7 vinkkiä viljojen hyötykäytöstä

Ajattelitko rukata ruokavaliotasi hylkäämällä viljatuotteet? Lue ensin asiantuntijan vinkit.

Hiilihydraatteja välttelevät ovat saattaneet jättää leivän kokonaan pois ruokavaliostaan. Onko tämä viisasta?

Leipä ei ole välttämätöntä, mikäli syö päivittäin riittävästi puuroja, myslejä sekä keitettyjä viljalisäkkeitä, kuten täysjyväriisiä. Tämän lisäksi ruokavaliossa pitää olla kasviksia, hedelmiä, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä.

Vähintään puolet käytetyistä viljatuotteista tulisi olla täysjyväviljaa.

Mistä muusta ruoka-aineesta saa parhaiten samoja terveysetuja kuin viljasta?

Viljavalmisteita on hankala korvata muulla ruoka-aineella, koska vilja on tiivis paketti energiaa, hiilihydraatteja, kuitua, proteiinia sekä kivennäisaineita ja vitamiineja. Jos viljaa ei syö lainkaan, pitää ruokavalioon mahduttaa todella runsaasti ja monipuolisesti vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä.

Katso ihanat reseptit:

 

Mitä tapahtuu, jos viljaa ei sitten ole ruokavaliossa lainkaan?

 

Jos jättää kokonaan pois kaikki viljavalmisteet, jää ravintokuidun saanti todennäköisesti liian vähäiseksi. Tästä voi olla seurauksena ummetusta.

Pitääkö aina valita täysjyvävilja?

Vähintään puolet käytetyistä viljatuotteista tulisi olla täysjyväviljaa.

Voiko täysjyväviljat laittaa johonkin terveellisyysjärjestykseen?

Se on vaikeaa. Täysjyväviljoissa on runsaasti kuitua, E- ja B-vitamiineja sekä kivennäisaineita. Kuitu helpottaa suolen toimintaa ja ehkäisee ummetusta.

Kauran ja ohran kuidusta suurin osa liukoista kuitua, joka alentaa veren kolesterolipitoisuutta ja auttaa pitämään veren sokerin tasaisena. Ruis sisältää kasviestrogeeneja, lähinnä lignaaneja, jotka saattavat vähentää riskiä sairastua rinta- tai eturauhassyöpään.

Lue myös:

 

Miten viljat sijoittuvat "vatsavaiva-asteikolla”, jos ei sairasta keliakiaa?

 

Ruis, vehnä ja ohra aiheuttavat useimmiten herkkävatsaisille henkilöille turvotusta, ilmavaivoja ja vatsakipuja. Jos nämä  aiheuttavat oireita, kannattaa valita tilalle kauraa, tattaria, riisiä, maissia, amaranttia tai kvinoaa.

Viljaton tai gluteeniton ruokavalio ei ole ratkaisu kaikkiin terveysongelmiin.

Mikä viljatuotteisiin liittyvä väärä käsitys on vaarallisin?

Viljaton tai gluteeniton ruokavalio ei ole ratkaisu kaikkiin terveysongelmiin. Jos kärsit jatkuvista ja hankalista suolisto-oireista tai sinulla suolistoverenvuotoa, pitää aina käydä lääkärin vastaanotolla. Suolisto-oireiden syynä saattaa olla lääketieteellistä hoitoa vaativa sairaus, kuten esimerkiksi tulehduksellinen suolistosairaus tai suolistosyöpä.

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo

lite

Älä turhaan syytä viljaa vaivoistasi

Itsehän olen juuri tällainen pahis, joka ei syö viljaa yhtään. Ennen söin, ja ihmettelin vaihtelevaa suolistoni toimintaa. Sitten olin kuukauden syömättä ja kokeilin taas syödä. Tuloksena valtaisat ilmavaivat ja vaikea olo. Sama toistui pari kertaa, joten jätin kokonaan pois. "Viljavalmisteita on hankala korvata muulla ruoka-aineella, koska vilja on tiivis paketti energiaa, hiilihydraatteja, kuitua, proteiinia sekä kivennäisaineita ja vitamiineja. Jos viljaa ei syö lainkaan, pitää ruokavalioon...
Lue kommentti