Avokado ja kookos tuntuvat olevan hittituotteita, joita suositellaan ja käytetään nykyisin arkisissakin ruuissa. Mutta millaista on niiden rasva, utelee lukija.

Kookosmaito sisältää rasvaa 17g/100g eli tavalliseen kevytmaitoon verrattuna kymmenkertaisesti. Kookoskerman rasvapitoisuus on puolestaan 25g/100g.

Kookosrasva on rasvahappokoostumukseltaan poikkeus kasvirasvojen joukossa. Yleensä kasvirasvat sisältävät runsaasti sydämelle ja verisuonille hyödyllistä pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa.

Suurin osa kookosmaidon ja -kerman rasvasta on tyydyttynyttä, kovaa rasvaa, ja sydän- ja verisuoniterveyttä ajatellen niitä pidetään haitallisina.

Kookosrasvan sisältämillä keskipitkäketjuisilla rasvahapoilla saattaa kuitenkin olla terveydelle hyödyllisiäkin vaikutuksia ja tätä asiaa parhaillaan tutkitaan.

Mukavaa vaihtelua tavallisten maitotuotteiden rinnalle tuo esimerkiksi soijakerma, jossa rasvan laatu on huomattavasti kookoskermaa parempi.

Hyvä, paha avokado

Avokado on terveellistä syötävää.

Se sisältää kasvikseksi toki paljon energiaa ja rasvaa, mutta suurin osa on rasvasta on pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa. 

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.