Närästys on ikävä vaiva, jota kuvaa hyvin sen latinankielinen nimi, pyroosi. Pyr tarkoittaa tulta, mutta onneksi tähän korvennukseen löytyy apua.

1. Kohtuus kaikessa

Ensimmäinen vinkki voi tuntua vaikeimmalta: tarkista elintapasi. Närästyksen yleisimpiä syitä ovat ylipaino, tupakointi sekä väärät ruokailu- ja juomatottumukset.

Närästystä helpottaa parhaiten kohtuullinen ja kevyt syöminen.

2. Kirjoja sängynjalkojen alle

Makuulla korvennus usein pahenee. Vältä isojen aterioiden syömistä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Helpotusta oireisiin voi tuoda sängyn pääpuolen nostaminen noin 10–15 senttiä ylemmäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Katse lautaselle 

Rasvainen ja käristetty ruoka närästyttää. Vältä myös liiallista, erityisesti vaaleapaahtoisen kahvin juontia, väkeviä alkoholeja ja hiilihapotettuja juomia.

Myös sitrushedelmät, sipuli, tomaatti, mausteet, suklaa ja jopa minttu voivat laukaista närästystä.

4. Väljät vaatteet

Pukeutuminenkin voi lisätä vatsan poltetta.

Paras asu happovaivaiselle on sellainen, joka ei purista, sillä mahanseudulta kiristävät vaatteet voivat lisätä närästystä.

5. Apteekista apua

Joskus tarvitaan lääkkeitä. Saatavilla on haponestolääkkeitä ja mahahappoja neutraloivia lääkkeitä.

Oireita poistavat neutraloivat lääkkeet vaikuttavat paikallisesti ruokatorven alaosassa ja ovat varsin tehokkaita. Vaikutus ei kuitenkaan kestä kauan.

6. Kävelylle

Vältä syömästä itseäsi ähkyyn. Jos kuitenkin syöt liikaa, älä mene ruokalevolle, vaan lähde kävelylenkille.

Kevyt liikunta saa ruuan painumaan alas päin ruokatorvessa.

Lähteet: Reijo Laatikainen: Herkän vatsan valinnat, Kirjapaja. terveyskirjasto.fi

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 22/2019.

Sisältö jatkuu mainoksen alla