Moni gluteenittomalla ruokavaliolla oleva käyttää tattaria.
Moni gluteenittomalla ruokavaliolla oleva käyttää tattaria.

Tipattoman lisäksi Suomessa kampanjoidaan nyt jopa gluteenitonta tammikuuta. Moni onkin päätynyt nyt gluteenittomalle ruokavaliolle. Mutta onko se järkevää?

Voi, voi ja lämmin leipä. Uunista tulviva tuoksu ja suussa sulavat sämpylät. Syödä täytyy, vaikka jälkeenpäin harmittaa. Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat voivat viitata ärtyneen suolen oireyhtymään. Joskus oikuttelun syynä on keliakia, toisinaan vatsa vain kiukuttelee sokerista tai hiivasta.

Ärtyvä suoli on sopimattoman ruuan aiheuttama vaiva, mutta tarkkaa syytä sen synnylle ei tiedetä.

Oireyhtymälle altistavat hätäinen hotkinta, ilmaa vatsaan keräävät ruoka-aineet, rasvainen syötävä, stressi, runsas kahvin juonti ja alkoholi.

Ristiriitainen gluteeni

Viljojen terveysvaikutuksista ollaan niistäkin monta mieltä: osa pitää niitä huipputerveellisinä, osa karttaa yli kaiken.

Toiset taas ovat siirtyneet gluteenittomaan ruokavalioon muotidieettien perässä ja toivovat edistävänsä painonpudotusta tällä keinoin. Kuluttajat karttavat nyt viljoja enemmän kuin koskaan, vaikka kaikilla ei olekaan keliakiaa.

Gluteenittomien tuotteiden myynti on kasvanut hurjasti viime aikoina. Joidenkin tutkimusten mukaan niiden osuus maailmanlaajuisesti erikoisruokavaliomyynnistä on jo neljännes. Tuotteet käyvät kukkaron päälle: ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin normaalit viljatuotteet.

Suomessa hinnat ovat älyttömän paljon korkeampia kuin muualla. Sillä Ruotsista Moilasen gluteenitton leivän voi saada jopa 40 prosenttia halvemmalla.

Kannattaako jättää pois?

Viljan gluteeni on monen suolistolle hankala pala purtavaksi, mutta onko viljoja syytä jättää pois omatoimisesti?

Asiantuntija ei tätä suosita, vaan kehottaa tarkkailemaan tiettyjä asioita viljoista. Esimerkiksi viljan kuorikerrokset sisältävät paljon tarpeellisia ravintoaineita. Sen vuoksi niitä ei kannata jättää pois.

– Vilja itsessään ei ole paha asia, mutta on hyvä katsoa, mitä syö: miten tuotteeseen käytetyt viljat on viljelty ja miten tuote itsessään on tehty. Jos tuoteselosteesta löytyy vehnäproteiini, se tarkoittaa, että tuotteeseen on lisätty ylimääräistä gluteenia, ravitsemusasiantuntija Annika Witting mainitsee.

Gluteenia on luonnostaan vehnässä, ohrassa ja rukiissa. Sitä myös lisätään moniin teollisuuden tuotteisiin, esimerkiksi leipiin, antamaan kuohkeutta.

Syypää vatsavaivoihin voi olla yksin vehnä, jota pidetään yhtenä kahdeksasta eniten allergisoivasta ruoka-aineesta tai sokeri, joksi myös vaaleat viljat kehossa muuttuvat.

Toinen ongelma saattaa olla peräisin viljan jalostuksesta ja tehoviljelystä: viljan kasvatuksessa saatetaan käyttää kemiallisia torjunta- ja lannoitusaineita. Luomuvilja on usein vatsaystävällisempi vaihtoehto, sillä sen viljelyssä käytetään vain luonnonmukaisia aineita.

Mikä ihmeen gluteeniton tammikuu?

  • Gluteeniton Tammikuu -tempaus haastaa tavallista ruokavaliota noudattavat kokeilemaan gluteenitonta dieettiä kuukauden ajan.
  • Järjestäjänä on keliaakikoille ja gluteenittomuudesta tietoa haluaville suunnattu nettiyhteisö Glu.fi.
  • Sosiaalisessa mediassa kannustetaan osallistujia jakamaan kokemuksia tunnuksella #‎GluteenitonTammikuu‬.
Vierailija

Gluteiinia vai ei? "Vilja itsessään ei ole paha asia"

Juuri näin. Puhutaan gluteenittomuudesta muoti-ilmiönä yms. Tällä tavalla aiheutetaan se, etteivät keliaakikotkaan saa välttämättä asiallista kohtelua. Olen jopa lukenut jonkun ravintolatyönekijän kirjoittavan keskustelupalstalla, että häntä ärsyttää sen verran paljon nuo esim. gluteenittomat villitykset, että hän kiusallaankin sipaisee jauhoisella lastalla ns. gluteenitonta annosta. Miettikääpä mitä siitä seuraa keliaakikolle. Ei se kokki voi kuitenkaan tietää, kuka on todella sairas, kuka...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: