Tiedätkö, miksi liki 100-vuotias Da Capo -suklaa on niin aikuiseen makuun? Pian legendaarinen patukka maistuu myös kankaana.

Tuskin on montakaan suomalaista, joka ei olisi joskus elämässään maistanut  Da Capo -suklaapatukkaa. Sen maussa tiivistyy muisto ajasta, jolloin erilaisia herkkuja oli vähemmän ja niitä sai harvemmin.

Da Capo on Fazerin ensimmäinen patukka ja se tuli markkinoille 1916. Sotavuosina tuotannossa oli pieni katkossa, mutta ruskea-keltaisen, hillitysti kuvioidun patukan voittokulku jatkuu yhä.

Pian myös Vallila Interiorin sisustuskankaassa. Vallilan Nostalgia-sarja käynnistyi suositusta Jaffa-kuosista ja nyt on siis edetty Kettukarkkien kautta suklaaseen. Da Capon kanssa samassa Cacao fabrik -kankaassa seikkailee myös makeistehtaan julisteita 1900-luvun alkuvuosilta.

Rommissa sen salaisuus

Da Capo on saanut nimensä musiikkitermistä ”alusta uudelleen”. 

Eräänlaiseen kierrätykseen  perustuva valmistusprosessi oli myös omalla tavallaan edistyksellinen. Mitään ei heitetty hukkaan, vaan laadunvalvonnassa virheelliseksi todetut liköörikonvehdit haluttiin saada uusiokäyttöön. Ne jauhettiin massaksi, jonka joukkoon lorautettiin mausteeksi rommia, koska se tasoitti sopivasti liköörin makua.

Rommia käytetään makeisessa vieläkin, mutta alkoholi haihtuu, kun massa keitetään yli sadassa asteessa.

Ja hyvin patukka maistuu edelleen. Vuosittain niitä myydään yli 6 miljoonaa kappaletta.

Nostalginen kangas tulee myyntiin helmikuussa 2015. www.vallilainterior.fi

Millaisia muistoja Sinulla on Da Capo -patukasta? Kerro kokemuksesi ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.