Suomessa niin kuin maailmallakin on pitkään vallinnut smoothie-innostus. Netistä ja lehdistä löytyy roppakaupalla reseptejä joka makuun ja aiheesta on julkaistu lukuisia kirjoja. Minä innostuin tästä trendiherkusta pari vuotta sitten, jolloin heti ensimmäinen marja-hedelmäkokeiluni vei mukanaan ja aloin silloin tällöin pyöräyttää juoman joko aamiaiseksi tai välipalaksi. Reilu vuosi sitten aloitin aamuisin ihan säännöllisesti nauttia smoothien. Olen aina ollut todella huono syömään aamiaista, varsinkin arkisin. Mitä aikaisempi herätys, sitä huonommin ruoka maittaa. Voileipä tarttuu kurkkuun ja vaikka kovin pidänkin puurosta, se ei millään mene lämpimänä alas. Kylmän raikas smoothie sen sijaan maistuu, ja sillä päiväni lähtee vähän terveellisemmin liikkeelle kuin pelkän kahvikupposen voimin.

Tekemäni smoothiet ovat hedelmä- ja marjapohjaisia. Pakkasessa on edelleen jäljellä viime kesän marjoja: maalta omista puskista kerättyjä vadelmia ja viinimarjoja, läheisen mansikka-tilan mansikoita sekä äitini poimimia mustikoita. Näitä lisään jokaiseen juomaan vaihtelevasti yhdistelen. Banaani on myös vakiolisuke smoothiessani, sillä se tuo juomaan mukavaa täyteläisyyttä ja makeutta.

Samoihin aikoihin kun intouduin smoothiesta, kokeilin myös chia-siementen käyttöä. Nykyään lisäänkin niitä lähes poikkeuksetta smoothien joukkoon. Chian siemenet ovat varsinaisia terveyspommeja, jotka sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoja, proteiineja, kuitua, vitamiineja, kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja antioksidantteja. Siemenet imevät nestettä moninkertaisen määrän painoonsa nähden, joten ne tulisi aina turvottaa nesteessä vähintään 15 minuutin ajan ennen käyttöä. Annokseen, joka käsittää kaksi suurta smoothie-lasillista, käytän pari ruokalusikallista chian siemeniä ja noin puolitoista desiä nestettä.

Minä liotin aluksi siemenet veteen tai hyvin laihaan viinimarjamehuun, sittemmin uskaltauduin kokeilemaan erilaisia kasvimaitojuomia. Sanon uskaltauduin, sillä olin hyvin ennakkoluuloinen näiden maitojen suhteen. Tai eihän ne oikeasti mitään maitoja ole. Vaikka yleisesti puhutaankin maidoista, kasveista uutetut tai liotetut juomat eivät ole valkoisesta ulkonäöstään huolimatta maitoja. Totesin, että kaura-, soija-, kookos- ja mantelijuomat ovat mitä parhaimpia vaihtoehtoja vedelle tai tuorepuristetuille mehuille. Kannattaa kokeilla!

Marjat, banaani, liotetut chian siemenet sekä 0,5-1 dl luonnonjugurttia ovat ne ainekset, joista yksinkertaisimmillaan saan maistuvan aamusmoothien. Riippuen lisäämistäni marjoista, niiden sekoitussuhteista ja –määristä sekä käyttämästäni nesteestä saan jo niin monta erilaista yhdistelmää, että tokkopa olen tehnyt kahta kertaa täysin saman makuista juomaa.

 

Makuvaihtoehdot vain kasvavat, kun lisään ”perus”smoothieen monesti muita makuja sen mukaan mitä kotona sattuu olemaan. Kauden hedelmät tuovat juomaan vaihtelua, samoin pala ananasta tai loraus hunajaa, varsinkin jos kaipaan lisämakeutta. Joskus lisään joukkoon siemeniä, pähkinöitä tai leseitä saadakseni smoothiesta ravinteikkaamman. Tuolloin laitan yleensä ne sekä chian siemenet turpoamaan jo edellisenä iltana. Samoin teen, jos käytän lisukkeena kuivahedelmiä. Pala tuoretta inkivääriä raastettuna tai muutama oksa minttua tai sitruunamelissaa antaa pikantin säväyksen. Oikeastaan ainoa, mitä en käytä, ovat purkkihedelmät. Mieluummin ostan ananaksen ja muita eksoottisiakin hedelmiä tuoreena, pilkon ja laitan pakastimeen. Jäisinä hedelmäpalat samoin kuin marjatkin tuovat raikkautta juomaan.

Vihersmoothiet ovat marja- tai hedelmäpohjaisia juomia terveellisempiä. Niiden raaka-aineina käytetään täysin tai suurelta osin vihanneksia, esim. kurkkua, salaattia, pinaattia, varsiselleriä, parsa- tai lehtikaalia, avokadoa jne. Täysin vihannespohjaisia smoothieta en ole juurikaan tehnyt, mutta marjojen tai hedelmien joukkoon lisään usein esim. baby-pinaattia, lehtikaalia tai kuivattua nokkosta.

En ole kertaakaan ostanut kaupan valmissmoothieta, mutta eipä siihen ole ollut tarvettakaan. Smoothie valmistuu nopeasti ja helposti joko tehosekoittimella tai sauvasekoittimella ja sitä saa kätevästi otettua välipalaksi mukaan pienessä pullossa tai purkissa.

 

Minkälainen on sinun lempismoothiesi?

Kommentit (2)

Vierailija

Aika lailla samantyyppisiä smoothieita teen kuin kirjoittajakin. Marjoja ja hedelmiä käytän ja chian siemeniä. Muita maitoja kuin soijaa en ole kokeillut, soijamaidolla korvasin aikaisemmin käyttämäni jugurtin. Sen sijaa uskoisin olevani ennakkoluuloisista ennakkoluuloisin ja vihersmoothiet saavat olla niistä nauttivien juomina.
Nyt kun pakastimessa enää muutama litra mansikoita, käytän lisäksi hedelmiä; omenaa, päärynää, kiiwiä ja appelsiinia. Kuorin ja pilkon niitä samantien huomisen satsinkin, säilyy kyllä jääkaapissa hyvin suljetussa rasiassa. Maustan ripauksella vaniljasokeria tai hunajaa.

Vähän samaan tapaan teen raakapuuroa joskus, laitan illalla likoamaan chiansiemenet, toiseen astiaan kaurahiutaleet ja soijamaidon, aamulla lisäilen vähän marjoja joukkoon ja raikas herkku on helposti nautittavissa. Välillä jätän kaurankin pois, soija ja chiat sakeutuu ihan hyvin puuromaiseksi ilmankin.

Kantsun muori
Liittynyt6.3.2016

Kylläpä olet raikkaita ja ihanan näköisiä smoothieta tehnyt, täytyykin laittaa taas chiansiemenet likoamaan.

Sirpa Hanski

Seuraa 

Olen 50+ helsinkiläinen aikuisbloggari Belladonna. Arjen autuus –blogissa kuvailen sanoin ja kuvin niitä pieniä ja miksei suurempiakin asioita ja tilanteita, jotka tuovat elämään iloa, hauskuutta ja onnen hetkiä arkisen aherruksen keskellä. Blogiini mahtuu sitä sun tätä: selostuksia erilaisista tapahtumista, tekemisistä ja elämyksistä, pienimuotoista sisustusta, DIY-juttuja ja tuunailuja sekä intohimoisena korujen tekijänä tietenkin joskus esittelyjä koruistani. Saatan tarjota viinivinkkejä kuukausittaisten viiniklubitapaamisten pohjalta tai kertoa uusista reseptikokeiluistani.

Kodin jälkeen rakkain paikka maailmassa on maatila, jossa vietämme mahdollisimman paljon aikaa keväästä syksyyn. Maalla kokeilen kaupunkielämän vastapainoksi erilaisia kädentaitoja sytykeruusuista betonivaluihin sekä harjoittelen kasvisten ja vihannesten kasvattamista. Myös näistä tekeleistä kerron blogissani.

Minulla on myös tyyliblogi Style and Jewels, johon voit käydä tutustumassa osoitteessa styleandjewels.blogspot.com/.

Tervetuloa viihtymään kanssani!

Sähköposti: belladonnanblogi@hotmail.com

Instagram: @belladonnanblogi