Jos kärsit jatkuvasta alaselkäkivusta, sinun kannattaa ainakin kokeilla tätä lajia.

Tuoreen tutkimuksen mukaan säännöllinen pilatesharjoittelu helpottaa kroonista alaselkäkipua.

Brasiliassa tehdyssä satunnaistetussa, kontrolloidussa tutkimuksessa oli mukana 60 jatkuvasta alaselkäkivusta kärsivää henkilöä, jotka arvottiin kahteen eri ryhmään. Koeryhmä teki pilatesharjoitteita ja sai tulehduskipulääkettä. Verrokkiryhmä sai ainostaan lääkityksen.

Ryhmäjaosta tietämätön tutkija arvioi 1,5, 3 ja 6 kuukauden jälkeen koehenkilöiden kipua, toimintakykyä, elämänlaatua ja hoitotyytyväisyyttä sekä tulehduskipulääkkeen käyttöä suhteessa alaselkäkipuun.

Pilatesta harrastaneiden kivut vähenivät ja toimintakyky sekä elämänlaatu paranivat. Ero oli merkitsevä suhteessa verrokkiryhmään.

Pilatesryhmässä myös kipulääkkeitä käytettiin vähemmän. Harjoittelu ei aiheuttanut koehenkilöille mitään haittoja.

Tutkimus tehtiin melko pienellä henkilöjoukolla, mutta tulosta voi pitää suuntaa antavana. Pilateksella on myönteisiä vaikutuksia selän terveyteen, ja ainakaan haittaa siitä ei ole.

www.duodecim.fi

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: