Kahvi ja alkoholi. Kaikki tietävät, että niitä pitäisi välttää illalla – varsinkin jo on univaikeuksia. Mutta harva tietää jutussa mainittujen ruokien huonoa vaikutusta yöuniin.

  • 1. Tumma suklaa

    Joskus saattaa tehdä mieli suklaata, kun haluaa rauhoittua pitkän päivän jälkeen. Mutta kovin tummaa, runsaan kaakaopitoista suklaata tai kaakaojuomaa kannattaisi välttää myöhään illalla. Tumma suklaa sisältää paitsi antioksidantteja, niin myös piristeitä, kuten teobromiinia. Herkimpien suuhun tumma suklaa ei sovi enää iltapäivän jälkeen, jos haluaa pitää kiinni nukahtamisesta normaaliin aikaan illalla.

  • 2. Pizza

    Mättöruokien syöminen usein ei ole hyväksi, varsinkaan iltaisin. Suuret määrät rasvaa ja kaloreita tekevät hallaa kehollesi, joka pitäisi illalla rauhoittaa nukkumaan – mutta sen sijaan elimistösi joutuu töihin ja pilkkomaan pizzaillallisen verran energiaa. Rasvainen ruoka voi myös juoksuttaa vessassa pitkin yötä.

  • 3. Vihreä tee

    Jos olet herkkä kofeiinille, jo pieni määrä vihreää teetä voi johtaa unettomuuteen. Kokeile illalla yrttiteetä, kuten kamomillateetä, vihreän teen sijaan. Se voi rauhoittaa ja parantaa unen laatua toisin kuin vihreä tee. Moni kokee piristyvänsä vihreästä teestä.

  • 4. Curry

    Jätä mausteiset ruuat nauttimatta illalla. Curry tai tulinen chili voi nostaa kehon lämpötilaa, mikä saattaa johtaa levottomaan oloon – ja pahimmassa tapauksessa levottomaan vatsaan. Henkilöt, jotka eivät käytä mausteita muuten ruuassaan, voivat piristyä jo pienestä määriä curryä. Tämä "ei kello viiden jälkeen illalla" -sääntö sopii myös muille voimakkaille mausteille.

    Lähde: Canadian Living

Lue myös: 5 ruokaa, jotka auttavat sinua nukkumaan