Virtsankarkailu ei ole vain naisten vaiva. Siitä kärsivät myös miehet. Pyysimme asiantuntijan jumppaohjeet virtsankarkailun ehkäisemiseksi – miehille.

Ylipaino, vähäinen lihasten käyttö tai toisaalta jatkuva ylirasitus voivat heikentää miehen lantionpohjan lihaksia. Myös eturauhasen toimenpiteet, kuten eturauhasen poistoleikkaus tai eturauhashöyläys voivat heikentää lantiopohjan lihasten toimintaa ja aiheuttaa virtsaputken sulkijalihaksen toimintahäiriötä, mikä johtaa virtsainkontinenssiin.

Virtsankarkailua aiheuttavista häiriöistä osa on seurausta vanhenemisen aiheuttamista muutoksista. Iän karttuessa munuaisten toiminta heikkenee, mikä johtaa lisääntyneeseen virtsan erittymiseen.

Kudosten muuttuessa virtsarakon koko voi pienentyä ja virtsaputken sulkijalihas heikentyä. Noin joka neljännellä yli 70-vuotiaista miehistä esiintyy haittaavaa virtsanpidätyksen häiriöitä.

Miksi miehellä lirahtaa?

Miehillä virtsaamisongelmat ilmenevät muun muassa tiheänä virtsaamisen tarpeena, virtsauspakkona, heikentyneenä virtsasuihkuna, virtsantulon viipymisenä ja sen keskeytymisenä. Myös useat yölliset vessareissut ja ponnistelun tarve virtsatessa voivat viitata virtsaamisen ongelmiin.

Lantionpohjan lihasten harjoittelu toimii erinomaisesti virtsankarkailun tukihoitona. Virtsaputken resistenssiä pyritään parantamaan pubococcygeus- eli häpy- häntäluulihaksen harjoittelulla. Nämä harjoitukset tukevat myös sulkijalihasten toimintaa ja siten niillä pystytään vahvistamaan tahdonalaisia virtsaputkea ympäröiviä ja lantionpohjassa sijaitsevia lihaksia.
 
Eturauhasleikkauksen jälkeinen lantionpohjan lihasten harjoittaminen on tärkeää, mutta jo ennen leikkausta tehty lantionpohjan lihasten harjoitus parantaa eturauhasen terveyttä ja suorituskykyä.

Jumpasta apua myös seksiongelmiin 

Lantionpohjan lihasharjoituksista on ollut apua miehillä, jotka ovat kärsineet seksuaalisista ongelmista, kuten ennenaikaisesta siemensyöksystä tai kyvyttömyydestä.

Näin opit tunnistamaan ja harjoittamaan lantionpohjan lihaksiasi:

1.      Asetu selinmakuulle polvet koukussa.
2.      Supista kevyesti peräaukkoa ja virtsaputkea, kuin pidättäisit ulostetta ja virtsaa.
3.      Pidä supistus 5 sekunnin ajan.
4.      Rentouta lihaksia 10 sekuntia.
5.      Toista tämä noin 5-10 kertaa.

Lantionpohjaa supistaessasi tunnet kivestesi kohoavan ja peräaukon vetäytyvän sisään- sekä ylöspäin.

Älä pidätä hengitystä harjoitusten aikana.

Älä supista vatsa- ja pakaralihaksia, jännitys ei saa näkyä ulospäin.

Harjoitteiden onnistuessa voit haastaa itsesi tekemällä harjoitteet istuen, seisten ja liikkuessa.

Lantionpohjan lihasten harjoittaminen aloitetaan ensin niiden tunnistamisella. Kun olet varma, että supistat oikeita lihaksia, voit supistaa lantionpohjan lihaksia esimerkiksi aina kun nouset tuolilta, aivastat tai nostat taakkaa.

Lantionpohjan lihasten harjoittaminen on huomaamatonta, se ei näy päällepäin. Et tarvitse harjoitusten tekemiseen mitään välineitä, et kuntosalikorttia tai ylimääräistä aikaa. Koska kukaan ei huomaa, että harjoittelet lantionpohjan lihaksiasi voit tehdä ne missä ja milloin vain.

Ohjeet antoivat fysioterapiaopiskelijat Sini Autto ja Outi Piirainen

Virtsankarkailun monet syyt

Eturauhanen sijaitsee lantionpohjan lihasten ja virtsarakon pohjan välissä. Monilla miehillä alkaa ikääntyessä eturauhanen laajentua jolloin liikakasvu voi levittyä joka suuntaan.

Virtsaputki kulkee eturauhasen läpi ja eturauhanen voi suurentuessaan painaa virtsaputkea, mikä vaikeuttaa virtsan tuloa ja näin rakon täytyttyä syntyy ylivuotovirtsankarkailua. Myös dementia, masennus, diabetes ja tulehdussairaudet aiheuttavat virtsankarkailua.

Useat lääkkeet vaikuttavat rakkoa säätelevään sympaattiseen hermostoon ja näin heikentävät rakon hallintaa.

Usein virtsaamisongelmien taustalla ovat myös heikentyneet lantionpohjan lihakset, jotka sijaitsevat syvällä alavatsassa näkyvien lihasten takana. Lantionpohjan lihakset kannattelevat sisäelimiä, kuten virtsarakkoa ja suolistoa. Ne osallistuvat myös sukuelinten toimintaan ja auttavat ylläpitämään seksuaalista reaktiokykyä.

Lantionpohjan toimintahäiriöitä ovat ulostamiseen, virtsaamiseen ja seksuaalitoimintoihin liittyvät rakenteelliset ja toiminnalliset häiriöt. Tällaisia voivat olla muun muassa varastoitumis- ja tyhjentymishäiriöt, yhdyntäkivut sekä erektiohäiriöt. Seksuaalitoimintojen häiriöt ja virtsaamisongelmat ovat selvästi yhteydessä toisiinsa.

Asiantuntijoina: virtsanpidätysvaivoista kirjoittavat fysioterapeutti-opiskelijat Sini Autto ja Outi Piirainen

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: