Fysioterapeutti Marianne Kyrklund on ohjanut lukuisia liikuntaryhmiä ja perehtynyt erityisesti +65 suomalaisten liikkumiseen ja painonhallintaan. Ja hänellä on rauhoittavaa asiaa.

Fysioterapeutti Marianne Kyrklund muistuttaa, että liikunnasta on eniten hyötyä silloin, kun se tuottaa mielihyvää. Jos kuntoilu on pakkopullaa, puurtaminen käy ahdistavaksi, mieli lannistuu, endorfiinit eivät vapaudu eikä kohta ole halua liikkua vähäkään.

- Mitä enemmän liikut, sitä kauemmin liikut omin voimin, sitä on turha kiistää. Mutta kannattaa kunnioitaa omia tuntemuksia ja tervettä järkeä: tee sitä, mikä sinusta tuntuu hyvältä. Kun liikkuminen tuottaa iloa, se tuottaa myös terveyttä. Paino putoaa tehokkaammin.

Myös tavoitteet on hyvä tehdä itselle realistisiksi. Jos tavoite on pudottaa kymmenen kiloa kuukaudessa, ei liikkuminen ole enää oikeissa mittasuhteissa, tavoite karkaa kauas ja motivaatio laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kellonajalla on väliä

Liikunta on oiva keino parantaa unta. Säännöllinen liikunta lisää unen kestoa ja kohentaa unen laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- Parhaiten liikunta vaikuttaa uneen silloin, kun se kestää yli tunnin ja kun liikuntaa harrastetaan vähintään kolme, neljä tuntia ennen nukkumaan menoa, jolloin palautumiseen jää riittävästi aikaa. Raskasta liikuntaa kannattaa välttää pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, ettei elimistö käy ylikierroksilla nukkumaan mennessä, Kyrklund muistuttaa.

Hän korostaa myös, että liikunta on lääke esimerkiksi nivelrikon ja huimauksen helpottamiseksi.

- Erilaisia oireita voidaan hillitä elämäntavoilla. Hyvä kunto on eduksi. Harrasta liikuntaa, josta pidät ja joka tuntuu turvalliselta. Tasapainoharjoittelun avulla pidät yllä parempaa liikunta-ja toimintakykyä. Ja esimerkiksi uiminen sopii nivelrikkoiselle.

Aloittelija - juuri sinä onnistut!

Sydänliiton liikuntasuunnittelija Annukka Alapappila muistuttaa, että aloittelijan kunto nousee suhteessa nopeammin kuin liikuntaa pidempään harrastaneen. Aloittelijat toisin sanoen hyötyvät liikkumisesta muita enemmän.

- Aloita rauhallisesti äläkä pety, jos liikkuminen tuntuu tahmealta. Suunnittele liikkumistasi etukäteen ja mieti, millaisesta liikunnasta pitäisit – se motivoi. Pikkuhiljaa, kun tunnet jaksavasti, alat saada liikunnasta onnistumisen kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla