Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan uniongelmista kärsivät sairastuvat dementiaan noin 60 prosenttia todennäköisemmin kuin hyvin nukkuvat. Joskus unettomuutta voi kuitenkin helpottaa kotikonstein jo iltapalalla.

Keski-iässä uniongelmista kärsivät saattavat sairastua tavallista todennäköisemmin dementiaan myöhemmin elämässään, kertoo tuore suomalaistutkimus.

Tulosten perusteella toistuvista uniongelmista kärsivät miehet sairastuvat dementiaan noin 60 prosenttia todennäköisemmin kuin ne ikätoverit, joilla ei ole uniongelmia. Miehet olivat 42–62-vuotiaita, kun seuranta alkoi vuonna 1984.

10 vinkkiä keski-ikäiselle: Näin ehkäiset muistihäiriöitä

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Unihäiriöiden yhteys dementiaan havaittiin senkin jälkeen, kun analyysissa huomioitiin osallistujien elämäntavat, sairaudet ja perinnöllinen dementia-alttius. Päiväväsymys ja unen määrä eivät vaikuttaneet dementiariskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulokset eivät paljasta, mistä yhteys tarkalleen johtuu, mutta uniongelmat voivat muun muassa nostaa verenpainetta ja lisätä sydänriskitekijöitä, jotka puolestaan altistavat dementialle.

Tutkimus julkaistiin Journal of Epidemiology & Community Health -lehdessä. Tutkimus kattoi vuodet 1984–2014, ja tuona aikana dementiaan sairastui hieman alle 300 miestä.

Näistä 12 oireesta tunnistat muistisairauden

Helpota unettomuutta kotikonstein

ET-lehden artikkeli kertoo, että unettomuus kasvattaa myös sydän- ja verisuonitautien ja mielenterveyden häiriöiden riskiä. Unettomuudesta kärsivät päätyvät muita useammin myös työkyvyttömyyseläkkeelle.

Lue lisää: Unettomuus piinasi Pirkkoa: "Nukuin vain 1,5 tuntia yössä"

Yksinkertaisimmillaan nukahtamisvaikeuksia voi helpottaa kotikonstein. ET-lehden juttu kertoo, että jotkut ruoka-aineet edistävät nukahtamista, kun niitä nauttii iltapalaksi. Keho ja aivot nimittäin tarvitsevat rauhoittumiseen tietyn tyyppisiä ruokia: hitaita hiilihydraatteja, proteiineja, magnesiumia ja tryptofaania.

Esimerkiksi banaani sisältää paljon kaliumia, lihasten ja hermoston hivenainetta. Lisäksi se on oivallinen magnesiumin ja proteiinin lähde, ja se sisältää paljon tryptofaania. Siemenet ja pähkinät puolestaan voivat edistää serotoniinin ja melatoniinin muodostumista aivoissa. Lisäksi niistä saa proteiinia, hyviä rasvoja ja trypofaania.

Tunnetuin unijuomaklassikko lienee kuitenkin lämmin maito. Sen teho perustuu maidon sisältämiin tryptofaaneihin.

Katso täältä reseptit ruokiin, jotka auttavat nukahtamaan.

 

Self-reported sleep disturbance and incidence of dementia in ageing men. Journal of Epidemiology & Community Health 2016;DOI:10.1136/jech-2016-207764.

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Tämän artikkelin alkuosa on Potilaan Lääkärilehden tuottamaa aineistoa. Potilaan Lääkärilehti on Suomen Lääkäriliiton julkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla