Syvällä lantion uumenissa on iso, vahva lanne-suoliluulihas, joka pitää meidät pystyasennossa ja kävelevinä olentoina. Se myös vaikuttaa selkämme hyvinvointiin.

Lanne-suoliluulihas liittää jalat selkärankaan, linjaa selän ja lantion ryhdin kävellessä ja seistessä ja toimii heilurina kävellessä.

Lanne-suoliluulihaksia kutsutaan myös tehtävänsä mukaan lonkankoukistajiksi. Kun nostamme reittä tai taivutamme vartaloa eteen, lonkankoukistajat aloittavat koukistuksen ja varmistavat, että liike tapahtuu lonkkanivelessä.

Kun lonkankoukistaja toimii hyvin, se on kuin vahva kuminauha, joka pitenee ja lyhenee tarpeen mukaan. Silloin lantio pysyy luonnollisessa keskiasennossa, askel on kevyt ja elegantti. Lonkankoukistajilla on kuitenkin taipumus kiristyä liiasta istumisesta, vähäisestä liikunnasta ja iän myötä.

Jos lonkankoukistajat ovat kireät, lantio kääntyy väärään asentoon, alavatsa työntyy eteen ja selän notko suurenee tai koko lanneselkä kaatuu eteenpäin. Selkä- ja polvikipujen syynä on usein kireä lanne-suoliluulihas.

Se on syvällä

Lanne-suoliluulihas sijaitsee syvällä vartalon uumenissa suoliston takana, lannerangan etupuolella.

Kyseessä on lihasyhdistelmä, joista lannelihas eli psoas kiinnittyy yläpäästään lanne­nikamiin ja alimpaan rintanikamaan, kulkee lantion lomitse ja kiinnittyy alapäästään reisiluun yläpäähän pieneen sarvennoiseen.

Suoliluulihas eli iliacus kiinnittyy myös pieneen sarvennoiseen ja viuhkamaisesti suoliluuhun.

Lonkankoukistajaa kannattaa treenata

Pelkästään lonkankoukistajan venyttely auttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi. Koko olemassaolo vahvistuu ja kirkastuu, kun lihastasapaino paranee ja askel kevenee.

Laadimme sinutt oikeat venytykset ja harjoitukset lonkankoukistajaan; katso ne tästä ET-lehden jutusta.

Ne on laadittu tavoitteena se, että havaitsisit lonkankoukistajien olemassaolon ja tunnistaisit niiden vaikutukset kehossasi. Kun lanne-suoliluulihas toimii hyvin, se supistuu ja venyy liikkeen vaatimaan käyttöpituuteen.

Jumppaa koukistajat kuntoon!

Miksi harjoitella?

  • kävely kevenee
  • ryhti paranee
  • vyötärö löytyy
  • itsetunto kohenee
  • elinvoima lisääntyy
  • saavutat keveän, rentoutuneen ja energisen olotilan

Onko selkä kipeä? Syy voi olla yllättäen tässä lihasyhdistelmässä

Voi miten tuttua nuo oireet, istun kyllä paljon, vaikka toisaalta liikun ulkona päivittäin noin tunnin ja teen vielä joogaa ja muita venytyksiä ja kiertoja. Iän myötä on tullut näitä vaivoja lisää. Minulla on myös alkava nivelrikko selässä, kuuluu pari kovaa pamahdusta rangan yläosasta, kun kumarrun ja nousen sankariasentoon, mutta kipua ei ole siinä osassa, mistä ääni tulee ylhäältä, vaan alaselkä on poikittain välillä aivan kuin tulessa. Kiitos vinkeistä. nainen58
Lue kommentti