Ikäihmiset eivät edelleenkään saa riittävästi mielenterveyspalveluita kotikunnistaan. Yhdistystoiminta voi auttaa, mutta riittääkö se?

Kuntia velvoittaa vanhuspalvelulaki, jonka seurannasta Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos raportoi äskettäin lohdullisesti: hoitajia on nyt enemmän, laki näyttää toteutuvan isolta osin.

Mutta yksi iso ongelma kuntatasolla on edelleen. Seurantaraportista käy ilmi, ettei ikääntyvien päihde- ja mielenterveyspalveluita ole edelleenkään riittävästi.

Samaan aikaan ikääntyneiden alkoholisidonnaiset sairaudet ja jopa alkoholin kuluttamiseen liittyvät kuolemat ovat hienoisessa kasvussa, erityisesti naisten osalta.

Lukijakirjeissä karua elämää

Yksi ET-lehden lukija lähestyi toimitusta taannoin kuvauksella Sveitsissä asuvasta sisarestaan. 67-vuotias, yksin asuva sisar on alkanut vaikuttaa "höppänältä". Asian oli havainnut poikakin. Pojan mukaan nainen saa outoja raivokohtauksia, jättää asuntonsa kuukausiksi siivoamatta ja käyttäytyy muutenkin oudosti. Muisti tuntuu kuitenkin pelaavan.

Nainen ei halua apua. Hän ei pidä omaa muuttunutta käytöstään ongelmallisena. Poika oli huolissaan, samoin Suomessa asuva sisar. Mitä aikuiselle ihmiselle voi tehdä? Väkisin hoitoonko?

Toinen lukijakirje sivuaa samaa asiaa. Vanhusten parissa töitä tehnyt hoitaja on havainnut, ettei ikäihmisten yksilöllisyyttä - hänen kokemuksensa mukaan - oteta hoitotyössä riittävästi huomioon, mistä syystä myös monet mielenterveysongelmat joko sivuutetaan, pannaan ikääntymisen piikkiin tai niitä ei havaita ollenkaan.

Apua yhdistystoiminnasta

Mielenterveyden tai päihteiden ongelmista kärsivät hyötyvät yhdistystoiminnasta ja yhteisöistä. Myös sosiaalinen media ja keskustelupalstat auttavat usein, sillä yhteisön tuki on ongelmista kärsivälle tärkeää.

Usein mielenterveyden ja päihteiden ongelmista kärsivät ovat lisäksi yksinäisiä, mitä sitäkin liennyttää yhdistysten ja yhteisöjen ihmisverkosto.

Mutta riittääkö se? Mitä mielenterveyden hoitamisessa pitäisi mielestäsi tehdä toisin?

Vierailija

"Äiti saa raivokohtauksia, onko hän hullu?" Ikääntyvien mielenterveysongelmiin ei irtoa apua

Se ainakin kuohuttaa, että vanhukset hotiolaitoksissa turrutetaan jatkuvalla lääkinnällä, eikä kukaan vie ulos tai tarjoa hyviä virikkeitä (jos ei sitten Arja Samulin joskus satu pistäytymään ikäihmisiä ilahduttamassa). Epäilen, ettei terapiaa "tuhlata" edes niille, jotka sitä tohtivat pyytää. Hoitolaitoksissa ja vanhainkodeissa/senioritaloissa voitaisiin kieltää tupakointi. Se olisi sekä aiemmin tupakoineen että hänen asuintoveriensa terveydestä huolehtimista. Tupakointihan mm. supistaa...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto