Jos olo on voimaton, ota lonkankoukistaja käsittelyyn. Askel kevenee, ryhti paranee ja mielikin kirkastuu.

Venytykset

1. Pohjelihakset

Aseta päkiä tukevalle kaltevalle alustalle – esimerkiksi paksulle kirjalle, joka on seinää vasten nojallaan. Kantapää on lattiassa, polvi suorana, jalkaterä joko suoraan eteenpäin tai pienessä aukikierrossa. Hengitä rauhallisesti, tunne venytys akillesjänteestä polventauksen kautta reittä pitkin ylöspäin.

Tarkista tulos: miltä jalkapohjat tuntuvat lattiaa vasten.

Venytä toinen puoli samoin. Kokemus omilla jaloilla seisomisesta vahvistuu.

2. Lonkankoukistaja

Asetu toispolviseisontaan. Laita pehmuste polven alle ja ota tuoli venytettävän puolen käden alle tueksi.

Pidä vartalo pystyssä ja liu’uta venytettävän puolen jalkaa taaksepäin, kunnes tunnet venytyksen lonkkanivelessä. Keskity, hengitä rauhallisesti ja anna lihaksen venyä, kunnes olet laskenut rauhallisesti 30:een. Saat venytyksen kohdistumaan lihaksen eri osiin päätä kääntämällä.

Nouse seisomaan ja tunnista vaikutus: koet seisovasi omilla jaloillasi.

Venytä toinen puoli samoin.

Jos polvet ovat kipeät, liikkeen voi tehdä seisten. Aseta tuoli seinän viereen ja nosta toinen jalka tuolille polvi koukussa. Tukeudu käsillä seinään ja venytä lattiassa olevan jalan lonkankoukistajaa.

Tee myös helppo testi: Onko sinulla lonkkamurtuman riski?

Harjoitukset

Liike 1, helppo

Alkuasento: Asetu selin­makuulle, aseta kämmenet lannenotkon alle. Koukista polvet ja jätä jalkaterät lattiaan – niiden tulee päästä liukumaan ilman kitkaa. Pidä jalat sen verran erillään, että asento tuntuu mukavalta.

Tee näin: Uloshengityksellä ojenna toinen jalka suoraksi pitkin lattiaa. Sisäänhengityksellä koukista nilkka. Ulos­hengityksellä ojenna nilkka ja vedä jalka takaisin lattiaa pitkin, kunnes lonkka koukistuu, reisi on kohtisuorassa ja polvi koukussa.

Toista, kunnes tunnet lihaksen venymisen ja supistumisen aiheuttaman vedon lonkkanivelessä, lantiossa ja selkärangalla. Vaihda jalkaa.

Miten vaikuttaa: Aktivoi lonkankoukistajaa. Lisää lihaksen jänteyttä.

Liike 1, vaativampi

Alkuasento: Sama kuin edellä mutta jalat suorina ­vasten lattiaa.

Tee näin: Uloshengityksellä kallista rintakehää eteenpäin ja jatka liikettä ylös istumaan saakka. Tukeudu kämmeniin, kun palaat selinmakuulle. Toista, kunnes aistit lihaksen venymisen ja supistuksen vaihtelun kuten edellä.

Miten vaikuttaa: Aktivoi edellisen liikkeen vaikutusten lisäksi lannelihaksen yläosaa.

Liike 2

Alkuasento: Asetu kylkimakuulle, ojenna toinen käsi suoraksi pään alle ja aseta toinen käsi tueksi vartalon eteen. Vedä polvet pieneen koukkuun. Paina lantio alustaan niin, että kyljen alle jää pieni kolo. Näin selkäsi pysyy ojentuneena.

Tee näin: Uloshengityksellä nosta päällimmäinen jalka vain lantion korkeudelle ja ojenna se, vie ojennettu jalka taaksepäin niin, että aistit lonkkanivelessä venytyksen. Sisäänhengityksellä palauta jalka toisen päälle koukkuun. Vartalon tulee pysyä paikoillaan eli säilytä jänteys vartalossa.

Toista rauhallisesti 4–8 kertaa niin, että aistit lihaksen venyvän ja supistuvan. Vaihda puolta.

Miten vaikuttaa: Parantaa tasapainoa ja ryhtiä.

Liike 3

Alkuasento: Asetu seisomaan käsivarren mitan päähän seinästä, jalkaterät hieman erillään ja varpaat eteenpäin.

Tee näin: Kallista vartaloa suorana eteenpäin kantapäät alustassa. Ota tuki seinästä ja nouse puolivarpaille. Laske kantapäät alas ja palaa pysty­asentoon. Kun lonkankoukistaja toimii, vartalon liike pysähtyy kauniisti keskiasentoon eikä jää etukenoon.

Miten vaikuttaa: Parantaa ryhtiä, auttaa aistimaan vartalon keskiasennon.

Ennen jokaista liikettä

  • Hengittele rauhassa alkuasennossa ja sulje silmät.
  • Kun opit liikkeet, voit tehdä ne silmät kiinni.

Liikkeen aikana

  • Keskitä ajatuksesi siihen, miten lihas toimii.

Liikkeen jälkeen

  • Tunnustele liikkeen vaikutusta seisoma-asennossa: miltä tuntuu jalkaterissä, lantiossa, hartioissa, koko kehossa.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto