Sporttinen vai tukeva? Paras treenikaveri löytyy jokanaisen paidan alta. Onhan sinullakin liikkuessasi urheiluliivit?

Oli rintavarustus sitten runsas tai minikokoinen, mikään ei tunnu niin ikävältä kuin jumppatunnilla tai juostessa liikkeen tahdissa heiluvat rinnat.

Tärkein treenivaate naiselle onkin urheiluliivit. Liivien ostamiseen kannattaa käyttää aikaa ja vähän rahaakin.

Hyvät urheiluliivit tukevat rintoja ja pitävät ne paikoillaan, vaikka kroppa olisi minkälaisessa liikkeessä.

Suuri osa naisista kulkee ja treenaa vääränkokoisissa liiveissä. Rinnan­ympärysnauhan tulisi olla erittäin napakka, lähes puristava, ja sen pitäisi asettua vaakasuoraan selän poikki. Sovita ja osta liivi aina uloimmassa hakasessa.

Ostaessa kannattaa pyytää ammattitaitoisen myyjän apua, ainakin erikoisliikkeissä taitoa ja kokemusta löytyy.

Sporttinen

Adidaksen Racer-sportti­liivin olkaimet menevät takana ristiin. Saatavina kokoja 34–40.
Racer-liiv 40 e, urheiluliikkeistä, adidas.com

Haastaja

Lorna Jane -liivi antaa maksimituen. Irrotettavat toppaukset. Korkealaatuinen australialainen merkki, vain nettikaupasta.
Animania-liivi 66 e, lavli.fi

Tukeva

Shock Absorber -liiveissä on säädettävät, leveät olkaimet. Aukeavat selästä. Kuppeja A:sta HH:hon.
Multi Sports -liivit 56 e, urheilu- ja erikoisliikkeistä, shockabsorber.fi

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: