Omalääkäri Risto Laitila ymmärtää hyvin, miksi kesällä monet hoikistuvat, mutta talvella paino usein nousee. Itsekuri ja itseymmärrys auttavat.

Syksyllä suomalaiset ympäröi pimeä, joka toisinaan synkistää myös mielen. Itsensä voi kuitenkin yllättää uudenlaisella suhtautumisella vuodenaikoihin – mieltä ja kehoa kannattaa hallita.

Omalääkäri Risto Laitila muistuttaa, että keho ja mieli reagoivat vuodenaikoihin, mutta toiset ovat herkempiä kuin toiset.

– Olemme sekoitus biologiaa, sosiaalisia suhteita ja kulttuuria. Pimeä vuodenaika vaikuttaa meihin kaikilla tasoilla. Kaamosväsymys johtuu osittain  vähäisen luonnonvalon aiheuttamista hormonimuutoksista. Hyvä konsti on antautua pimeälle suosiolla ja hiljentyä luvan kanssa. Kokemus pimeästä vuodenajasta voi olla eheyttävä ja voimaannuttava.

Napostele ananasta, unohda korvapuusti

Pimeän tullen on syytä kiinnitää huomiota ylimääräisen napostelun ja lohturuuan kulutukseen: Älä käy jääkaapilla tylsyyden vuoksi.

Jos mieli himoitsee makeaa, ota mieluummin hedelmiä tai marjoja ja kermavaahtoa kuin keksejä tai kahvipullaa.

– Pimeänä vuodenaikana sosiaalinen elämä voi köyhtyä, yhteydenpito sukulaisiin ja ystäviin saattaa hiljentyä. Väsyttää. Ei tee mieli liikkua. Pikaenergiaa antavat hiilihydraatit tekevät pimeällä kauppansa ja monille kertyy liikakiloja pimeänä aikana, Laitila lohduttaa. 

Ulkoile, nuku riittävästi

Uneliaisuuden syy on aina hyvä selvittää, sillä kyse saattaa olla myös kilpirauhasvaivoista. Mutta väsymyksestä ei pidä myöskään stressaantua - jos pimeä kutsuu nukkumaan vähän enemmän, mutta mieli on muuten hyvä ja terveys tuntuu olevan kohdallaan – miksi et antaisi itsellesi lupaa levätä?

Terveyden kannalta on suositeltavaa harrastaa liikuntaa vähintään puoli tuntia päivittäin. Tuohon suositukseen ei vuodenaikarajoitteita ole, joten vaikka ulos lähteminen tympisi, pidä säännöllistä liikuntarytmiä silti yllä. Puoli tuntia on pikkuaika!

  • Korvaa hiilihydraattipitoiset herkut hedelmillä tai marjoilla
  • Hemmottele itseäsi tummalla suklaalla
  • Älä sorru tissutteluun - punaviiniaikaan siihen on helppo ajautua
  • Nuku, jos nukuttaa, mutta selvitä syväväsymyksen syyt
  • Ulkoile vähintään puoli tuntia päivässä
  • Rauhoitu hämäränhyssyssä, mutta älä eristäydy
  • Merkitse kalenteriin joka viikolle "odottamisen arvoista" ja palkitse iteäsi