Jos kärsit jatkuvasta alaselkäkivusta, sinun kannattaa kokeilla pilatesta.

Tuoreen tutkimuksen mukaan säännöllinen pilatesharjoittelu helpottaa kroonista alaselkäkipua.

Brasiliassa tehdyssä satunnaistetussa, kontrolloidussa tutkimuksessa oli mukana 60 jatkuvasta alaselkäkivusta kärsivää henkilöä, jotka arvottiin kahteen eri ryhmään. Koeryhmä teki pilatesharjoitteita ja sai tulehduskipulääkettä. Verrokkiryhmä sai ainostaan lääkityksen.

Ryhmäjaosta tietämätön tutkija arvioi 1,5, 3 ja 6 kuukauden jälkeen koehenkilöiden kipua, toimintakykyä, elämänlaatua ja hoitotyytyväisyyttä sekä tulehduskipulääkkeen käyttöä suhteessa alaselkäkipuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pilatesta harrastaneiden kivut vähenivät ja toimintakyky sekä elämänlaatu paranivat. Ero oli merkitsevä suhteessa verrokkiryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pilatesryhmässä myös kipulääkkeitä käytettiin vähemmän. Harjoittelu ei aiheuttanut koehenkilöille mitään haittoja.

Tutkimus tehtiin melko pienellä henkilöjoukolla, mutta tulosta voi pitää suuntaa antavana. Pilateksella on myönteisiä vaikutuksia selän terveyteen, ja ainakaan haittaa siitä ei ole.

www.duodecim.fi

No, näihin kaikkiin vaivoihin auttaa just pilates. Ja se on paljon muutakin kuin kuvassa näkyvä venyttely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla