Suomalaisten tupakointi vähenee vuosi vuodelta. Asiantuntijaverkoston tavoitteena on, että sauhuttelu loppuisi kokonaan vuoteen 2030 mennessä.

Niin miesten kuin naistenkin tupakointi on vähentynyt kymmenessä vuodessa useita prosenttiyksiköitä.

Vuonna 2004 miehistä 27 prosenttia tupakoi päivittäin ja naisista 20 prosenttia. Viime vuonna miehistä enää 17 prosenttia tupakoi ja naisista 14 prosenttia.

Tähän on päästy monella eri keinolla. Lainsäädäntöä on muutettu muun muassa niin, että tupakointi on kielletty julkisissa tiloissa. Tutkimuksissa on saatu selville, että savuttomat julkiset ympäristöt ja työpaikat vaikuttavat myös kotona tupakointia vähentävästi.

Lue myös: Kielletäänkö parveketupakointi?

Tupakan verotusta on kiristetty, joskaan tupakkatuotteiden hinta ei ole noussut samassa suhteessa kuin suomalaisten ostokyky on kasvanut. Vähitellen asenne tupakointiin on muuttunut entistä kielteisemmäksi.

– Tupakointi ei ole enää tavoiteltavaa tai se ei luo myönteistä imagoa ajassa nykyään, kun terveystietoisuus, terve ulkonäkö, hyvältä näyttäminen ja liikunnallisuus ovat ”in”, sanoo terveysasiantuntija Maija Kolstela Hengitysliitosta.

Samaa mieltä on professori Kari Reijula Helsingin yliopistosta.

– Ihmiset ottavat terveysasiat vakavasti ja haluavat pitää huolta terveydestään. Myös nuorten keskuudessa päivittäin tupakoivien määrä on viime vuodet ollut laskeva, josta olen erityisen iloinen. Joku vuosi sitten tupakointiluvut olivat huolestuttavia nuorilla, Kari Reijula sanoo.

Tupakoinnin lopettaminen yhä useamman mielessä

Tupakoinnin lopettamisesta puhutaan enemmän kuin koskaan. THL:n tutkimuksen mukaan 80 prosenttia päivittäin tupakoivasta on huolissaan tupakoinnin terveysvaikutuksista. Yli puolet tupakoivista haluaisi lopettaa, ja reilu kolmannes vastaajista oli yrittänyt vakavasti lopettaa tupakoinnin edellisen vuoden aikana.

Näillä ohjeilla pääset irti tupakasta.

Tupakoinnin lopettamista yrittävien määrä lisääntyy jatkuvasti esimerkiksi työterveysasemilla. Onnistuminen on todennäköisempää, kun avuksi on saatu lopettamista tukevaa osaamista, toimintamalleja. Lääkehoitokin korvataan osin KELA:n kautta, Kari Reijula sanoo.

Vaikka päivittäin tupakoivien määrä on laskussa, asiantuntijat valittelevat sitä, että vähemmän koulutetut ja huonommassa taloudellisessa asemassa olevat tupakoivat yleisemmin. Tämä kasvattaa ennestään terveyseroja.

Toinen huolestuttava suuntaus on nikotiinin annostelu muilla tavoilla eli nuuskan käyttö, sähkösavukkeet ja vesipiipun polttelu.

Sähkösavukkeilla irti tupakasta?

– Nuuskahan liittyy vahvasti tiettyihin urheilulajeihin eikä sitä ikävä kyllä mielletä terveydelle kovin haitalliseksi. Samoja virheellisiä oletuksia liittyy sähkösavukkeisiin ja vesipiippuihin. Tupakkateollisuus yrittää jatkuvasti tuoda markkinoille uusia tuotteita, koska uutuudet kiinnostavat etenkin nuoria, joihin vaikuttaa vahvasti sosiaalinen ympäristö, Maija Kolstela sanoo.

Lähteenä myös THL:n Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus. Se kartoittaa joka vuosi 15−64-vuotiaiden elintavoissa tapahtuneita muutoksia. Vuonna 2014 kyselyyn vastasi 2 630 työikäistä.

Uusi mobiilipalvelu auttaa tupakoinnin lopettajaa

Stumppari-niminen mobiilipalvelu helpottaa tupakoinnin lopettamista. Ilmainen ja helppokäyttöinen palvelu kertoo esimerkiksi savuttomien päivien määrän ja pitää lopettajan ajan tasalla rahan säästymisen suhteen.

– Lisäksi palvelu tarjoaa vertaistukea. Sieltä löytyy vinkkejä muilta käyttäjiltä eri tilanteisiin, joissa tupakanhimo vaivaa, sanoo Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela.

Stumppariin pääsee netissä osoitteessa www.stumppari.fi.

Vierailija

Loppuuko tupakointi kokonaan 2030?

Vierailija 16.05.2015 klo 18:46 Lopeta sinäkin tupakointi niin huomaat elämänlaatusi parantuvan. Mistä luulo, että tupakoin? Siitäkö, että kannatan tupakkaveroa ja annan mielellään tupakoitsijoiden maksaa sitä? Viisaana varmaan annat myös neuvon, mistä miljoonien tulot revitään jos tupakkavero loppuu?
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju