Lihasvoimaa, mutta myös parempi mieli ja hyvä uni. Liikuntaa kannattaa harrastaa monesta syystä.

1. Mieli valoisaksi

Liikunta vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin yksilöllisesti, mutta useimmiten se tuo elämään mielihyvää, iloa ja virkistystä.

Se näyttää jopa vähentävän masennusoireita lääkityksen lisänä. Stressiäkin liikunta helpottaa.

Se tukee myös oppimista ja muistia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Mukavaa seuraa

Päivittäinen hikilenkki tai yksin kauhottu kilometri uimahallissa voi olla rentouttavaa, mutta monelle ystävien seura on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikunta lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vahvistaa ystävyyttä. Kävelyllä voi vaihtaa kuulumiset.

3. Lisää voimaa

Etenkin yli 50-vuotiaiden naisten kannattaa jumpata lihasta, sillä estrogeenin hiipuminen aiheuttaa myös lihaskatoa.

Onneksi lihasvoimaa voi kasvattaa missä iässä hyvänsä.

Lihasmassa pitää aineenvaihdunnan terveenä ja toimintakyvyn kunnossa.

4. Hyvä tasapaino

Hyvä tasapaino ja liikehallinta ovat tärkeitä. Kotona voi pitää vaikkapa päivätanssit lempimusiikin tahtiin.

Myös metsäkävelyt, kuntojumpat ja luistelu parantavat tasapainoa.

Pari kertaa viikossa on hyvä alku, harjoittelu kolmesti viikossa tuo tuloksia jo kuukaudessa. 

5. Parempaa unta

Kun liikkuu säännöllisesti, nukahtaa helpommin ja uni on laadukkaampaa. Parasta unilääkettä on reipas ulkoilu, jolloin syke nousee ja hikoiluttaa.

Paria tuntia ennen nukkumaanmenoa ei enää kannata huhkia. Kevyt iltalenkki tai rauhallinen venyttely sen sijaan ovat nukkumatin mieleen.

6. Vatsa kuntoon

Reippaalla liikunnalla saa liikettä suolistoonkin. Ummetus on usein ikävä seuraus liian vähästä liikkumisesta. Esimerkiksi reipas kävely tuo helpotusta vaivaan.

Jo pienikin liikunta auttaa, tärkeintä on katkaista paikallaan oleilu ja lähteä liikkeelle.

Lähteet: Pippa Laukka: Hyvinvoiva nainen, WSOY. ukkinstituutti.fi, kaypahoito.fi, terveyskirjasto.fi, sydan.fi.

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 2/2021.

Sisältö jatkuu mainoksen alla