Ylös, ulos synkkyydestä, vaikka on maanantaiaamu! Masennus vaatii ammattiauttajan, mutta synkkää oloa voi itse ehkäistä säännöllisin mielenliikkein.

  1. Älä haudo kumppanin, lasten, sukulaisten tai työkaverin kanssa kohdattuja erimielisyyksiä, vaan pyri siivoamaan negatiiviset tunteet mielestäsi – vaikka viikkosiivouksen yhteydessä.
  2. Ole terveesti itsekäs. Sinä saat sanoa ei ja kyllä. Sinulla on rajasi ja tilasi. Sinulla on valtavan hyviä mielipiteitä!
  3. Hyväksy epäonnistuminen. Kaikki tekevät virheitä ja kyllä – kaikki todella tekevät. Kitke mielestäsi ajatus, että olet mallikansalaista huonompi.
  4. Sisäistä samankaltaisuus. Olemme lopulta hyvin samanlaisia ihmisiä perustarpeinemme. Sen ymmärtäminen rauhoittaa kummasti.
  5. Kirjoita mielialapäiväkirjaa. Kun purat paperille tunteitasi, ne tulevat näkyviksi ja saavat kohtuulliset mittasuhteet. Pane tunteillesi piste.
  6. Tiedosta menetysten mahdollisuus. Kaikki on katoavaista. Älä päästä
    menetysten tunteita kasaantumaan.
  7. Luetteloi tärkeät rutiinit. Mitkä arjen asiat sinulle ovat tärkeitä? Pidä niistä kiinni. Joskus ne on hyvä koota itselleen luettelomuotoon.
  8. Listaa haaveet. Mitä toivot? Kirjoita ne listaksi ja arvosta niitä. Kuka tietää, mitä voi elämässä tapahtua.
  9. Vello välillä tunteissasi. Itkeä saa, kun itkettää. Päätä, että pidät kaksi päivää – tai tuntia – murehtimisvapaata arjesta. Älä palaa toistuvasti negatiivisiin tunteisiin.
  10. Lopeta uhrautuminen. Happinaamari on asennettava ensin omille kasvoille ja autettava sitten muita. Sinun ei tarvitse olla se, joka aina joustaa.
  11. Harjoittele hampaiden harjaamisen jälkeen lauseita, jotka alkavat: minä haluan, minä ehdotan, minä ajattelen. Itsensä esiin tuominen on masennusalttiille ihmiselle usein vaikeaa.
  12. Avaudu läheisillesi, älä pelkää herkkää puoltasi. Anna itsestäsi, vaikka pelkäisitkin torjuntaa.
  13. Herää aamulla säännölliseen aikaan, vaikka et olisi menossa minnekään. Aamuheräämisten säännöllisyys on tärkeää myös masennuksen hoidossa.
  14. Rentoudu. Nautiskelu ja itsensä hemmottelu kannattaa opetella. Varaa päiviin tai viikkoihin toveja vain sinulle. Kyllä, sinä olet vaalimisen arvoinen.

Miten sinä selätät synkkyyden? Kerro vinkkisi ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.

Masennus on toistuva tila

Masentuneen ja hänen läheistensä on viisasta varautua siihen, että masennuksella on tapana toistua.

Kannattaa kuitenkin uskoa sinnikkyyteen. Joka toinen yhden masennusjakson läpikäynyt joutuu kokemaan toisen masennusjakson ja kahdella kolmesta toistuneen masennuksen kokeneesta on edessään ainakin vielä kolmas sairausjakso.

Toistuvuudesta huolimatta vain joka kymmenes masennustila jää pitkä­aikaiseksi, eli mahdollisuus onnellisuuteen on.

Asiantuntija: psykologi Tony Dunderfelt. Muut lähteet www.terveyskirjasto.fi

Vierailija

14 x näin synkkä olo väistyy – mitkä ovat sinun keinosi?

Masennus on ikävä seuralainen, on kokemusta siitä. Pahimmat ajat on jo selvitty mutta ei sieltä ojan pohjalta ihan kuivalla maalla ole vieläkään. Yksin oleminen tekee toisinaan ihan hyvää, rauhoittaa mieltä mutta joskus yksinäisyyden tunne lamaa ja tekee alakuloiseksi. Semmoisina hetkinä koitan keksiä jotain muuta ajateltavaa, netti on aika hyvä silloin jos ketään ei ole juttuseuraksi. Joskus ihan pakottaudun ulos kävelemään vaikka ihan lyhyen aikaa, tekee hyvää kun lähtee neljän seinän sisältä...
Lue kommentti
Ikuisestiko masentunut?

14 x näin synkkä olo väistyy – mitkä ovat sinun keinosi?

Kaks masennusjaksoa sairastaneena alkaa olla aika taistelua kolmatta vastaan. Eka jakso kesti 8 vuotta ja toinen reilun vuoden. Mua on yleensä auttanut elämäntilanteen muuttuminen ja viimeks auttoi uusi parisuhde (joka onneks jatkuu edelleen). Silti on päivittäistä taistelua ettei anna itsensä jälleen vaipua masennukseen vaikka ei mitään erityistä syytä olekaan niin silti olo tuntuu niin murheelliselta, varsinkin yksin ollessa. En haluis enää turvautua lääkkeisiin. Omat koirat ja muiden...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: