Suomalaisten tupakointi vähenee vuosi vuodelta. Asiantuntijaverkoston tavoitteena on, että sauhuttelu loppuisi kokonaan vuoteen 2030 mennessä.

Niin miesten kuin naistenkin tupakointi on vähentynyt kymmenessä vuodessa useita prosenttiyksiköitä.

Vuonna 2004 miehistä 27 prosenttia tupakoi päivittäin ja naisista 20 prosenttia. Viime vuonna miehistä enää 17 prosenttia tupakoi ja naisista 14 prosenttia.

Tähän on päästy monella eri keinolla. Lainsäädäntöä on muutettu muun muassa niin, että tupakointi on kielletty julkisissa tiloissa. Tutkimuksissa on saatu selville, että savuttomat julkiset ympäristöt ja työpaikat vaikuttavat myös kotona tupakointia vähentävästi.

Lue myös: Kielletäänkö parveketupakointi?

Tupakan verotusta on kiristetty, joskaan tupakkatuotteiden hinta ei ole noussut samassa suhteessa kuin suomalaisten ostokyky on kasvanut. Vähitellen asenne tupakointiin on muuttunut entistä kielteisemmäksi.

– Tupakointi ei ole enää tavoiteltavaa tai se ei luo myönteistä imagoa ajassa nykyään, kun terveystietoisuus, terve ulkonäkö, hyvältä näyttäminen ja liikunnallisuus ovat ”in”, sanoo terveysasiantuntija Maija Kolstela Hengitysliitosta.

Samaa mieltä on professori Kari Reijula Helsingin yliopistosta.

– Ihmiset ottavat terveysasiat vakavasti ja haluavat pitää huolta terveydestään. Myös nuorten keskuudessa päivittäin tupakoivien määrä on viime vuodet ollut laskeva, josta olen erityisen iloinen. Joku vuosi sitten tupakointiluvut olivat huolestuttavia nuorilla, Kari Reijula sanoo.

Tupakoinnin lopettaminen yhä useamman mielessä

Tupakoinnin lopettamisesta puhutaan enemmän kuin koskaan. THL:n tutkimuksen mukaan 80 prosenttia päivittäin tupakoivasta on huolissaan tupakoinnin terveysvaikutuksista. Yli puolet tupakoivista haluaisi lopettaa, ja reilu kolmannes vastaajista oli yrittänyt vakavasti lopettaa tupakoinnin edellisen vuoden aikana.

Näillä ohjeilla pääset irti tupakasta.

Tupakoinnin lopettamista yrittävien määrä lisääntyy jatkuvasti esimerkiksi työterveysasemilla. Onnistuminen on todennäköisempää, kun avuksi on saatu lopettamista tukevaa osaamista, toimintamalleja. Lääkehoitokin korvataan osin KELA:n kautta, Kari Reijula sanoo.

Vaikka päivittäin tupakoivien määrä on laskussa, asiantuntijat valittelevat sitä, että vähemmän koulutetut ja huonommassa taloudellisessa asemassa olevat tupakoivat yleisemmin. Tämä kasvattaa ennestään terveyseroja.

Toinen huolestuttava suuntaus on nikotiinin annostelu muilla tavoilla eli nuuskan käyttö, sähkösavukkeet ja vesipiipun polttelu.

Sähkösavukkeilla irti tupakasta?

– Nuuskahan liittyy vahvasti tiettyihin urheilulajeihin eikä sitä ikävä kyllä mielletä terveydelle kovin haitalliseksi. Samoja virheellisiä oletuksia liittyy sähkösavukkeisiin ja vesipiippuihin. Tupakkateollisuus yrittää jatkuvasti tuoda markkinoille uusia tuotteita, koska uutuudet kiinnostavat etenkin nuoria, joihin vaikuttaa vahvasti sosiaalinen ympäristö, Maija Kolstela sanoo.

Lähteenä myös THL:n Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus. Se kartoittaa joka vuosi 15−64-vuotiaiden elintavoissa tapahtuneita muutoksia. Vuonna 2014 kyselyyn vastasi 2 630 työikäistä.

Uusi mobiilipalvelu auttaa tupakoinnin lopettajaa

Stumppari-niminen mobiilipalvelu helpottaa tupakoinnin lopettamista. Ilmainen ja helppokäyttöinen palvelu kertoo esimerkiksi savuttomien päivien määrän ja pitää lopettajan ajan tasalla rahan säästymisen suhteen.

– Lisäksi palvelu tarjoaa vertaistukea. Sieltä löytyy vinkkejä muilta käyttäjiltä eri tilanteisiin, joissa tupakanhimo vaivaa, sanoo Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela.

Stumppariin pääsee netissä osoitteessa www.stumppari.fi.

Vierailija

Loppuuko tupakointi kokonaan 2030?

Vierailija 16.05.2015 klo 18:46 Lopeta sinäkin tupakointi niin huomaat elämänlaatusi parantuvan. Mistä luulo, että tupakoin? Siitäkö, että kannatan tupakkaveroa ja annan mielellään tupakoitsijoiden maksaa sitä? Viisaana varmaan annat myös neuvon, mistä miljoonien tulot revitään jos tupakkavero loppuu?
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: