Todennäköisesti saat suolaa yli saantisuositusten. Kun opit käyttämään suolaa oikein, voit vähentää sen haittavaikutuksia.

Moni pitää suolan mausta. Suolan maku syntyy sen sisältämästä natriumista, mutta natriumin liiallinen saanti kohottaa verenpainetta - ei hyvä yhdistelmä.

Ravitsemustieteen dosentti Marja-Leena Ovaskainen muistuttaa, että suola on elimistöllemme välttämätön, mutta sitä tulisi saada enintään 5 grammaa päivässä.

Taustaa: Näin tunnistat terveellisimmän suolan

- Tavaksi on tullut ripotella suolaa ruoka-annokseen pöydässä, mikä lisää suolan ylenpalttista käyttöä, Ovaskainen muistuttaa ja listaa 2 näppärää keinoa suolan saamisen kontrolloimiseksi ruuan maun kärsimättä.

  1. Lisää suola ruokaan ruuanvalmistuksen aikana ja vähennä sormisuolan käyttämistä. 
  2. Lisää ruokiin yrttejä, juureksia, kasviöljyjä ja muita mausteita, joilla voit korvata pelkän suolan.

Osallistu keskusteluun: Onko sinulla tietoa tai kokemusta kilpirauhassairauksien ja suolan käytön suhteesta?

Tunnetko erilaiset suolat?

Suolaa tuotetaan kallioperästä tai merivedestä. Näin ollen tavallisella suolalla tai merisuolalla ei ole juuri eroa.

Vuorisuola, ruususuola ja merisuola sisältävät hieman muita enemmän kivennäisaineita, ja siksi niissä on myös väriä.

Sormisuola on yleensä meriveden pinnalla kiteytynyt suolakide, jonka rakenne on poikkeuksellinen ja monien mielestä tuttua suolaa aromikkaampi.

Mineraalisuola on teollinen valmiste, jossa kloridi-ioniin liittyy natriumin ohella muita kivennäisaineita.

Maustetut yrittisuolat sisältävät hieman vähemmän natriumia kuin tavallinen ruokasuola.