Unohda Dieetit!

Lohdullista: voit olla vähän ylipainoinen ja silti hyvin voiva, jos merkittäviä sairauksia ei ole. Tällöin laihduttamiselle ei ole terveydellisiä perusteita. Painoa ei tulisi lähteä korjaamaan vain saavuttaakseen jonkin tietyn kilolukeman. Ikääntyvän olisi itse asiassa parempi syödä hyvin ja keskittyä keräämään monipuolisesti hyvää energiaa lautaselle.

Taustaa: Pöperöproffan tuomio: "Tämä on suomalaisten suurin ruokasynti"

Vanhemmalla iällä ruuan merkitys korostuu.

Vanhemmalla iällä ruuan merkitys korostuu

Luusto ja lihakset vaativat täysipainoista ravintoa pysyäkseen kunnossa. Hyvä lihaskunto taas edistää monella tapaa terveyttä ja yleistä hyvinvointia. Aloittelijalle sopivan kuntosaliohjelman löydät täältä.

Ravitsemus vaikuttaa myös jaksamiseen ja yleiseen hyvinvointiin. Omin päin toteutetuilla laihdutuskuureilla voi olla vakavia seurauksia, kuten luukatoa, vitamiini- ja hivenainevajauksia tai jopa anemiaa. Energiavarastoa on hyvä olla myös sairastumisen varalta, asiantuntijat väittävät.

 

Lähteet: Toiminnanohjaajat Kaisa Lehtonen ja Uura-Liisa Lahti Syömishäiriöliiton jäsenyhdistyksestä Etelän-Sylistä.