Jos olet painonhallitsija etkä ole vielä kokeillut Itämeren ruokavaliota, nyt toimeksi.

Niin sanottua Itämeren ruokavaliota noudattavilla on 40 prosenttia pienempi riski vyötärölihavuuteen kuin tavallista, sekaruokaa syövillä. Itämeren ruokavalio näyttää suojaavan myös matala-asteiselta tulehdukselta, jonka uskotaan vaikuttavan muun muassa syövän ja sydäntautien syntyyn. Ruokavaliota noudattavat henkilöt saivat enemmän hiilihydraatteja, kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita ja vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin sekaruokaa syövät. Tämä kävi ilmi tutkija Noora Kanervan väitöskirjatutkimuksesta.

Itämeren ruokavalio muistuttaa Välimeren ruokavaliota, mutta se painottuu pohjoismaisiin ruoka-aineisiin. Se sisältää paljon hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Olennaista on myös syödä kotimaisia viljalajikkeita, rypsiöljyä, kalaa ja juoda rasvatonta maitoa.

Kuidussa sen salaisuus?

Erityisesti niillä, jotka söivät pohjoismaisia viljoja, oli vähemmän vyötärölihavuutta. Viljoissa on painoonsa nähden vähän energiaa ja niiden sisältämä kuitu vähentää näläntunnetta.

Noora Kanerva sanoo, että jos motivaatio riittää vain pieneen muutokseen, sen voisi tehdä lisäämällä ruokavalioon ruisleipää. Jo se edistää terveyttä.
Tutkija Noora Kanerva kävi läpi väitöskirjassaan lähes 12 000 suomalaista koskevan aineiston. 

Lähde: THL Viestintä