Haukotus karkaa kuin varkain ja jatkuvasti väsyttää. Mistä johtuvat jatkuva unentarve, uupumisen tunne ja uneliaisuus? Kysyimme ajankohtaiset uniasiat kahdelta lääkäriltä.

1. Mistä tiedän, että olen nukkunut riittävästi?
Jos heräät aamulla virkeänä eikä väsymys haittaa päivän touhuja. Jälkimmäinen on se tärkein kriteeri.

2. Mikä on 60-vuotiaalle hyvä yhtämittainen yöuni?
Tuossa iässä alkaa olla normaalia, että herää ainakin kerran yössä. Tärkeämpää on se, että saa uudelleen unen päästä kiinni.
Yleisin herättäjä on wc-käynti. Jos vessassa täytyy rampata useammin kuin kaksi kertaa yössä, se alkaa yleensä häiritä unta. 90 minuutin unisyklissä on kevyt-, vilke- ja syvän unen vaihe. Jos nukutut jaksot jäävät lyhyemmäksi, kaikki unen vaiheet eivät ehdi tulla eikä uni tunnu virkistävältä.  
Lue myös: Näin otat päiväunet tehokkaasti ja täysin tarpeeseen

3. Missä on vika, jos nukuttaa, vaikka nukun ajallisesti riittävästi?
Yleisiä syitä ovat erilaiset nukkumiseen liittyvät erityishäiriöt kuten uniapnea eli unen aikainen hengityshäiriö ja vaihdevuosioireet.
Myös unen rakenne voi olla häiriintynyt. Normaalia kuitenkin on, että ikääntyessä syvimmät univaiheet lyhenevät tai voivat jäädä kokonaan pois.

4. Millaisiin sairauksiin liittyy väsymystä?
Masennus, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes. Jos väsymykseen yhdistyy painonnousua, hajamielisyyttä ja palelua, kannattaa lääkärissä tarkistuttaa kilpirauhasarvot.

"Jos unen kanssa on vaikeuksia,
tietokoneruudut kannattaa
sulkea ajoissa."

5. Vaikuttaako aktiivisuus päivällä unen laatuun ja ­virkeyteen?
Terveelliset elämäntavat ovat myös hyviä unen antajia. Niin sanottu sisäinen kello voi iän myötä alkaa heittää ja vuorokaudenaikojen erottaminen vaikeutuu. Tätä voi torjua sillä, että liikkuu ja käyttää aivojaan päiväsaikaan mahdollisimman paljon.
Kirkasvalo piristää aamuisin, mutta illalla tietokoneen tai tabletin valo voi piristää liikaa. Jos unen kanssa on vaikeuksia, tietokoneruudut kannattaa sulkea ajoissa.

6. Kannattaako päivätorkkuja ottaa?
Päiväunet on hyvä ajoittaa esimerkiksi lounaan jälkeen. Myöhään iltapäivällä niitä kannattaa välttää.
Suosittelemme: Yksi ryhmä kärsii univaikeuksista selvästi enemmän kuin muut – kuulutko heihin?

7. Miten kahvi ja alkoholi vaikuttavat unen laatuun?
Piristeitä kuten kahvia ja cola-juomia voi kokeilla jättää pois. Alkoholi rentouttaa, mutta vähänkin suuremmat annokset heikentävät unta.

8. Onko elämänrytmillä mitään väliä?
Säännöllinen elämänrytmi helpottaa nukkumista. Pitkät viikonloppu-unet voivat kostautua arkena.
Mielenkiintoista: Älä syö näitä ruokia illalla, jos haluat hyvät unet

9. Voiko väsymys kertoa kaamosoireilusta?
Kyllä vain, auringonvalon vähenemisestä johtuva kaamosoireilu on varsin yleistä. Suomalaisista arviolta noin 10–30 prosenttia kärsii kaamosoireista pimeiden talvikuukausien aikana.
Useimmilla ahdistus ja alakulo iskevät lokakuussa, ja oireet kehittyvät huippuunsa marraskuusta tammikuuhun. Oireita ovat makeannälkä, lihominen, väsymys ja jopa usealla tunnilla lisääntynyt yöunentarve. Mikään ei kiinnosta: sohva vetää puoleensa, arkiaskareet tympivät ja seksuaaliset halut vähenevät.

10. Kun nuori mies nukkuu, se on kuulemma kuin laittaisi rahaa pankkiin. Mitäs se sitten on, ­ kun uni maittaa seitsenkymppiselle?
Jos tuntuu siltä, että nukuttaa liikaa, terveystarkastus voisi olla paikallaan. Anemia, kilpirauhasen vajaatoiminta sekä sokeri- ja sydänvaivat voivat unettaa.
Muuten seitsenkymppinen saa tehdä mitä haluaa. Jos nukkuu hyvin ja jaksaa touhuta, kannattaa ottaa elämästä ilo irti!

Asiantuntijoina geriatri ja unettomuuden Käypä hoito -työryhmän jäsen Maaria Seppälä ja yleislääkäri Risto Laitila (kysymykset 4 ja 9).

Paljonko on riittävästi?

Riittävä unen määrä on yksilöllinen asia, mutta keskimäärin ihminen tarvitsee 7–8 tuntia unta yössä.

Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Henri Tuomilehdon arvion mukaan valtaosa nukkuu vähemmän kuin pitäisi.

– Nukahtaminen kestää ja yöllä saatetaan herätä esimerkiksi vessaan. Tällöin tosiasiallinen nukkumisaika jää oletettua lyhyemmäksi. Univajeen tunnistaa siitä, ettei tunne itseään päivisin riittävän vireäksi. Tarvittavan unen määrän löytää lisäämällä nukkumisaikaa aina puolella tunnilla, kunnes vireystila on halutulla tasolla. Tämä lisää pelivaraa, ja huonosti nukutut yöt kestää paremmin.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju