Lis Merisalon ja fysioterapeutti Anja Henttisen yhteinen taival on kestänyt 25 vuotta. Sen ansiosta Lis on eläkkeellä elämänsä kunnossa.

Pieni huone on täynnä jumppapalloja, käsipainoja ja erilaisia kuntolaitteita. Tänään niitä ei kuitenkaan tarvita. Lis Merisalon, 68, harjoitusohjelmassa käytetään tällä kertaa vain tuolia ja jumppamattoa. Vaikka liikkeet ovat tuttuja vuosien varrelta, fysioterapeutti Iida Aulas varmistaa, että Lis tekee ne oikein.

Treeniä ei tehdä hampaat irvessä. Molemmat hymyilevät leveästi koko ajan ja tsemppaavat kilvan toisiaan. Lisin hymy ei häviä edes vauhdikkaiden kyykkyjen aikana.

Harjoituksen aikana käydään läpi koko kroppa, vaikka Lis keskittyy treenatessaan erityisesti selän ja lonkan liikkuvuuteen. Yksi liike on ylitse muiden, Lisin ihmeliikkeeksi kutsuma käden kierto, joka venyttää kyynärpäätä. Se tekee hyvää hiiren käytön jumittamalle kädelle.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

30 vuoden suhde

Tunnin jälkeen Lis rentoutuu hierontapöydällä. Fysioterapeutti Anja Henttinen käy läpi Lisin selkää. Tuntuma on tuttu, sillä Lisin ja Anjan hoitosuhde on kestänyt jo 30 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lis on tehnyt koko työuransa pankissa. 1980-luvun alussa töissä siirryttiin tietokoneaikaan. Näyttöpäätteen edessä hartiat korvissa istuminen jumitti kropan pahan kerran.

– Mehän oltiin töissä kaikki ihan sairaita silloin! Lis huudahtaa.

Lisin mies oli käynyt jo kymmenen vuoden ajan fysioterapeutilla, jota hän kutsui ihmeidentekijäksi ja noitatohtoriksi.

– Mieheni sanoi minulle, että mene Anjalle. Se on niin kauniskin.

"Huomasin, että harjoitteista on oikeasti apua. Se motivoi jatkamaan."

Pankin työterveyshuolto oli järjestetty erinomaisesti, ja fysioterapeutin sai valita vapaasti. Niin Anja sai Lisistäkin asiakkaan.

– Anja neuvoi millaisilla liikkeillä niskaa, hartioita ja käsiä voisi vahvistaa, mutta enhän minä mitään tehnyt.

Lisin tilanne on tyypillinen monelle fysioterapiassa käyvällä. Harjoittelu alkoi sujua vasta, kun Anja keksi liikkeet, jotka Lis koki itselleen sopiviksi.

– Huomasin, että harjoitteista on oikeasti apua. Se motivoi jatkamaan.

Liian terve leikkaukseen

Anja testaa Lisin lanteen liikkuvuutta ja vaikuttaa tyytyväiseltä. Syytä onkin, sillä Lisin lonkka venyy kuin kolmikymppisellä. Ei uskoisi, että se on leikattu vain reilu vuosi sitten.

– Minulla epäiltiin iskiasta, mutta Anja ymmärsi, että kipujen todellinen syy oli lonkka.

Vian löytymistä vaikeutti se, että aktiivisen harjoittelun ansiosta Lisin lanteen liikkuvuus oli paljon parempi kuin kuluneella lonkalla pitäisi olla. Vahvojen lihasten ansiosta lonkka oli muuten oireeton, mutta se ei kestänyt pitempiä kävelylenkkejä. Kun Anja tajusi ongelmien syyn, hän passitti Lisin tutulle ortopedille, joka totesi lonkkanivelen pahasti kuluneeksi.

Ortopedin lähetteestä huolimatta Lisin leikkausta epäröitiin vielä sairaalassa.

– Minulta varmistettiin moneen kertaan, haluanko varmasti leikkaukseen, kun olen niin hyvässä kunnossa.

Elegantti muutos

Anjan työhuoneen seiniä peittävät värikkäät taulut ja iso kultakehyksinen peili. Hyllyn päälle nostettu luurangon käsi tervehtii huoneeseen astuvia asiakkaita.

Hyllyn päällä voisi olla myös pääkallo, sillä tässä huoneessa hoidetaan yhtä paljon mieltä kuin kehoakin.

Anja on koulutukseltaan fysioterapeutti. Vuosituhannen vaihteessa hän kouluttautui ratkaisukeskeiseksi psykoterapeutiksi huomattuaan, että pelkän kehon hoitaminen ei tuonut asiakkaille täyttä apua.

– Fysioterapeutin ja asiakkaan vuorovaikutuksen pitäisi edistää asiakkaan hyvinvointia. Sen kuuluisi aina avata mahdollisuuksia, ei koskaan sulkea niitä pois, Anja toteaa.

"Kehon hoitaminen on mielen hoitamista."

Jos esimerkiksi juokseminen pitää vaivojen takia lopettaa, maailmassa on jäljellä lukemattomia liikuntamuotoja joista valita. Fysioterapeutin vastuu on suuri.

– Kun ihminen antaa kroppansa tutkittavakseni, se on valtava luottamuksenosoitus. Minun on näytettävä, että olen sen arvoinen.

Hoitosuhteessa on oleellista, että menneistä ei syyllistetä. Ihminen on fysioterapeutin luo tullessaan juuri niin ylipainoinen ja kremppainen kuin on. Niistä huomauttaminen ei edistä tilanteen paranemista. Anjan mukaan avainsana on elegantti muutos. Asiakkaan kanssa on löydettävä pienin mahdollinen muutos, jolla hänet saadaan voimaan paremmin.

– Olen huomannut, että kannattaa kysyä asiakkaalta, mikä hänelle on tärkeää. Sen jälkeen voin näyttää, miten hän voi päästä tavoitteeseensa.

Elämänsä kunnossa

Lisin tavoite löytyi 55-vuotiaana. Hän päätti, että jää eläkkeelle ilman mitään vaivoja. Nyt eläköitymisestä on neljä vuotta, ja Lis vakuuttaa tavoitteen täyttyneen.

– En ole koskaan ollut näin hyvässä fyysisessä kunnossa.

Anja innostuu.

– Toi on se lause! hän hihkaisee.

– Koko Suomen kannalta on oleellista, että ikääntyvät ihmiset pysyvät kunnossa. Puhumattakaan siitä, miten tärkeää se on yksittäisen ihmisen hyvinvoinnin kannalta.

Lis kertoo kokeneensa päätöksenteon jälkeen suoranaisen valaistumisen: minun on mahdollista olla terve, ja se on arvokkainta, mitä ihmiselle on suotu.

– Kun tulee vanhemmaksi, tajuaa, ettei enää pärjää treenaamatta yhtään. Sen ymmärtäminen sai tekemään kaikki harjoitukset nöyrästi.

Anja kuuntelee Lisin innostunutta kertomusta. Sanat ovat pitkäaikaisen fysioterapeutin mieleen.

– Lis on ihan uskomaton tyyppi. Hän on jaksanut treenata hienosti kaikki nämä vuodet, Anja kehuu.

– En minä, vaan me yhdessä!

Fysios SelkäCenterin fysioterapeutti Iida Aulas ohjaa Lis Merisalon harjoituksia.
Fysios SelkäCenterin fysioterapeutti Iida Aulas ohjaa Lis Merisalon harjoituksia.

Lisin liikuntaviikko

Joka päivä:

Jumppa ja venyttely. Jumppaan joka aamu ja ilta Anjan opettamat liikkeet. Sarjan tekemiseen menee noin 15 minuuttia. Koska sarjaan kuuluu mielestäni riittävästi venyttäviä liikkeitä, en enää venyttele erikseen. Olen huomannut tulleeni riippuvaiseksi jumpasta, joten useimmiten teen harjoitukset myös lomalla.

Kuntoliikunta:

Talvella käyn sauvakävelyllä kolmesta viiteen kertaa viikossa. Reipasvauhtisen lenkin pituus on 5-6 kilometriä. Erittäin huonolla säällä poljen kuntopyörällä rauhallisesti noin kymmenen kilometriä. 

Kesällä yritän pyöräillä vähintään joka toinen päivä. Lenkkien pituus on keskimäärin 25 kilometriä. Pyöräily on parasta mitä tiedän.

Lisin luottoliikkeet

  1. "Ihmeliike", eli käden taivutus, joka venyttää tenniskyynärpäätä.
  2. Niskan pidennys, retraktio, auttaa niskavaivoihin. Pään on oltava pystyssä ja selän suorana, kun leukaa vedetään varovasti sisään.
  3. Kyykkyliike tuo jalkoihin lisää voimaa. Se parantaa esimerkiksi tasapainoa.
  4. Lonkan koukistajien venyttäminen parantaa liikkuvuutta. Liike onnistuu penkillä tai lattialla. Lis treenasi lonkkansa niin hyvään kuntoon, että lääkärit ehdottivat jo lonkkaleikkauksesta luopumista.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.

Sisältö jatkuu mainoksen alla