Lähteekö syöpöttely käsistä iltaisin? Vai naposteletko koko päivän kaikenlaisia herkkuja? Suomalainen ravitsemusasiantuntija kertoo kaksi ansaa, joiden kanssa on syytä olla tarkkana.

Suomalaisten syömisessä on monta asiaa pielessä. Ainakin jos on uskominen ravitsemusasiantuntijaa, ”pöperöproffa” Patrik Borgia. Hän mainitsee suurimmaksi virheeksemme kasvisten liian vähäisen määrän.

Korjattavia asioita ruokailussamme on paljon muitakin, alkaen itse ruokailun suunnittelemisesta ja rytmittämisestä.
Mutta mistä sitten tietää, että rytmi on pielessä? Patrik Borg listaa kaksi tuntemusta, jotka paljastavat mahdollisen väärän rytmin.

– Ensimmäisenä pitää tunnustella omaa nälkäänsä.

Miksi keksipaketti pitää ahmia loppuun saakka – vaikka ei ole edes nälkä? Miksi neljännen voileivän jälkeen pitää tehdä vielä viides, vaikka mahaa jo kiristää?
Varsinkin iltaisin  ahmiminen korostuu, jos rytmi ei ole kunnossa – eikä omaa nälkää osaa arvioida.

Iltasyöpöttely onkin Borgin mukaan toinen asioista, joka kertoo väärästä ruokarytmistä. Väärä rytmi kasaa iltaan runsaita mielitekoja ja jopa ahmimisoireita. Ne häviävät, kun päivään sisällytetään riittävän usein, 3–4 tunnin välein laadukas aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. 

Ruokailun pitää olla myös vapautunutta ja huoletonta, Borg muistuttaa. Ihmisen täytyy kuunnella nälkäänsä, kuten muita omia tarpeitaan.  Nälkätuntemuksen ymmärtäminen ei ole välttämättä niin helppoa, kuin miltä se kuulostaa. Siksi moni esimerkiksi päätyy ahmimaan pahaan oloonsa, koska ei osaa tulkita vointiaan ja halujaan.

Jotta oikeaa ruokailurytmiä voisi ylläpitää, täytyy elämän siis olla mallillaan kokonaisuudessaan. Se tarkoittaa muun muassa unta, työtä ja stressiä.

– Jos ihminen on ihan piipussa, silloin ei ole mahdollista syödä hyvin.

Suomalaisten hyvän ateriarytmin yleisyys ei ole tiedossa, mutta se tiedetään, että melkein puolet aikuisista ei syö kunnon lounasta. Borg suositteleekin käyttämään esimerkiksi työpaikkaruokalaa, jos sellainen on olemassa.

Syö näin 3 tunnin välein – ylläpidät fiksua ateriarytmiä

  • 1. Aamupala, jossa on myös proteiinia ja hedelmiä tai marjoja
  • 2. Lounas, jossa on kasviksia yli kolmasosa
  • 3. Välipala, jossa on ainakin jotain jykevää sekä hedelmiä tai marjoja
  • 4. Päivällinen, jossa on kasviksia yli kolmasosa
  • 5. Iltapala, joka on kuin aamupala tai välipala
    Lähde: Patrik Borgin esitelmä "Mikä on suomalaisten syömisessä on pielessä"