Kun aloitat nyt, olet lokakuussa karistanut parit liikakilot.

Askel 1

Päätä jo! Painonpudottaminen vaatii päivittäistä aktiivisuutta ja luopumista tutuista rutiineista. Onnistumisen takeeksi on tehtävä päätös siitä, että olet valmis muuttamaan käytöstäsi ja haluat elää uudella tavalla.

Askel 2

Juo vettä pari litraa päivässä. Pidä vesilasi aina lähettyvilläsi. Huolehdi siitä, ettet tyydytä janontunnetta syömällä. Huolehdit samalla nestetasapainosta ja pidät aineenvaihdunnan  käynnissä.

Askel 3

Syö kolmen tunnin välein. Painonpudottajan täytyy pitää ruokarytmi tasaisena, jotta nälkä ei pääse yllättämään. Erityisen tärkeää on, että syöt pieniä annoksia ja vähärasvaista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Askel 4

Kokkaa itse! Kuntovalmentaja Jutta Gustafsbergin mukaan valmisruuissa piilee lihavuusriski. Valmista ruokasi siis itse ja suosi tuoreita raaka-aineita, kasviksia, kalaa ja proteiinipitoisia tuotteita, kuten raejuustoa ja kanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Askel 5

Herkuttele proteiinilla. Proteiinipatukka on hyvä välipala, ja menee herkusta iltapäiväkahvin kanssa. Kannattaa tarkistaa, mitä kaikkea välipalapatukka pitää sisällään. Kiinnitä huomiota tuoteselosteessa erityisesti sokerin määrään, joissakin tuotteissa sokeria on turhan paljon.

Askel 6

Syö kourallinen marjoja päivässä. Hedelmissä on paljon hedelmäsokeria, jota Jutta Gustafsberg kertoo välttävänsä. Lisäksi esimerkiksi banaani sisältää runsaasti hiilihydraatteja, kun vaikkapa puolukoissa hiilihydraatteja on todella vähän. 

Askel 7

Tee aamulenkki. Jotkut uskovat, että lenkki tyhjällä vatsalla polttaa paremmin rasvaa, mutta tutkimustulokset tästä ovat ristiriitaisia. Kuulostele, mikä on kropallesi parasta. Lenkillä ei tarvitse aina juosta, ripeä kävelykin herättelee kehoa uuteen päivään.

Askel 8

Unohda alkoholi. Jos haluat oikeasti pudottaa painoasi, alkoholi täytyy jättää kokonaan pois. Jo lasillisessa viiniä tai pullollisessa olutta on kaloreita reilun kokoisen makkaravoileivän verran, väkevistä tai likööreistä puhumattakaan.

Puolet ylipainoisia!

Meistä suomalaisista noin 50 prosenttia on ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2). Määrä on pysynyt suunnilleen samana viime vuodet. Suomalaisten paino kasvaa ikävuosien myötä ja saavuttaa huippunsa eläkevuosina.

Lähde: Suomalaisten lihavuus ennen ja nyt, THL

Sisältö jatkuu mainoksen alla