7 vinkkiä viljojen hyötykäytöstä

Ajattelitko rukata ruokavaliotasi hylkäämällä viljatuotteet? Lue ensin asiantuntijan vinkit.

Hiilihydraatteja välttelevät ovat saattaneet jättää leivän kokonaan pois ruokavaliostaan. Onko tämä viisasta?

Leipä ei ole välttämätöntä, mikäli syö päivittäin riittävästi puuroja, myslejä sekä keitettyjä viljalisäkkeitä, kuten täysjyväriisiä. Tämän lisäksi ruokavaliossa pitää olla kasviksia, hedelmiä, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä.

Mistä muusta ruoka-aineesta saa parhaiten samoja terveysetuja kuin viljasta?

Viljavalmisteita on hankala korvata muulla ruoka-aineella, koska vilja on tiivis paketti energiaa, hiilihydraatteja, kuitua, proteiinia sekä kivennäisaineita ja vitamiineja. Jos viljaa ei syö lainkaan, pitää ruokavalioon mahduttaa todella runsaasti ja monipuolisesti vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä.

Katso ihanat reseptit: Lämpimäisiä vaativalle vatsalle x 4

Mitä tapahtuu, jos viljaa ei sitten ole ruokavaliossa lainkaan?

Jos jättää kokonaan pois kaikki viljavalmisteet, jää ravintokuidun saanti todennäköisesti liian vähäiseksi. Tästä voi olla seurauksena ummetusta.

Pitääkö aina valita täysjyvävilja?

Vähintään puolet käytetyistä viljatuotteista tulisi olla täysjyväviljaa.

Voiko täysjyväviljat laittaa johonkin terveellisyysjärjestykseen?

Se on vaikeaa. Täysjyväviljoissa on runsaasti kuitua, E- ja B-vitamiineja sekä kivennäisaineita. Kuitu helpottaa suolen toimintaa ja ehkäisee ummetusta.

Kauran ja ohran kuidusta suurin osa liukoista kuitua, joka alentaa veren kolesterolipitoisuutta ja auttaa pitämään veren sokerin tasaisena. Ruis sisältää kasviestrogeeneja, lähinnä lignaaneja, jotka saattavat vähentää riskiä sairastua rinta- tai eturauhassyöpään.

Suosittelemme! Suolisto terveeksi – 5 vinkkiä tasapainoon

Miten viljat sijoittuvat "vatsavaiva-asteikolla”, jos ei sairasta keliakiaa?

Ruis, vehnä ja ohra aiheuttavat useimmiten herkkävatsaisille henkilöille turvotusta, ilmavaivoja ja vatsakipuja. Jos nämä  aiheuttavat oireita, kannattaa valita tilalle kauraa, tattaria, riisiä, maissia, amaranttia tai kvinoaa.

Mikä viljatuotteisiin liittyvä väärä käsitys on vaarallisin?

Viljaton tai gluteeniton ruokavalio ei ole ratkaisu kaikkiin terveysongelmiin. Jos kärsit jatkuvista ja hankalista suolisto-oireista tai sinulla suolistoverenvuotoa, pitää aina käydä lääkärin vastaanotolla. Suolisto-oireiden syynä saattaa olla lääketieteellistä hoitoa vaativa sairaus, kuten esimerkiksi tulehduksellinen suolistosairaus tai suolistosyöpä.

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo

lite

Älä turhaan syytä viljaa vaivoistasi

Itsehän olen juuri tällainen pahis, joka ei syö viljaa yhtään. Ennen söin, ja ihmettelin vaihtelevaa suolistoni toimintaa. Sitten olin kuukauden syömättä ja kokeilin taas syödä. Tuloksena valtaisat ilmavaivat ja vaikea olo. Sama toistui pari kertaa, joten jätin kokonaan pois. "Viljavalmisteita on hankala korvata muulla ruoka-aineella, koska vilja on tiivis paketti energiaa, hiilihydraatteja, kuitua, proteiinia sekä kivennäisaineita ja vitamiineja. Jos viljaa ei syö lainkaan, pitää ruokavalioon...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto