Liikaa valoa ja lämpöä? Tämän kesän ei pitäisi valvottaa ketään.

Jotkut kärsivät kesän valosta ja nukkuvat huonosti. Unitutkija, professori Markku Partisen mukaan tällaisia nukkujia on arviolta muutama prosentti suomalaisista.

Ikäihmisen unta huonontaa ehdottomasti eniten se, jos on kuuma.

– Päälle 25 asteen huonelämpö alkaa olla todella häiritsevä. 27 asteen lämmössä on iäkkään jo lähes mahdoton nukkua, Partinen sanoo.

Tänä kesänä ei ole helteestä ollut pelkoa. Valoa on tietysti ollut, mutta sekään ei ole usein ilmentynyt suorana auringonpaisteena makuuhuoneeseen.

Lue myös: 5 "vaaratonta" uniongelmaa – älä sulje silmiäsi näiltä

Älä hanki mustia verhoja

Jos aamuyön valo herättää nukkujan, kannattaa harkita tummia verhoja tai pimennysverhoja.

– Mustat verhot ovat synkät ja keräävät lämpöä. Sininen ja vihreä ovat luonteeltaan rauhoittavia värejä, Partinen kertoo.

Jos herää valoon aamulla kello 03–05:n aikaan ja käy vaikka vessassa, vireystaso pyrkii nousemaan. Jotkut lopettavatkin nukkumisen jo silloin. Siinä tapauksessa unet jäävät helposti liian lyhyiksi, minkä vuoksi päiväunet saattavat olla paikallaan.

– Päiväunet kannattaa ottaa iltapäivällä kello 13–17:n välillä. Ideaaliaika nukahtamiselle on puoli tuntia lounaan jälkeen.

Päiväunia ei saisi venyttää tuntia pitemmäksi, eikä niille tulisi käydä kello 17:n jälkeen. Muuten uni jää helposti illalla tulematta.

Suosittelemme: Viisi vinkkiä hyvään uneen

Väsymys voi kieliä sairaudesta

Jotkut nukkuvat kesällä selvästi paremmin kuin talvella. Tällaisia kaamosunettomuudesta kärsiviä on noin kymmenen prosenttia suomalaisista.

Myös lapsille ja nuorille yleensä maittaa uni kesällä. Partisen mukaan heidän kannattaa antaa nukkua.

– Kyllä lomalla saa nauttia ja nukkua aamulla pitkään.

Moni aikuinenkin lepää lomalla täysin palkein. Jos koko ajan vain väsyttää, vaikka nukkuisi yli 10 tuntia päivittäin, on syytä poissulkea sairaudet. Jatkuva väsymys ja hyvin pitkä unen tarve heijastavat usein jotakin taustalla olevaa sairautta.

Lue lisää: Kärsitkö unettomuudesta? Se voi ennustaa sairauden puhkeamista

Vireystilaan voi vaikuttaa myös ruokavaliolla. Nopeat hiilihydraatit, kuten vehnä ja olut, väsyttävät. Virkistymistä kaipaavan kannattaakin vaihtaa ne vihanneksiin, juureksiin ja marjoihin.

Nukutko huonosti? Unitutkija: Turha syyttää näitä seikkoja

On mahtavaa, että eläkkeellä voi nukkua oman luontaisen unirytmin mukaisesti. Minua ei koskaan ole haitannut valoisuus mutta työelämässä ollessa vaivasi, että joutui heräämään tiettyyn kellonaikaan eikä iltapäivällä voinut ottaa nokosia lounaan jälkeen. Silloin olin aina yliväsynyt. Nyt nukun 6 tuntia yössä ja 1 -2 tuntia iltapäivällä. Näin pitkä iltapäivänukkuminen ei ole haitannut yönukkumista. Kuumuuskaan ei vaivaa paitsi vaihevuosien aikaan kuumat aallot olivat kyllä kestämättömiä ja...
Lue kommentti