Moni ikääntyvä sairastaa tietämättään masennusta. Hälytysmerkkejä ovat mielenkiinnon ja jaksamisen puute, sanoo geriatrian professori Jaakko Valvanne. Lääkehoidosta hänellä on hyvää sanottavaa.

Kun ikää kertyy, on tärkeää huolehtia oikeanlaisesta ravinnosta ja liikunnasta. Yhtä tärkeää on sairauksien hyvä hoito. Uusien oireiden ilmetessä on hyvä olla tarkkana. Jos paino laskee tai kotiaskareista suoriutuminen tuntuu hankalalta, on aina epäiltävä sairautta eikä syytettävä oireista ”vanhuutta”. Näin sanoo geriatrian professori Jaakko Valvanne Tampereen yliopistosta.

– Jos omassa voinnissa tapahtuu selvä muutos alle vuodessa, pitää aina epäillä sairautta. Mielestäni jokaisen vanhan kohdalla lääkärin pitäisi ajatella, että hänellä on alkava muistisairaus, masennus tai muu aikaisemmin huomaamatta jäänyt vaiva. Iäkkäiden piilosairaudet ovat valtavan yleisiä, ja siksi heidät pitäisi aina tutkia todella tarkkaan.

Yksi tavallisimmista vanhusten piilosairauksista on juuri masennus. Koska masennus ei aina näyttäydy alakulona, osa masentuneista ei tunne olevansa masentuneita. Muita oireita voi silti olla. Kadonnut elämänilo ja mielenkiinnon puute ovat hälytysmerkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Jos lapsenlapset eivät kiinnosta, ei jaksa seurata televisiota tai lähteä seniorikerhoon, pitää epäillä masennusta, sanoo Valvanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Masennusta ei pidä vähätellä. Se ei ole psyykkistä heikkoutta."

Masennus voi näyttäytyä myös fyysisinä oireina. Tavallisimpia ovat unettomuus, ruokahaluttomuus, levottomuus, väsymys, kivut ja säryt. Myös keskittymisongelmien ja muistihäiriöiden taustalla voi piillä masennus.

– Masennusta ei pidä vähätellä. Se on aivojen aineenvaihdunnan tila, ei psyykkistä heikkoutta. Masennus on sairaus, joka jää usein huomaamatta itseltä, läheisiltä ja lääkäriltäkin.

Mielen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää voida tehdä sellaisia asioita, joista nauttii. Ihmisten tapaaminen on ehdottoman tärkeää, vaikka toiset nauttivat myös yksinolosta. Toisille tärkeää on luonto tai musiikki. Jos nauttii lukemisesta mutta huono näkö estää sen, voi hankkia äänikirjoja. Jos on huono liikkumaan eikä pääse ulos kotoa, voi ottaa avuksi teknologian ja Skypen.

Mielen hyvinvointia voivat auttaa myös jooga, meditaatio ja mindfulness. On viitteitä siitä, että mindfulnessin harrastaminen hidastaa vanhenemisen aiheuttamia muutoksia.

– Ei ole olennaista, ovatko ne vain viitteitä vai vakuuttavaa tutkimusnäyttöä. Tärkeää on, että mindfulness näyttää hyödyntävän myös hyvin iäkkäitä ihmisiä.

Huolestuttavinta ei ole lääkkeiden tuputtaminen, vaan se, että masennusta ei edes huomata.

Onneksi on lääkkeet

Kun ikääntyvällä ihmisellä epäillään masennusta, on ensin tutkittava, voiko taustalla olla fyysinen sairaus, joka näyttäytyy masennuksena. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta on yksi näistä.

– Masentuneeltakin pitää hoitaa nivelrikko ja sydämen vajaatoiminta kuntoon, eikä vain lykätä ilopilleriä kouraan ja lähettää pois, Valvanne sanoo.

Joskus lääkäreitä arvostellaan siitä, että he määräävät liian helposti lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan. Valvanne on kuitenkin enemmän huolissaan siitä, että mielenterveyden ongelmia jää yhä hoitamatta lääkkeillä silloin, kuin aihetta olisi.

– Alihoito on kaikkein huolestuttavinta. Se, että masennusta ei edes huomata. On onni, että meillä on masennuslääkkeet! Olisi kauheaa, jos ei olisi.

Lievään masennukseen voivat auttaa liikunta ja muut ryhtiliikkeet, kuten ravinnosta ja sosiaalisista suhteista huolehtiminen. Kun masennus on hyvin vaikea ja haittaa toimintakykyä eikä liikkeelle lähteminen onnistu, tarvitaan lääkeapua.

"Miksei omaan mielenterveyteen voisi käyttää rahaa samoin kuin tavaroihin?"

Keskivaikeassa masennuksessa olennainen osa on lääkehoito. Jos masennus on vaikea, vaihtoehtona on sähköhoito. Se on Valvanteen mukaan erittäin tehokas apu masennukseen ja auttaa nopeasti, kun potilas saa sitä oikealla hetkellä.

Masennuksen hoidossa tärkeää on myös psykoterapia. Valvanteen mukaan paras yhdistelmä on psykoterapia ja lääkehoito. Terapiaa ei kuitenkaan ole tarjolla kaikille halukkaille iäkkäille. Se on Valvanteen mielestä suuri ongelma.

Toinen ongelma on se, että Kela ei korvaa hoitoa. Raha on monille este. Valvanne kehottaa kuitenkin pohtimaan, mikä elämässä on tärkeintä. 

– Kävin itse psykoanalyysissa 15 vuoden ajan ja maksoin sen itse. Ihmiset ostavat autoja ja taloja. Miksei omaan mielenterveyteen voisi käyttää yhtä paljon rahaa? Oman itsen ja terveyden suhteen ei pidä pihistellä.

Vierailija

Meitä on vuosikymmeniä huijattu sanomalla, että mielenterveyden ongelmat johtuvat aivojen kemian häiriöstä, mikä on todellakin täyttä roskaa. Sen sijaan psyykenlääkkeet aiheuttavat aivojen kemian häiriön, josta ei ole ulospääsyä. 

Moni kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Masennusta aiheuttavat nykyaikana eniten unihäiriöt eli huono nukkumarytmi eli tahallinen yökukkuminen, ravintoainepuutokset, roskaruoka, roskaviihde, päihteet, ulkoilun puute, maailmankatsomuksen puuttuminen, liikunnan puute, nettiriippuvuus ja sosiaalisten taitojen puute. 

Kaikki ovat elintapavirheitä jotka ovat itse korjattavissa.

Yhteiskunta vaan on valitettavasti niin avuton, että elintapavirheistä tulevillekin masennuksille annetaan jonkin sairauden nimi ja ruvetaan sitten sitä lääkitsemään haitallisilla lääkkeillä. 

Tätähän lääketeollisuus ja sitä myötäilevä lääkärikunta haluaa että eivät tulot vähene.

Masennuslääkkeillä ei tätä ongelmaa kuitenkaan auteta yhtään.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta lainkaan ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiinimittauksia ei edes tehdä.

Voiko ruokavalio parantaa ?

Valitettavan usein lääkäreiden kanta moneen sairauteen on, ettei ruokavaliolla ole merkitystä. Jos ihan maalaisjärjellä ajattelee, olisihan se ihmeellistä jos se mitä suuhunsa laittaa ei mitenkään vaikuttaisi siihen, miten ihminen voi.

Ravinnosta ja ravintolisistä, joilla korjataan ravintoainepuutokset, jotka vaikuttavat olennaisesti myös aivojen hyvinvointiin, ei saa kuitenkaan sellaisia voittoja kuin uusista synteettisistä lääkkeistä, joita lääketehtaat kehittelevät.

Serotoniinihypoteesi ei pidä paikkaansa, eikä masentuneilla ole havaittu serotoniinitason mataluutta ennen lääkitystä.

Esimerkiksi lievän ja keskivaikean masennuksen kohdalla lääkityksen vaikuttavien aineiden teho on vain hiukan plasebovaikutusta suurempi. 

Masennus ei parane vaan kroonistuu kun ihminen syö mielialalääkkeitä. Masennuksen lääkehoito on tehotonta, silti lähes 500 000 suomalaista syö niitä. Tämä sen takia koska lääkäri kirjoittaa hanakasti lääkereseptin masentuneelle. Lääketeollisuuden napanuora lääkäreiden täydennyskoulutukseen on katkaistava. Vasta sitten voidaan järkevöittää masennuksen hoito.

Psykiatriasta on tullut lääketeollisuuden kultakaivos. Pitäisi olla tieteellisesti perusteltua, että psyykenlääkkeiden käyttö on hyödyllisempää kuin ei-käyttö.

Serotoniinista jopa 95% syntyy suolistossa, joten aivojen hoitaminen alkaa suoliston hyvinvoinnista. Aivoissa on lymfasuonia myös. Vääränlainen bakteerikanta suolistossa häiritsee välittäjäaineiden muodostusta ja aiheuttaa monenlaisia ongelmia aivojen toimintaan ja samoin yliaktivoi immuunipuolustusta, joka on esim. diabeteksen, astman ja reuman taustalla.

Vaadi päästä julkisella puolella terapiaan ja keskustelemaan. Psykiatrit ja yleislääkärit yrittävät painostaa ja mainostaa SSRI-lääkkeiden käyttäjäksi, mutta kannattaa pysyä lujana. Vaadi pelkkää keskusteluterapiaa ongelmiisi. 

Ja ennenkaikkea ravitsemus täytyy laittaa kuntoon, jotta paranemista voi tapahtua.

Vierailija

Kiitos, kiitos! Toit tärkeitä asioita esille.  Valtaosa ihmisistä ei välitä mitä syö ja elää! Sitten sairastetaan vakavastikin. Kun niin helppoa on syödä oikein, liikkua, toisinsanoen elää kohtuudella kaikessa. Kyllä me olemme sitä mitä syömme, ruoka  ja liikunta on myös lääkkeemme. Josko sittenkin puuttuu vielä tietoa. Kaikessa on tarjontaa, kuluttajan on vaikea tietää mikä on itselle se oikea tapa syödä ja liikkua. Täytyy erityisesti kiinnostua hyvinvoinnistaan, siitä se lähtee, terveempi elämä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla