Keskitalven suosikkakala made on jokseenkin poikkeus suhteessa kanssakaloihinsa. Terveystoimittaja Pirkko Tuominen kaivoi esiin mateen yllättävät ominaisuudet.

1. Runsaasti rautaa

Made sisältää runsaasti proteiinia sekä useita vitamiineja ja kivennäisaineita. Sen sisältämä rauta on hyvin imeytyvää hemirautaa.

2. Helposti sulavaa

Madekeitto ja muut maderuoat ovat helposti sulavia, koska kalan lihassa on vähemmän sidekudosta kuin muiden eläinten lihassa.

3. Kaloista vähärasvaisimpia

Kalojen rasvaisuus vaihtelee 0,5–30 prosentin välillä. Made on kalalajeistamme vähärasvaisin. Öljymäisessä rasvassa on runsaasti

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

terveydelle edullista tyydyttymätöntä rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

100 gramman annos madetta sisältää rasvaa 0,5 g ja energiaa 68 kcal.

4. Niukasti D-vitamiinia

Mateessa on D-vitamiinia kalaksi poikkeuksellisen vähän: 0,5 mikrogrammaa / 100 g. Esimerkiksi samankokoisessa annoksessa lohta on D-vitamiinia 8 mikrogrammaa, silakassa 19 ja kuhassa 24 mikrogrammaa.

5. Lähes myrkytön

Järvikalojen dioksiini- ja PCB-pitoisuudet ovat pieniä. Turskakaloihin kuuluvassa mateessa on ympäristömyrkkyjä vain murto-osa siitä, mitä esimerkiksi Itämeren lohessa, silakassa tai siiassa on. Myös elohopeapitoisuudet ovat suomalaisissa kaloissa selkeästi raja-arvoja pienempiä, sisävesien iäkkäitä haukia lukuun ottamatta.

Lähteet: Kalaa kahdesti viikossa, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira / Kalaelämyksiä, Pro Kala ry / www.evira.fi

Mitä hyvää mateesta? Anna vinkkisi alla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla