Maistuuko ruoka aamulla? Vai kuulutko heihin, jotka syövät vasta keskipäivällä? Päivän ensimmäistä ateriasta on monia käsityksiä.

Joillekin aamiainen tarkoittaa isoa munakasta kodin keittiössä kaikessa rauhassa, toisille taas kahvikuppia kiireessä työmatkalla.

Sitten on heitä, jotka jättävät aamupalan kokonaan väliin.

Mutta miten nämä aamiaistavat vaikuttavat jaksamiseemme, käyttäytymiseemme ja ruokahaluumme päivän aikana? Uusimmissa tutkimuksissa on selvitetty isoja, eniten käytettyjä aamupalamyyttejä.

Katso, mikä on totta ja mikä tarua rakkaasta ja vihatusta aamupalasta.

  1. Myytti: Aamiainen on elintärkeä ateria laihtumisen kannalta

    Totuus: Aamuruokailulla ei ole suoraa vaikutusta kilojen pudottamiseen.

    Aamiaisen hylkääminen aiheuttaa lihavuutta. Tätä ”tietoa” on toitotettu jo kauan, mutta se on osoitettu nyt vääräksi monessa tutkimuksessa.
    American Journal of Clinical Nutrition -julkaisu kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan ei ole väliä, syövätkö laihduttajat aamupalan vai jättävätkö he sen väliin herättyään.
    Toisaalta tämä ei ole mikään syy jättää aamupalaa väliin, sillä ihmisen hyvinvointi pohjautuu muuhunkin kuin kaloreihin ja painoon.

  2. Myytti: Ennen aamutreenejä pitää syödä

    Totuus: Aivan totta. Ruoka lisää energiaasi, mutta kannattaa valita aamupala kulutuksen mukaan.

    Auttaako aamupala jaksamaan paremmin liikunnallisessa suorituksessa? Kyllä. Brittitutkimus selvitti, miten aamiaista syövillä henkilöillä energiankulutus oli päivän aikana suurempaa kuin heillä, jotka eivät syöneet mitään ennen puoltapäivää. Tutkijoiden mukaan tämä koskee mitä tahansa päivää – ei pelkästään niitä aamuja, jolloin aamiaisen jälkeen lähdetään lenkille tai salille.  Kunhan muistaa valita aamupalan toiminnan mukaan.
    Aamiainen siis voi auttaa tukemaan aktiivista elämäntapaa. Korkea glukoosipitoisuus aamiaisen jälkeen nimittäin viestittää keskushermostoon, että siellä on energiaa käytettävissä ja tämä motivoi liikkumaan. Jopa siivoaminen sujuu paremmin, kun on nauttinut aamupalan. Silloin aamiaislautasen ei tarvitse tosin olla yhtä tuhti kuin esimerkiksi aamulenkkeilijän.

  3. Myytti: Aamiainen auttaa sinua syömään vähemmän muilla aterioilla

    Totuus: Ei ole taattua, että aamiainen vähentää iltapäivällä nautittuja kalorimääriä, mutta totta on, että aamulla syöminen vapauttaa aivoihin kemikaaleja koko päivän.

    Jotta aamiainen vaikuttaisi positiivisesti koko päivän, täytyy ruoka valita oikein. Varsinkin proteiinia sisältävä aamiainen saa kehon hyrisemään tyytyväisyydestä iltaan saakka. American Journal of Clinical Nutrition -lehti kertoo myös, että verrattuna vähän proteiinia sisältävään aamiaiseen paljon proteiinia sisältävä aamiainen voi vähentää epäterveellisten välipalojen napostelua vielä illalla.
    ET-lehden jutun tutkimuksesta voit lukea tästä.

  4. Myytti: Aamiainen on päivän tärkein ateria

    Totuus: Mikään päivän aterioista ei ole yksin se tärkein.

    Painonpudotus, hyvä elämä tai liikunnallisuus ei ole kiinni aamupalasta tai yksin muustakaan ateriastakaan.  Loppuen lopuksi tärkeintä on tarkastella koko päivän aterioita yhdessä, niiden ravintosisältöjä ja omia tapojaan.
    Aamiaisen syöminen tai syömättömyys voi olla myös perhekohtainen ominaisuus. Vanhempien ja erityisesti äitien aamiaistottumukset välittyvät tehokkaasti lapsille ja vaikuttavat näin elintapoihin.
    He, jotka eivät syö päivittäin aamiaista, tupakoivat enemmän, käyttävät tutkimusten mukaan enemmän alkoholia, liikkuvat vähemmän, ovat lihavampia ja heikommin koulutettuja kuin henkilöt, jotka syövät aamiaisen joka päivä. Aamiaisen säännöllinen syöminen liittyy aikuisilla liikunnalliseen, terveystietoiseen elämäntyyliin, johon liittyi myös vähärasvaisempi ruokavalio, runsaampi vitamiinien ja hivenaineiden käyttö, sekä teen juominen.
    Parasta on opetella oma, säännöllinen ruokailurytmi ja terveellinen syöminen.

    Lähde: CNN ja ET-lehden arkisto.

Vierailija

4 suurinta myyttiä aamupalasta – totta vai tarua?

Syön, kun on nälkä. Jos on jokin meno, jossa on tarjolla ruokaa, vältän syömästä, jotta jaksaisin tarjoilut. Aamuisin on hieman nälkä, koska olen syönyt viimeksi ehkä noin 10 tuntia aiemmin. Syön vaihtelevan aamiaisen, leipää, leikkeleitä, hedelmiä, jugurttia ja kahvia tai teetä. Tuoremehun asemasta usein poretabletin vitamiineja. Minusta kokonaisuus on tärkeintä. Terve ihminen kestää pientä paastoakin, ei syömättömyyteen kuole moneen vuorokauteen. En siis usko siihen koko ajan tuputtamiseen,...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.