Liikaa valoa ja lämpöä? Tämän kesän ei pitäisi valvottaa ketään.

Jotkut kärsivät kesän valosta ja nukkuvat huonosti. Unitutkija, professori Markku Partisen mukaan tällaisia nukkujia on arviolta muutama prosentti suomalaisista.

Ikäihmisen unta huonontaa ehdottomasti eniten se, jos on kuuma.

– Päälle 25 asteen huonelämpö alkaa olla todella häiritsevä. 27 asteen lämmössä on iäkkään jo lähes mahdoton nukkua, Partinen sanoo.

Tänä kesänä ei ole helteestä ollut pelkoa. Valoa on tietysti ollut, mutta sekään ei ole usein ilmentynyt suorana auringonpaisteena makuuhuoneeseen.

Lue myös: 5 "vaaratonta" uniongelmaa – älä sulje silmiäsi näiltä

Älä hanki mustia verhoja

Jos aamuyön valo herättää nukkujan, kannattaa harkita tummia verhoja tai pimennysverhoja.

– Mustat verhot ovat synkät ja keräävät lämpöä. Sininen ja vihreä ovat luonteeltaan rauhoittavia värejä, Partinen kertoo.

Jos herää valoon aamulla kello 03–05:n aikaan ja käy vaikka vessassa, vireystaso pyrkii nousemaan. Jotkut lopettavatkin nukkumisen jo silloin. Siinä tapauksessa unet jäävät helposti liian lyhyiksi, minkä vuoksi päiväunet saattavat olla paikallaan.

– Päiväunet kannattaa ottaa iltapäivällä kello 13–17:n välillä. Ideaaliaika nukahtamiselle on puoli tuntia lounaan jälkeen.

Päiväunia ei saisi venyttää tuntia pitemmäksi, eikä niille tulisi käydä kello 17:n jälkeen. Muuten uni jää helposti illalla tulematta.

Suosittelemme: Viisi vinkkiä hyvään uneen

Väsymys voi kieliä sairaudesta

Jotkut nukkuvat kesällä selvästi paremmin kuin talvella. Tällaisia kaamosunettomuudesta kärsiviä on noin kymmenen prosenttia suomalaisista.

Myös lapsille ja nuorille yleensä maittaa uni kesällä. Partisen mukaan heidän kannattaa antaa nukkua.

– Kyllä lomalla saa nauttia ja nukkua aamulla pitkään.

Moni aikuinenkin lepää lomalla täysin palkein. Jos koko ajan vain väsyttää, vaikka nukkuisi yli 10 tuntia päivittäin, on syytä poissulkea sairaudet. Jatkuva väsymys ja hyvin pitkä unen tarve heijastavat usein jotakin taustalla olevaa sairautta.

Lue lisää: Kärsitkö unettomuudesta? Se voi ennustaa sairauden puhkeamista

Vireystilaan voi vaikuttaa myös ruokavaliolla. Nopeat hiilihydraatit, kuten vehnä ja olut, väsyttävät. Virkistymistä kaipaavan kannattaakin vaihtaa ne vihanneksiin, juureksiin ja marjoihin.

Vierailija

Nukutko huonosti? Unitutkija: Turha syyttää näitä seikkoja

On mahtavaa, että eläkkeellä voi nukkua oman luontaisen unirytmin mukaisesti. Minua ei koskaan ole haitannut valoisuus mutta työelämässä ollessa vaivasi, että joutui heräämään tiettyyn kellonaikaan eikä iltapäivällä voinut ottaa nokosia lounaan jälkeen. Silloin olin aina yliväsynyt. Nyt nukun 6 tuntia yössä ja 1 -2 tuntia iltapäivällä. Näin pitkä iltapäivänukkuminen ei ole haitannut yönukkumista. Kuumuuskaan ei vaivaa paitsi vaihevuosien aikaan kuumat aallot olivat kyllä kestämättömiä ja...
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.