Ajattelitko rukata ruokavaliotasi hylkäämällä viljatuotteet? Lue ensin asiantuntijan vinkit.

Hiilihydraatteja välttelevät ovat saattaneet jättää leivän kokonaan pois ruokavaliostaan. Onko tämä viisasta?

Leipä ei ole välttämätöntä, mikäli syö päivittäin riittävästi puuroja, myslejä sekä keitettyjä viljalisäkkeitä, kuten täysjyväriisiä. Tämän lisäksi ruokavaliossa pitää olla kasviksia, hedelmiä, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä.

Vähintään puolet käytetyistä viljatuotteista tulisi olla täysjyväviljaa.

Mistä muusta ruoka-aineesta saa parhaiten samoja terveysetuja kuin viljasta?

Viljavalmisteita on hankala korvata muulla ruoka-aineella, koska vilja on tiivis paketti energiaa, hiilihydraatteja, kuitua, proteiinia sekä kivennäisaineita ja vitamiineja. Jos viljaa ei syö lainkaan, pitää ruokavalioon mahduttaa todella runsaasti ja monipuolisesti vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä.

Katso ihanat reseptit:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

 

Mitä tapahtuu, jos viljaa ei sitten ole ruokavaliossa lainkaan?

 

Jos jättää kokonaan pois kaikki viljavalmisteet, jää ravintokuidun saanti todennäköisesti liian vähäiseksi. Tästä voi olla seurauksena ummetusta.

Pitääkö aina valita täysjyvävilja?

Vähintään puolet käytetyistä viljatuotteista tulisi olla täysjyväviljaa.

Voiko täysjyväviljat laittaa johonkin terveellisyysjärjestykseen?

Se on vaikeaa. Täysjyväviljoissa on runsaasti kuitua, E- ja B-vitamiineja sekä kivennäisaineita. Kuitu helpottaa suolen toimintaa ja ehkäisee ummetusta.

Kauran ja ohran kuidusta suurin osa liukoista kuitua, joka alentaa veren kolesterolipitoisuutta ja auttaa pitämään veren sokerin tasaisena. Ruis sisältää kasviestrogeeneja, lähinnä lignaaneja, jotka saattavat vähentää riskiä sairastua rinta- tai eturauhassyöpään.

Lue myös:

 

Miten viljat sijoittuvat "vatsavaiva-asteikolla”, jos ei sairasta keliakiaa?

 

Ruis, vehnä ja ohra aiheuttavat useimmiten herkkävatsaisille henkilöille turvotusta, ilmavaivoja ja vatsakipuja. Jos nämä  aiheuttavat oireita, kannattaa valita tilalle kauraa, tattaria, riisiä, maissia, amaranttia tai kvinoaa.

Viljaton tai gluteeniton ruokavalio ei ole ratkaisu kaikkiin terveysongelmiin.

Mikä viljatuotteisiin liittyvä väärä käsitys on vaarallisin?

Viljaton tai gluteeniton ruokavalio ei ole ratkaisu kaikkiin terveysongelmiin. Jos kärsit jatkuvista ja hankalista suolisto-oireista tai sinulla suolistoverenvuotoa, pitää aina käydä lääkärin vastaanotolla. Suolisto-oireiden syynä saattaa olla lääketieteellistä hoitoa vaativa sairaus, kuten esimerkiksi tulehduksellinen suolistosairaus tai suolistosyöpä.

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo

Koivu

Itsellä tulehduksellinen suolistosairaus. Nyt kuitenkin monta vuotta ollut remissiossa jätettyäni vilja- ja maitotuotteet pois. Samalla pystyi jättämään lääkkeetkin. Että näin.

lite

Itsehän olen juuri tällainen pahis, joka ei syö viljaa yhtään. Ennen söin, ja ihmettelin vaihtelevaa suolistoni toimintaa. Sitten olin kuukauden syömättä ja kokeilin taas syödä. Tuloksena valtaisat ilmavaivat ja vaikea olo. Sama toistui pari kertaa, joten jätin kokonaan pois.

"Viljavalmisteita on hankala korvata muulla ruoka-aineella, koska vilja on tiivis paketti energiaa, hiilihydraatteja, kuitua, proteiinia sekä kivennäisaineita ja vitamiineja. Jos viljaa ei syö lainkaan, pitää ruokavalioon mahduttaa todella runsaasti ja monipuolisesti vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä."

Voisiko joku nyt kertoa, mihin tarvitaan hiilihydraatteja? Energiaa saa rasvasta, ja se ei saa verensokeria heittelemään, kuten hiilihydraatit. Ihan totta, että marjoja ja kasviksia pitää (=saa) syödä paljon, jotta saa ravinteita riittävästi, mutta mikäpä siinä on ongelmana? Ei mikään.

Suomalaisessa mediassa hehkutetaan täysjyvätuotteita ja etenkin ruisleipää ihan liikaa. Esimerkiksi kookosjauhossa, jota itse käytän leivonnassa ja jälkiruokien lisänä, on kuitua yli 40% painosta. Siihen ei taida mikään täysjyväruisjauho päästä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla