1970-luvun puolivälin jälkeen näistä vanhoista aihioista hiottiin nykyisen Suomen lasimuseon remonttia odottavissa tiloissa esimerkiksi kysyjän lasimaljakon kaltaisia esineitä timanttilaikalla. 

Esineet jätettiin signeeraamatta, sillä niille ei ollut varsinaista suunnittelijaa. Iso kasa aihioita haluttiin vain saada kiireesti hiottua pois remontin tieltä.

Nanny Stillin Rubiineja on tehty eri kokoisina – 150-200 mm. korkeina, ja ne ovat keräilymarkkinoilla kysyttyjä ja arvostettuja. Mm. Bukowskin huutokaupoissa niitä on myyty useampiakin. Lievästi reunavikaisesta, 160 mm. korkeasta sinisestä taidelasista, jonka pohjassa on kaiverrus, maksettiin ostoprovisioineen noin 2 700 euroa. Keltaisesta 200 mm. korkeasta, jossa samoin oli pieniä reunavaurioita, maksettiin 1 600 euroa. Siinä oli erikoisuutena signeeraus:  teos oli signeerattu Aimo Okkolinin nimiin, vaikka kysymyksessä oli ilmiselvästi Nannyt Stillin Rubiini.

Kysyjän kristallimaljaa voisi sanoa Nanny Stillin Rubiinin(Timantin) jälkeläiseksi, mutta ei kuitenkaan hänen suunnittelemakseen, mikä laskee hintaa merkittävästi. Hinnoittelu on tämän takia erittäin vaikeaa, mutta laittaisin sen vaihteluväliin 130-250 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla