Todennäköisesti saat suolaa yli saantisuositusten. Kun opit käyttämään suolaa oikein, voit vähentää sen haittavaikutuksia.

Moni pitää suolan mausta. Suolan maku syntyy sen sisältämästä natriumista, mutta natriumin liiallinen saanti kohottaa verenpainetta - ei hyvä yhdistelmä.

Ravitsemustieteen dosentti Marja-Leena Ovaskainen muistuttaa, että suola on elimistöllemme välttämätön, mutta sitä tulisi saada enintään 5 grammaa päivässä.

Taustaa: Näin tunnistat terveellisimmän suolan

- Tavaksi on tullut ripotella suolaa ruoka-annokseen pöydässä, mikä lisää suolan ylenpalttista käyttöä, Ovaskainen muistuttaa ja listaa 2 näppärää keinoa suolan saamisen kontrolloimiseksi ruuan maun kärsimättä.

  1. Lisää suola ruokaan ruuanvalmistuksen aikana ja vähennä sormisuolan käyttämistä. 
  2. Lisää ruokiin yrttejä, juureksia, kasviöljyjä ja muita mausteita, joilla voit korvata pelkän suolan.

Osallistu keskusteluun: Onko sinulla tietoa tai kokemusta kilpirauhassairauksien ja suolan käytön suhteesta?

Tunnetko erilaiset suolat?

Suolaa tuotetaan kallioperästä tai merivedestä. Näin ollen tavallisella suolalla tai merisuolalla ei ole juuri eroa.

Vuorisuola, ruususuola ja merisuola sisältävät hieman muita enemmän kivennäisaineita, ja siksi niissä on myös väriä.

Sormisuola on yleensä meriveden pinnalla kiteytynyt suolakide, jonka rakenne on poikkeuksellinen ja monien mielestä tuttua suolaa aromikkaampi.

Mineraalisuola on teollinen valmiste, jossa kloridi-ioniin liittyy natriumin ohella muita kivennäisaineita.

Maustetut yrittisuolat sisältävät hieman vähemmän natriumia kuin tavallinen ruokasuola.

 

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: