Suomen kilpirauhaspotilaat -yhdistys ei hyväksy lääkäri Tapani Kiminkisen näkemystä kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Maalaislääkäri Tapani Kiminkinen on kutsunut kilpirauhasen vajaatoimintaa muotisairaudeksi Ylen Aamu-tv:ssä ja ET-lehden jutussa. Suomen kilpirauhaspotilaat ry. muistuttaa, että tautia sairastaa 300 000 suomalaista.

– Myös diabetesta sairastaa 300 000 suomalaista, ja sen kohdalla puhutaan kansansairaudesta. Mikä tekee toisesta muotisairauden ja toisesta kansansairauden, vaikka sairaita on saman verran? yhdistys kysyy vastineessaan, jonka se julkaisi Kiminkisen vierailtua Aamu-tv:ssä.

Tärkeää: Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

Yhdistys kysyy myös, onko meillä kansantaloudellisesti varaa jättää iso määrä ihmisiä hoitamatta tai huonon hoitotasapainon varaan?

"Ei ole paluuta siihen aikaan, kun piti vain nöyränä kärsiä."

– Mitä pelättävää on koelääkityksen määräämisessä vahvasti oireilevalle potilaalle? Elimistön oman hormonitoiminnan negatiivinen palautejärjestelmä pitää huolen siitä, että turhaan määrätty lääke ei auta. Jos lääkitys kuitenkin auttaa, eikö se silloin ollut tarpeen?

Mielenkiintoinen artikkeli: Voinko saada kilpirauhaslääkkeet kokeeksi?

Yhdistyksen mukaan Kiminkinen haikailee turhaan vanhoja hyviä aikoja, jolloin lääkärit olivat arvossaan eikä internetiä ollut keksitty.

– Niihin aikoihin ei ole paluuta. Nykyään ihmiset haluavat tietoa ja se on myös kaikkien saatavilla. Siitä on seurannut se, että ihmiset osaavat vaatia lääkäreiltä parempaa hoitoa ja parempaa perehtyneisyyttä asioihin. Ei ole paluuta siihen aikaan, kun piti vain nöyränä kärsiä.

Lue Tapani Kiminkisen haastattelu: "Kilpirauhasen vajaatoiminta on muotisairaus"

Kysely

Kärsitkö kilpirauhasen häiriöistä?

Kyllä
Kyllä
83.7%
En
En
17.2%
Ääniä yhteensä: 1866
Vajis

Kilpirauhaspotilaat kimpaantuivat Kiminkiselle

Hieno vastine uudelta yhdistykseltä. Niin totta joka sana. Kunpa Kilpirauhasliittokin ajaisi jäsentensä asiaa rinta rinnan uuden potilasyhdistyksen kanssa. Suurin muoti-ilmiö näyttää olevan lääkäreiden vaikeus hyväksyä sitä, että potilaat ovat lukutaitoisia ja pystyvät perehtymään tieteellisiin teksteihin ymmärtäen ne. Niitäkin nimittäin netin ihmeellisestä maailmasta löytyy, eikä vain huuhaa tietoa. Lääkärit eivät ole koulukuntana sivistyksen ja oppineisuuden mitta, fiksua ja lukutaitosta...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto