70-vuotias Paula Koivuniemi kuuluu niihin ihmisiin, joista paras ikä on se, jota juuri eletään. – En todellakaan tunne itseäni vanhaksi. Vielä jalka nousee ja korkokenkä kulkee, sanoi Paula ET Terveys -lehden haastattelussa kesällä 2017.
70-vuotias Paula Koivuniemi kuuluu niihin ihmisiin, joista paras ikä on se, jota juuri eletään. – En todellakaan tunne itseäni vanhaksi. Vielä jalka nousee ja korkokenkä kulkee, sanoi Paula ET Terveys -lehden haastattelussa kesällä 2017.

Yritätkö pitää epätoivoisesti kiinni nuoruudestasi? Ei ehkä kannata. Uljaasti vanhenevilla ihmisillä on jotain yhteistä, joka ei todellakaan koske nuoruuden ihannointia.

1. He kuntoilevat salilla

Käytkö sinäkin liikkumassa vain laihduttaminen mielessäsi? Väärin.

Kun ikää tulee lisää, voimaharjoittelu on paras muoto treenata omaa kuntoa.  Tyylikkäästi vanhenevat tietävät tämän, sillä he ovat unohtaneet rasvanpolton – ja menevät kuntosalille tai muuhun voimaharjoitteluun hakemaan voimaa. Kuntosalitreeni tuo lihasten vääntövoiman kautta kuormitusta myös luustoon, kertoo erikoistutkija Saija Karinkanta UKK-instituutista.

UKK-instituutissa tehdyn tutkimuksen mukaan liikuntaharjoittelusta on hyötyä vielä pitkään intensiivisen treenijakson loputtuakin. Siinä pitää ehdottomasti olla mukana lihaskuntoa harjoittavaa kuntosalityöskentelyä sekä tasapaino- ja hyppelyliikuntaa.

2. He stressaavat vähemmän

Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että stressi – oli se sitten peräisin työstä tai ihmissuhteista – voi lisätä ikääntymistä solutasolla.

Muutenkin stressi on pahaksi ihmiselle. Se lisää unettomia öitä, ihon kuivumista ja jopa hiustenlähtöä. Joten muista elää hetkessä ja huolehtia vähemmän. Tulevaisuutta varsinkaan on turha murehtia etukäteen.

Lue myös: Nämä 4 asiaa stressaavat eniten eläkeläistä – katso vinkit, miten pääset eroon niistä

3. He ovat päässeet mielipahan ja kaunan yli

Et voi mennä kohti tulevaisuutta, jos katsot koko ajan menneeseen. Kannattaa mieluummin siis oppia virheistään ja unohtaa ne, kuin että kantaisi niitä koko ajan mukanaan ja olisi jumissa niiden keskellä.

Oletko koskaan meditoinut? Sitä kannattaa kokeilla esimerkiksi aamulla, jolloin mieli on vielä tyhjä. Monilla meditaatio lisää hyvää oloa, auttaa unohtamaan vanhat ja lisää mahdollisuutta keskittyä elämään hetkessä.

Illalla voi kokeilla huolihetkeä, joka on ollut usealle unettomalle suuri pelastus.

4. He oppivat jotain uutta joka päivä

Pysy lapsen tavoin uteliaana ja kokeile jotain erilaista – vaikka ruoka-annosta tai kävelyreittiä. Kaikki nämä asiat auttavat murtamaan yksitoikkoisia rutiinejasi ja lisäävät luovuutta sekä innostusta. Erään tutkimukseen mukaan ikääntyvät ihmiset, jotka aloittivat uuden harrastuksen ja jatkoivat sitä kolme kuukautta, paransivat muistiaan huomattavasti enemmän verrattuna heihin, jotka harjoittivat vain tuttua toimintaa.

Kokeile muistigurun vinkkiä parempaan oppimiseen: Likaisten juttujen ajatteleminen kohentaa muistiasi

5. He ajattelevat myönteisesti

Kun mielipaha tai stressi ottaa vallan ihmisestä, hänen aivoissaan tapahtuu mitattavissa olevia, valtavia muutoksia. Iästä valittaminen tai riitely ei tee kuitenkaan kenestäkään yhtään nuorempaa. Sen sijaan positiiviset ajatukset voivat tuoda paljon etuja, kuten vähentää kuolleisuusriskiä ja erilaisia tauteja.

Katso: 52 tietä onnelliseksi

6. He saavat tarpeeksi unta

Mitä iäkkäämmäksi ihminen tulee, sitä vaikeampi on hänen yleensä nukahtaa ja nukkua kunnolla.  Uni on kuitenkin tärkeää – ikäihmisellekin. Unen aikana elimistö paikkailee solutasolla tapahtuneita vaurioita ja normalisoi aineenvaihduntaa. Jos uni jää viikko- ja kuukausitolkulla vähiin, kasvaa muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen vaara.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa kuolleisuusriski on linkittynyt unen määrään. Riski kasvaa niillä, jotka nukkuvat selvästi alle seitsemän tuntia yössä, ja niillä, jotka nukkuvat selvästi enemmän kuin kahdeksan tuntia yössä.

Mittaa oma unentarpeesi tästä.

7. He syövät ja juovat terveellisesti

Ajatus siitä, että ”olet, mitä syöt” on varmasti totta, varsinkin kun ikää on enemmän. Suomalaisten suurin synti ei ole liiallinen alkoholi tai sokeri, vaan ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan harva suomalainen syö tarpeeksi kasviksia. 

Vitamiinit ja hivenaineet ovat tärkeitä ikääntyvälle ihmiselle, mutta ne tulisi saada ravinnosta – ei pillereistä.


Lähde: Etlehti.fi ja The Huffington Post