Suomalaiset eivät saa tarpeeksi seleeniä. Lisäravinteita ei silti tarvita: Katso, mistä saat helposti seleeniä.

Seleeniä on kaikkialla ihmisen elimistössä. Se auttaa useiden kymmenien entsyymien ja proteiinien toiminnassa.

Seleenin puute voi aiheuttaa sydänlihaksen rappeumaa. Liian vähäinen saanti voi pahimmillaan kasvattaa myös sydän- ja verisuonisairauksien sekä eräiden syöpien riskiä.

Sanotaan, että suomalaisten seleenin saanti on pääosin turvattu, sillä sitä lisätään lannoitteisiin. Silti suomalaiset eivät tunnu saavat sitä tarpeeksi. Luomutuotteissa seleeniä on varsin vähän, sillä siellä ainetta ei käytetä lannoitteissa.

Tänä vuonna Ravitsemusneuvottelukunta päätti, että seleenisuositusta pitää nostaa; vanha suositus ei ollut riittävä.

Naisten ja miesten seleenisuositukset nousivat 10 mikrogrammalla: eli naisten on syytä saada seleeniä 50 ug vuorokaudessa ja miesten 60 ug.

Seleenin tärkeimpiä lähteitä ovat liha ja lihavalmisteet, maito ja maitovalmisteet ja täysjyvävilja.

Pitkäaikainen ylitys voi olla haitaksi terveydelle, sanoo neuvottelukunta.

Turvallisen saannin ylärajana pidetään 300 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Kilpirauhaspotilas, saatko tarpeeksi seleeniä?

Seleeni on varsinkin kilpirauhasen kannalta elintärkeä aine.

Sitä tarvitaan jo ihan normaaliin toimintaan, mutta erityisesti laiskan kilpirauhasen toiminnassa seleenin osuus on merkittävä. Useilla kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivillä on seleenin puutosta.

Jo muutamalla parapähkinällä voi korvata seleenivajeen, ellei ole allerginen pähkinöille.

Top 10 seleenin lähteet

  • 1. Parapähkinä 1900 µg / 100 grammaa
  • 2. Munuainen 135 ug / 100 grammaa
  • 3. Tonnikala, vedessä 78 ug / 100 grammaa
  • 4. Anjovis 68 ug / 100 grammaa
  • 5. Seesaminsiemen 49 ug / 100 grammaa
  • 6. Naudan maksa 46 ug / 100 grammaa
  • 7. Savustettu siika 45 ug / 100 grammaa
  • 8. Korvasieni 39 ug / 100 grammaa
  • 9. Poronliha 35 ug / 100 grammaa
  • 10. Lohifilee 30 ug / 100 grammaa
    Lähde: Fineli

Lue kaikki kilpirauhasvaivoista. ET-lehden kattavan artikkeliarkiston löydät täältä.